Minikikare.

Tog en annan väg tillfälligt.
Har ju ett omgående behov av fickvänlig kikare och det löste jag tillfälligt via en klockaffär med rea. Det blev en zenith 8X21 porroprismakikare, eller vad de heter med krokig konstruktion innåt. Nedsatt från först 600 till 400 och nu 200. Omodern, värdelös med glasögonen på, inte vattenskyddad, dålig nästan obefintlig skärpa längst ut i kanten, viss osymetri i utgångspupillen nedtill, undermålig i motljus etc. Några snäpp bättre dock än regattan 10 25, jag hade innan. Lätt att justera dock och klarhet i centrum. Bra färger i dagsljus. Hela iden är att den skall hålla mig nöjd till jag kommer till en riktig kikaraffär. Suktar efter att titta i en swarovski 8x25 och det kanske kan lösa sig på GOfoto i stockholm i oktober. Skall också lyda ditt råd gusbo och kolla begagnatmarknaden, en rimligt prissatt seizz exvis skulle jag klippa and never look back....

Bosse
 
Har en Pentax UFC WP, 8x25. Den är av porroprismatyp och väderskyddad. En av de bättre jag kollade i 1500-kronorsklassen. Framförallt trevligt med någorlunda bra närgräns (har den mest för insektsskådning).
 
Jag har en Zeiss Conquest 8x20 som vandringskikare. Inte vattentät, men kompakt och mycket skarp - rekommenderas. Kostade ca 1900kr.
 
Gusbo, Jag har kollat tyska ebay och även hittat tysk kontakt för dem som inte skeppar till sverige. Intressant att så pass många kvalitetskikare ligger ute. Såg ett par intresanta minikikare varav den du pekade ut lär vara kung i gruppen. Vad som slog mig mest var en hord av Seizz jena dectrintem och silvarem 6x30 och 8x30 som inte verkar bli dyra. flera i näst intill nyskick. Jag antar att en porroprismakikare från 50-70talet är en mekaniskt fin produkt men att de väl saknar lite vad gäller modern antireflex samt vattentålighet..

Bosse
 
Gusbo, Jag har kollat tyska ebay och även hittat tysk kontakt för dem som inte skeppar till sverige. Intressant att så pass många kvalitetskikare ligger ute. Såg ett par intresanta minikikare varav den du pekade ut lär vara kung i gruppen. Vad som slog mig mest var en hord av Seizz jena dectrintem och silvarem 6x30 och 8x30 som inte verkar bli dyra. flera i näst intill nyskick. Jag antar att en porroprismakikare från 50-70talet är en mekaniskt fin produkt men att de väl saknar lite vad gäller modern antireflex samt vattentålighet..

Bosse

Skulle kunna tänka mig att det finns en del Zeiss Jena kikare i omlopp som kommer från gamla östtyska mobförråd;)
 
Gusbo, Jag har kollat tyska ebay och även hittat tysk kontakt för dem som inte skeppar till sverige. Intressant att så pass många kvalitetskikare ligger ute. Såg ett par intresanta minikikare varav den du pekade ut lär vara kung i gruppen. Vad som slog mig mest var en hord av Seizz jena dectrintem och silvarem 6x30 och 8x30 som inte verkar bli dyra. flera i näst intill nyskick. Jag antar att en porroprismakikare från 50-70talet är en mekaniskt fin produkt men att de väl saknar lite vad gäller modern antireflex samt vattentålighet..

Bosse

Det stämmer som du säger, mekaniskt fina, men efter på linsbehandlingen. 500 -1000kr till och du har en modern Hensoldt och de är helt grymma.

Om du har en tysk kontakt gå via den. De som bara skeppas till Tyskland blir oftast bra mycket billigare. Ofta kan man också fråga snällt på tyska så skickar de till Sverige ändå.

En billig kikare som kan vara ok är Steiner 8x30 militärkikare. Jag köpte var sin till barnen för ca 300kr stycket. Den ena var tyvärr smutsig (duger till barnen tänkte jag, men mina har blivit bortskämda. De vill titta i pappas kikare.) , men den andra helt ok. Jag gillar formatet och den låga vikten. Den är trots allt klart skönare att titta i än en minikikare.

Inlägget skrivet med mobil
 
Den bästa minikikaren för under 1000 kr är kanske Docter 8x21 mono.
Tysk kvalité. Är ju ett monokular så man tittar med ett öga men det gör åas att det tar liten plats i fickan. Tror inte den är vattentät.

Går du upp till 1500 är Pentax mycket bra som tidigare sagts.
 
Väntar för närvarande hem en seiss jena dectrintem 8x30. Ingen minikikare förvisso men jag attraherades av priset och förväntat skick.

Bosse
 
Gusbo eller nån annan kanske. En sån där okularjusterad zeiss minikikare. Hur många dioptrier + och - justerar man okularen. Behöver veta då jag är svårt närsynt men helst använder kikare med avtagna glasögon.
Gäller ju även om nån har koll på dioptrierna på den centrumjusterade modellen B för glasögonbärare.

Bosse
 
Senast ändrad:
Hade okularjusterade

Steiner 6x30 när jag var i 30-årsåldern. Trivdes med dessa då men numera föredrar jag fokusering med centrumratt. Tror det beror på bristande accomoderingsförmåga som 50-plussare.

Min favoritminikikare numera är en Leica 8x20 som jag köpte för 150 euro i en antikaffär.

Funkar bra med och utan glasögon.

Thure
 
Rapportering

Jag köpte ju en zeiss delteintem på eBay och eftersom jag själv gillar när folk delger hur deras förvärv funkar ska jag återberätta kort. Kikaren var en8x30 i begagnat men bra skick. Linserna var inte repiga men inte heller 100% bra. Nån form av grummel. Även lite svarta färgflagor som släppt inne i kikaren. Har nu haft sen i älgjakt och på fjällvandring. Väldigt bra detaljskärpa lite reflexer i motljus men inte så farligt, typ bättre än förväntat. Väskan är halvmjuk och i bra läder. Stängs med blixtlås och är menad att hänga på bröstet med kikaren. När halsremmen spänns åker kikaren in. Ger bra skydd mot regn och slag. Väger drygt halvkilot. Kostade 700 hitfraktat och klart. En väldigt bra kikare för priset och billig nog att slita på utan mycket rädsla för att den ska ta stryk.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.