Mina extremer

I morgon är det den 24:de okt. Efter snart 30 år på is kan jag konstatera att min allra tidigaste säsongsstart skedde den dagen 1988 på Hemliga sjön i Kungsängen väster om Stockholm. I andra änden - senaste isfärden våren 1985 gjordes den 27 april på bl.a. Tärnan i Roslagen. Den säsongen var över 5 månader lång!
Ett annat minnesmärke - Svenska Högarna 10:e april 1987.

Se de var vintrar det!

Vad har ni från andra delar av landet för erfarenheter?

T
 
03/04 stod jag på isen just den 24 oktober, en lyckad morgonkupp.

Sista turen vet jag inte riktigt och den har nog inte blivit så sen som den kunnat på grund av att jag ofta gör annat i april men troligtvis någon gång i påsktid 1996.

Bland övrigt avvikande beteende minns jag särskilt turen på havsisar strax norr om Göteborg dan före dopparedan 2002.

217.jpg


-Palle
 
Tidigaste premiären är 2002 och 2003 med den 20 oktober.
Senste premiären är 2000 med åkning den 23 december.

På våren brukar jag inte orka hela säsongen, då tar orienteringsskogen över intresset.

anders1.jpg
 
Jämnt halvåret på is 02-03

Premiären -02 var minnesvärd. Första älgjaktsveckan var vi på is - 20 okt. Vi passerade några jaktlag norr om Lesjöfors som såg undrande på oss vad vi hade i skogen att göra. Vi hittade is på Dalkarlstjärn och den höll nästan tre varv.

c7d7ef226980bcf0673e6d8023d670a8.jpg


Mikael Skog. Det höll nästan 3 varv.

Säsongavslutningen var semmelturen påskafton den 19 april. När solen gick upp över Alstern på Brattforsheden hörde vi både Orrepel och en tidig Storlom som hittat öppet vatten. Också minnesvärt!

Säsongen 04-05 Åkte jag på 87 sjöar + en flera hundra meter styor bäverdamm och det är min sjörikaste säsong hitintills.

Björn Lagerbäck och jag åkte på 25 mm tjock is medan Ulrik Scheller inte lyckades den 24 okt -04. Det är förvånande att vi klarade oss men med lagom fart gick det. Kylan påverkar troligen hållfastheten på isen också. Det var inte planerat men vi mätte i efterhand för det kändes som gränsen för det möjliga på ton och knak.

Valter
 
Fick ihop 8 kalendermånaders åkning 97-98.

Hej!

År 1998 lyckades vi (Christer Nord och undertecknad) åka i åtta kalendermånader i rad! Räknat dagstur från Stockholm och tillbaks samma dag, med bil. Det går nog inte att överträffa det, om nu inte flyg används...
Säsongen började då för mig med:
http://www.sssk.se/medlem/databas/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=2686

Christer Nord åkte dagen efter, alltså den 29:e oktober, med en klubbtur på Tämnaren...

Och säsongen avslutades följaktligen den 1:a maj med:
http://www.sssk.se/medlem/databas/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=1511

Hälsn! Ehrsa
 
Jag

har också åkt ett halvår med premiär 20 oktober och sista turen 19 april för några säsonger sedan. Bägge dessa turer bara ett par km cykeltur från hemmet i Stockholms södra förorter.

Även denna dåliga säsong 07-08 åkte jag skridskor på naturis på Södertörnssjöar samtliga månader november t o m mars.

Men det finns en man som bräckt Ehrsas bravad ovan! På skridskor i midsommarhelgen i ett övergivet gruvhål vid Rättvik.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.