Minikikare.

Hej, jag har en focus wildlife 8x42 och en rysk kikare ANU II 8x30 båda presterar rätt ok. Spets till ryssen för skärpa färg etc.det är en porroprisma och hela pjäsen luktar bly. Jag har även haft en minikikare som hette regatta i 10x25. Den i sin tur hade en företrädare i 8x20 av nu oklart billigt märke. Jag har älskat formatet men avskyr sen dåliga bild de gett. Som tur är de 2 trasor nu så jag kan köpa nytt. Nu vill jag ha bra bild, förstår och accepterar att det blir dåligt i svagt ljus. Vill ha vattentätt, bra egenskaper i motljus samt stabil konstruktion. Har botaniserat i klassen kring 1000 kr ex nikon sportstar ex och buchnell. Har funderingar på nästa klass såsom vortex och vet ju att zeiss och swarovski finns. Klarar jag mig billigt undan är jag nöjd. Lättare då att vara god med barnen när de vill ha kikare på skolutflykten. Erfarenheten säger att jag behöver minikikaren mest. Bra ofta på jakten, kul vid fiske ibland, på skidskyttetävling eller vm stafett till vintern och liksom nödvändig på fjällvandring på kalfjället. Jag ber ine så mycket om regelrätta tips. Mer om vad ni har och hur de funkar i er användning.

Bosse
 
Man får vad man betalar - kvalitet lönar sig alltid i längden... Vilket märke kan jag inte rådgöra för dig då det finns x antal, men det är som med allt annat, vill man ha kvalité så får man nog hosta upp ett x antal Tkr... men å andra sidan så har du sen en kompis resten av livet! Det blir en billig investering om man slår ut det på åren... Lycka till med ditt val.

Mvh troswe
 
Tack för svar. Jag ger dig helt rätt i sak men intresset i frågan kanske blev otydligt. Min fundering blir på nåt filosofiskt vis, med intresse för hårddata. Hur billig kikare skulle jag bli nöjd med. Jag har kikat i både zeiss, swarovski och Leila. Har även tittat i kamakura och kowa samt kikare i 1000 klassen, en snabb titt i affären och ett utlån till gatan för att titta på tegelstenar och bokstäver på gatskyltar samt nåt träd om man har tur ger dålig vägledning. Det säger väldigt lite om skillnaden i färgåtergivning, djup i bilden samt hur det blir för ögonen vid längre tittande. Ärligt kan jag säga att den tyska kikaren för 6000 är bra men att flera v de andra inte är vid snabbtitt märkbart sämre.
Hade ett år en swarovski habicht 7x42 på lån och den i jämförelse med min focus 8x42 var helt otrolig. I naturen såg man en skillnad mellan dem som var helt otrolig, gällande varje parameter man kan hänföra kikare med! Tyvärr ser jag inte de skillnaderna vid korta affärslån till gatan utanför när jag tittar i minikikare, därav hoppas jag på att människor här vill dela sina erfarenheter av minikikare.

Bosse
 
Hus de. Mer tillägg. Finmärkena utnyttjar oftast sin teknik till att tillverka sina kikare i 8x20 vilket ger en utgångspupill på 2,5 medan flera av de andra har 8x25 vilket ger en utgångspupill på 3.1 och procentuellt klart större ljusinsläpp vid mulet väder etc. Troligt även vilsammare med 20% större utgångspupill, men allt detta är teori och kanske inte stämmer med upplevelsen in vivo. Swarovski gör en 8x25 för ca 6000:- men så blir det intressekonflikt med flugspö, vårdbehov etc

Bosse
 
Finns lite äldre diskussioner.

Kortfattat så är bra 8x20 takkantsprismakikare dyra typ 4000 och uppåt Leica, Zeiss och Swarovski.

Men det finns också pentaprismakikare med frontlinserna tätt ihop som har bra optiska prestanda för typ 700-1000 kr. Min dotter har t ex en Pentax.

Mekaniska tåligheten och vattentätheten skiljer en del.

Lycka till.

Leta efter tester finns en del äldre på www men jag har ingen ny favoritsida med testresultat.

Thure
 
Just de. Mer tillägg. Finmärkena utnyttjar oftast sin teknik till att tillverka sina kikare i 8x20 vilket ger en utgångspupill på 2,5 medan flera av de andra har 8x25 vilket ger en utgångspupill på 3.1 och procentuellt klart större ljusinsläpp vid mulet väder etc. Troligt även vilsammare med 20% större utgångspupill, men allt detta är teori och kanske inte stämmer med upplevelsen in vivo. Swarovski gör en 8x25 för ca 6000:- men då blir det intressekonflikt med flugspö, båtbehov etc

Bosse
 
Tack Thure. Ska titta på den prismalösningen. Jag har inga preferenser på prismorna. Om något så är jag i så fall misstänksam mot takkantprismor i lägre prisklass. Jag värderar en djup och klar bild med bra färg och skarp bild ända till kanten högre än format etc. Skulle jag köpa ny storkikare skulle en swarovski habicht 7x42 ligga grymt bra till. Tror inte att många kikare oavsett pris är märkbart bättre och då ligger den klart under 10000 :-
 
Fuij 7x28 är USDF enmanskikare på marken streckskala, individuell focusering, ca 3000kr mycket bra och vilsam bild och rimligt format samt vikt.
 
Tror jag ska posta ett exempel för att ni ska förstå kravnivå.
Min kusin har ett kikarsikte på sin studsare, swarovski av nyaste variabla sort för ca 25000. Annan kusin kikarsikte zeiss samt Pecar. 2 riktigt fina tyskar för + 15000. Alla dessa har stora linser väldigt bra ljusgenomsläpp, stabila tuber exakt mekanik etc. Jag har Leopold scandinavia, variabel och exakt mekanik, stadig tub, helt vatten och imtät, inga problem med en vecka i regn, den ger bra färg, skärpa ut till kanten etc detta till en 3 till 4 del av priset för de bästa kikarna på marknaden. Leopold är en fin amerikan. Troligen ger min kikare 95 % av vad tyskarna gör under älgjakt dagtid och för dåligt ljus är det framför allt objektivdiametrarna som gör skillnaden. Jag skulle vara nöjd med minikikare i den ligan med. Bara så svårt att förstå hur jag skall hitta motsvarigheten?

Bosse
 
Kanske fel forum för frågan. För ett par år sen behövde jag specifika råd om ficklampor och pannlampor. Jag fick då rådet om kandlelightforums. Där kunde jag nerda ner mig i lumen och creedioder. Är det nån som vet om det finns nån motsvarighet om kikare nu när jag vill ned i det träsket!

Bosse
 
Hehe,
Är du säker du vill ner i träsket? Kan bli dyrt.

Robsoft - jaktforum med livlig optikavdelning. På svenska.

Cloudy nights - för astronomer.

Birdforum - för fågelskådare

Sedan har vi Holger Merlitz hemsida som är trevlig som introduktion.

För 5 år sen skulle jag ha EN ny kikare. Nu är jag uppe i 5. Tur att vi är många i familjen så man kan rättfärdiga behovet.

Jag har ett liknande mål som exemplet ovan, tillräckligt bra till lagom peng. Det roliga är att köper man begagnat så kan man få ruggigt bra kikare för små pengar. Riktigt dyrt blir det först när man skall ha bra ljusstyrka. E-bay och Tradera hittar man mycket på. Om man nu skulle bli missnöjd kan man oftast sälja igen och få igen pengarna.

Vad gäller minikikare så köpte jag en begagnad Zeiss 8x20 okulärjusterad som jag är mycket nöjd med. Kostade 1100kr.

Jag instämmer också i lovsången till Swarovski 7x42. Äger dock ingen ännu, men de brukar gå runt 2500 -3500 kr på ebay om jag minns rätt.

Inlägget skrivet med mobil
 
Tack gusbo och Thure. Jag tycker det är så roligt när man får läsa personliga erfarenheter tack även till till er andra som delar era kunskaper.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.