Mindre kajak/forskajak för lugnvatten

Jag har tänkt köpa en kajak i oktober/november. Eftersom jag bor rätt så centralt i Sthlm så har jag bl.a lite förvaringsbrist. Jag behöver nu hjälp med vilken kajak som kan passa mina krav bra i teorin.

Det jag då har tänkt mig är följande: en kort kajak på max 2,5meter. Vikt max 20kilo. Ej uppblåsbar eller ihopsättningsbar kajak.

Jag kommer mestadels att paddla i Mälaren, Årstaviken och i city. Så jag har inga tankar på att paddla fors i nuläget men med mina önskemål på storlek så blir det ju forskajak.

Det jag söker bör därför vara en stabil forskajak för att komma ut på lagomt långa träningspass. Jag är 1.85meter lång och väger 85 kilo.

Jag har läst tidigare trådar som snuddar på ämnet men är inte nöjd med dom svaren. Någon måste ha erfarenhet av att paddla mindre kajaker/forskajaker i lugnare vatten?

Jag har deltagit i ett motionslopp i Sigtuna under några år, ca 14-15 km långt. Några ungdomar i den arrangerande klubben har då kört loppet i sina forskajaker. Mitt intryck är att det verkar oerhört kämpigt att köra forskajaker i "plattvatten" p g a deras ringa längd och obefintliga kursstabilitet. Du bör nog testa några träningspass i en forslåda innan du skaffar en själv..

P.S
Var bor du? Jag kanske kan tipsa om förvaringsställen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
KLAGER; sa:
Sådana brukar ju vara vanliga på diverse tursitställen runt om i världen. Kanske bra för turister som inte vill sitta "instängda" i en kajak.

Jo... fast rockhoppern som de har verkar onekligen roligare. Fast den är ju för lång enligt maximåttet överst i tråden. (Läs Johans recension av den i deras forum!)

Är du säker?

På att du vill ha en så kort kajak till att paddla rakt fram?

En så kort kajak kommer att gå väldigt långsamt och därför kännas väldigt trist. De korta kajakerna är väldigt lätta att svänga men håller heller inte kursen, du måste korrigera hela tiden, iofs kommer du lära dig det rätt snabbt.

Om du inte har plats att förvara den om den blir längre kan du kontakta någon paddlingsklubb, de brukar kunna ha förråd man kan hyra en plats i.

Vitsen med en kort kajak när man paddlar i forsar är att man lätt kan manövrera dem då vattnet byter fart hela tiden, har du en lång kajak så måste du ha full koll och perfekt teknik. Med en kort kajak kan du oxå trixa lättare

Om du fortfarande vill ha en kort kajak kan du titta in på forspaddling.com där säljs och köps det begagnade forskajaker i alla de former och längder

Lycka till

Titta hos http://www.kajaktiv.se/ de har endel kanoter under 250 cm. Tror dock inte att du finner något nöje i att paddla på mälaren i en forskajak. Den korta vattenlinjen ger låg toppfart och det är väldigt svårt att paddla rakt och avslappnat.
Varför inte gå med i en kajakklubb? Du har SKK och ÖKS mitt i stan, BKK vid Brunnsan och ett flertal andra klubbar inom och utanför tullarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips