Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället?

Jag har lite brådis att ersätta min Vista HCx som inte gillade att jag flög över styret med mountainbiken. Är det etrex 30 som gäller nu? Jag värdesätter lång batteritid och smidigt format, ej utstickande antenn, väldigt mycket och gillar att pilla hemma på datorn i Mapsource.

Det jag inte gillade med HCx:en var att det tar tid att skriva med pekpinnen och jag hade gärna haft högre upplösning på skärmen. Har för mig att 30:an inte har högre upplösning alls. Tacksam för tips!
 
Etrex 30 är väl arvtagaren till Etrex Vista HCX och har väl ungefär samma storlek på både enhet och skärm. Etre 30 stödjer även GLONASS, vilket är en fördel.

Vill du ha större skärm, så finns ju t.ex. Oregon 550 (tryckskärm) eller GPSMAP 62-serien (knappar) att välja på.
/Niklas
 
Inte riktigt haft tid att forska än. Nackdel verkar vara att det ser ut att vara samma "låga" upplösning på skärmen, om jag inte läst fel, men annars lockar formatet och batteritiden väldigt mycket. 62-serien känns för klumpig då jag använder GPS mindre och mindre och vill att den ska vara liten.
 
Där jag bor säljer Clas Ohlson resterade Garmin eTrex Legend HCx för 995 kronor. Det går inte att söka på Internet om GPSen finns kvar i närmaste butik.

Om jag fattat ett annat gammalt inlägg rätt går de så går det att få nya koder till de kartor man köpt om man skickar in sin kassa Garmin GPS till Garmin. Om det är till Garmin svenska eller Garmin någon annanstans vet jag inte.

Per
 
Det lutar starkt åt en eTrex 30 nu. Det som tar emot är att upplösningen är samma som på Vistan och även att det blir joystick (dock ljusstarkare skärm och bättre med handskar). 1995 kr på Addnature.
 
Inte riktigt haft tid att forska än. Nackdel verkar vara att det ser ut att vara samma "låga" upplösning på skärmen, om jag inte läst fel, men annars lockar formatet och batteritiden väldigt mycket. 62-serien känns för klumpig då jag använder GPS mindre och mindre och vill att den ska vara liten.
Oregon 450 och Oregon 550 har båda högre upplösning på skärmen än eTrex 30, Båda Oregon-enheterna sitter på 240*400px medans eTrex'en har 176*220px.

Skillnaden mellan Oregon 450 och 550 är endast att du får med batterier till 550'n samt att 550'n har inbyggd kamera.

Skillnaderna mellan Oregon 450/550 och eTrex 30 är som följer;
Oregon är lite större och väger lite mer (runt 1cm längre och 0.5cm bredare, och är ca. 50g tyngre)
Oregon har större skärm (3" vs. 2.2" för eTrex'en)
Oregon har Touchscreen (Vilket i samband med den större skärmen och högre upplösningen tyvärr kapar batteritiden från 25h till 16h)
Oregon har ca. hälften så mycket integrerat minne (850mb vs. 1.7GB för eTrex'en, dock tar båda MicroSD-kort, så det är kanske mindre viktigt)

Samt så klart att Oregon-enheterna är runt 700kr dyrare.
(Och ja, Oregon-enheterna har ju "Wherigo" inbyggt, vilket är vad man skulle kunna kalla ett "GPS-Spel", Hur mycket det ändrar vilket valet är är upp till dig.)

MVH,
Zaet
 
Det blev 30:an igår. Formatet och batteritiden var avgörande. Kommer att ligga i topplocket på vandring eller sitta på styret när jag kör mountainbik. Lite kul att man kan köra enklare saker med puls och kadens med tillbehör. Tack för tipsen!
 
Det blev 30:an igår. Formatet och batteritiden var avgörande. Kommer att ligga i topplocket på vandring eller sitta på styret när jag kör mountainbik. Lite kul att man kan köra enklare saker med puls och kadens med tillbehör. Tack för tipsen!

Grattis! Hoppas du blir nöjd med den.

Angående puls och kadens, så är Etrex 30 en väldigt enkel "träningsklocka". Vill du ha mer avancerade träningsfunktioner, så finns det betydligt bättre pulsklockor på marknaden. Men då blir i gengäld navigationsfunktionerna betydligt sämre. Så det är som vanligt en avvägning.
/Niklas
 
Yes, jo jag har koll på att den bara har enklare funktioner. Har en Polar för läpning och kommer troligen inte att skaffa tillbehör till den här. Efter lite svårorienterade skogsstigar så är planen att lägga in spår för mountainbike förutom skog/fjäll. Lite surt att de inte satsat på mer högupplöst skärm men formatet är super och jag stirrar inte på GPS:en så mycket normalt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
Tony-Avesta Problem problem med min Vista. Navigering 4
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
j.ohman min kartor fungerar ej !! Navigering 18
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
Memme Min GPSmap 60C fördubblar kartuppsättningen Navigering 3
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Lappugglan Problem med min Garmin 60c Navigering 5
Higgis HJÄLP MED MIN NYA QUEST Navigering 4
sotter Min karta stämmer inte med verkligheten? Navigering 4
olarantala Äntligen AAA lithium till min GPS Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
Tony-Avesta JAAAA!!!! Äntligen har fått min 60CS Navigering 4
Kalle.it Ingen seriell ingång på min laptop... Navigering 16
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...