Min skogspackning 4 dagar, 13 kg

Detta är vad jag hade med mig på en fyra dagars tur i skogen och kommer ha med mig på en kommande likadan fyra dagars tur. Denna uppsättning funkar sålänge det inte är djupsnö som kräver skidor, extra värmeplagg osv.

Sammanlagt väger ryggan 13,1 kg fullpackad. Det jag inte har med mig är kök + bränsle och lite av den gemensamma maten som någon kompis bär.

På ryggen:
Ryggsäck ~60 liter + regnöverdrag.
Tält 2 mans.
Sovsäck + luftmadrass + liggunderlag.

Vatten 2L i camelbak + 1L extra i petflaskor + vattenreningsmedel + kaffefilter och tratt (funkar utmärkt).
Mat (frystorkat, tortellini, pasta, pastasås, flapjacks, varmakoppen, snabbkaffe, vitamin/fibrer/omega3 piller).

Kåsa.
Tallrik.
Spork.

Regnjacka.

Tjocktröjja (fleece).
Kalsonger 4 par + strumpor 4 par.
Tunna shorts + tunn t-shirt i andas material (ej bomull).

Kniv.
Såg.
Tändstickor + tändare.

Sax.
Savetter.
Toapapper.
1:a förband.
Pannlampa.

På kroppen:
Keps.
Underställströjja, långärmad.
Skogsbyxor.
Mobil, kamera, plånbok, karta och kompass.
Kängor, gore tex.
Stavar.

Åsikter om denna uppsättning? Jag svarar gärna på frågor om någon specifik pryl osv.

Hare gött!

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Packningen ser bra ut som den är, men om du ska paddla varför har du med dig vandrarstavar? Och sen skulle jag tagit med en vindjacka!

Maten kan du söka om här på forumet och få femtielva förslag, alla bra på sitt sätt...

Själv har jag med mig "vanliga" gryträtter, typ Knorr Spaghetteria och ölkorv. Den kombinationen slår frystorkade turmatspåsar varje gång.

Gröt funkar bra till frukost, själv kör jag med risgröt och pulvermjölk. Musli funkar lika bra. Knäckebröd och alla typer tubost och även messmör går även det bra.

Färdigblandade mixar till pannkakor eller våfflor, ta med sån där sylt på tub-flaska. Kräm i pulverform lika gott det.

Snabbkaffe, thépåsar och chokladpulver (som du blandar med vatten) till frukost och kvällen.

Min erfarenhet med mat på tur är att det är väldigt lätt att ta med sig för mycket och väldigt svårt att äta upp allt innan man kommer hem, så tänk igenom noga så ni inte släpar alltför mycket onödigt med er ut. Även med kanot så måste man ju släpa en hel del vikt fram och tillbaka.

Vattenrening kan man göra enklast med Porifurtabletter, eller om man har en lägereld koka vatten.

Kortlek eller andra former för kvällsaktiviterer om ni nu inte ska fiska vill säga :)

Framförallt njut av turen...

Lycka till

/Andreas

Ah sorry jag blandade ihop detta inlägg med ett annat som handlande om en paddlingstur :)

Stavarna blir ju då självklara :)

Och maten ska man nog tänka lite mer viktmässigt på...

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips