Tålighet minikikare Leica 8X20 BC?

Ramlade på en begagnad Leica 8X20 BC i ett skyltfönster i förra veckan och kunde inte motstå köpimpulsen. Jag gillar den typen av kikare för många ändamål och har sedan 1991 en mycket liknande modell Swarovski 8X20 som jag är i stort sett nöjd med men där det finns en svaghet i konstruktionen i gångjärnen som gör att dessa ha en tendens att glappa så att pupillavståndet väl lätt ändras.

Swarovski var kring 1990 ensamma om att vara något så när vattentäta bland minikikare 8X20.

Nu undrar jag över om jag kan utsätta Leica 8X20 BC för lika blöta övningar som Swarovskin. Bägge har intern fokusering så det borde kunna finnas föreutsättningar.

Någon som har erfarenheter eller hittar relevant info på nätet? Hittar rätt lite om modellen på www. Liknande modeller skall tydligen vara vädertåliga men det står inte att de är kvävgasfyllda etc vilket är fallet med den senaste modellen Leica 8x20 BL ULTRAVID.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.