Mindre kajak/forskajak för lugnvatten

Jag har tänkt köpa en kajak i oktober/november. Eftersom jag bor rätt så centralt i Sthlm så har jag bl.a lite förvaringsbrist. Jag behöver nu hjälp med vilken kajak som kan passa mina krav bra i teorin.

Det jag då har tänkt mig är följande: en kort kajak på max 2,5meter. Vikt max 20kilo. Ej uppblåsbar eller ihopsättningsbar kajak.

Jag kommer mestadels att paddla i Mälaren, Årstaviken och i city. Så jag har inga tankar på att paddla fors i nuläget men med mina önskemål på storlek så blir det ju forskajak.

Det jag söker bör därför vara en stabil forskajak för att komma ut på lagomt långa träningspass. Jag är 1.85meter lång och väger 85 kilo.

Jag har läst tidigare trådar som snuddar på ämnet men är inte nöjd med dom svaren. Någon måste ha erfarenhet av att paddla mindre kajaker/forskajaker i lugnare vatten?

Jag har deltagit i ett motionslopp i Sigtuna under några år, ca 14-15 km långt. Några ungdomar i den arrangerande klubben har då kört loppet i sina forskajaker. Mitt intryck är att det verkar oerhört kämpigt att köra forskajaker i "plattvatten" p g a deras ringa längd och obefintliga kursstabilitet. Du bör nog testa några träningspass i en forslåda innan du skaffar en själv..

P.S
Var bor du? Jag kanske kan tipsa om förvaringsställen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
KLAGER; sa:
Sådana brukar ju vara vanliga på diverse tursitställen runt om i världen. Kanske bra för turister som inte vill sitta "instängda" i en kajak.

Jo... fast rockhoppern som de har verkar onekligen roligare. Fast den är ju för lång enligt maximåttet överst i tråden. (Läs Johans recension av den i deras forum!)

Är du säker?

På att du vill ha en så kort kajak till att paddla rakt fram?

En så kort kajak kommer att gå väldigt långsamt och därför kännas väldigt trist. De korta kajakerna är väldigt lätta att svänga men håller heller inte kursen, du måste korrigera hela tiden, iofs kommer du lära dig det rätt snabbt.

Om du inte har plats att förvara den om den blir längre kan du kontakta någon paddlingsklubb, de brukar kunna ha förråd man kan hyra en plats i.

Vitsen med en kort kajak när man paddlar i forsar är att man lätt kan manövrera dem då vattnet byter fart hela tiden, har du en lång kajak så måste du ha full koll och perfekt teknik. Med en kort kajak kan du oxå trixa lättare

Om du fortfarande vill ha en kort kajak kan du titta in på forspaddling.com där säljs och köps det begagnade forskajaker i alla de former och längder

Lycka till

Titta hos http://www.kajaktiv.se/ de har endel kanoter under 250 cm. Tror dock inte att du finner något nöje i att paddla på mälaren i en forskajak. Den korta vattenlinjen ger låg toppfart och det är väldigt svårt att paddla rakt och avslappnat.
Varför inte gå med i en kajakklubb? Du har SKK och ÖKS mitt i stan, BKK vid Brunnsan och ett flertal andra klubbar inom och utanför tullarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips