Minikikare.

Monokikare

Hej, jag har en focus wildlife 8x42 och en rysk kikare ANU II 8x30 båda presterar rätt ok. Spets till ryssen för skärpa färg etc.det är en porroprisma och hela pjäsen luktar bly. Jag har även haft en minikikare som hette regatta i 10x25. Den i sin tur hade en företrädare i 8x20 av nu oklart billigt märke. Jag har älskat formatet men avskyr sen dåliga bild de gett. Som tur är de 2 trasor nu så jag kan köpa nytt. Nu vill jag ha bra bild, förstår och accepterar att det blir dåligt i svagt ljus. Vill ha vattentätt, bra egenskaper i motljus samt stabil konstruktion. Har botaniserat i klassen kring 1000 kr ex nikon sportstar ex och buchnell. Har funderingar på nästa klass såsom vortex och vet ju att zeiss och swarovski finns. Klarar jag mig billigt undan är jag nöjd. Lättare då att vara god med barnen när de vill ha kikare på skolutflykten. Erfarenheten säger att jag behöver minikikaren mest. Bra ofta på jakten, kul vid fiske ibland, på skidskyttetävling eller vm stafett till vintern och liksom nödvändig på fjällvandring på kalfjället. Jag ber ine så mycket om regelrätta tips. Mer om vad ni har och hur de funkar i er användning.

Bosse

Mitt tipps är att köpa kvalité. Mina första kikare har jag kvar ännu och garantin på 30 år har nu gått ut. Men glöm inte titta på monoklikare om du bara ska ha en kikare i fall att. Typ fjällvandring, resor. Diskreta, lätta små. Är mycket nöjd med en opticron 10:42.
 
8 eller 10

Har varit på väg att skaffa en bättre kikare att ha med på mina fjällvandringar och fick möjlighet att testa denna på vildmarksmässan. En monokikare är på grund av vikt och ekonomi helt klart ett starkt alternativ för mig. Just denna kostar strax under 3000:-

https://kiteoptics.nordicshops.com/product.html/mono-ed-8x42?category_id=12

Välja mellan 8 och 10 ggr tyckte jag var svårt. 8 blir mycket lättare att hålla still men 10 är trevligare när man har lite stöd ex man sitter och kan ta stöd mot knä. Men 10 funkar på fri hand. Valångest.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.