Min Sarek färdväg

Hejsan,

Nu starter sommeren snart, och planering av årets Sarek vandring er started.

Min färdväg är:

Helikopter till Stalolukta, videre till Alkavare Kapell. Öst genom Alkavagge, Upp genom Neitarieppevágge, ned och väster i Sarvesvagge. Upp genom Jeknavágge och öst över högplateuen Louttolako. Ned genom Nåitevágge upp genom Lullihavágge eller Gaskasvágge. Ned över Ivarlako mot Kungsleden och sen till Kvikkjokk.

Jeg vill i denna fas höre din erfarenhet på denna färdväg. Mina frågor är:

1) Vad, hvor krävs uppmärksamhet?
2) Hvilke toppturer er et must?
3) Är der passager hvor teltningen kan vära et problem?
4) Tid, hur lång tid tror ni der krävs for at genomföra turen?

Tack for alla tips och erfarenhet.

Rasmus

Har gått det mesta av din tänkta tur,utom att efter Neiterippvagge gå uppåt i Sarvesvagge och Jeknavagge till Luottolako.Jättefin rutt om man har tid och vädertur.
Lullihavagge hade rätt läbbiga stenar att gå på tyckte jag,men det var torrt då vi gick samt kunde följa snöfält långa sträckor.
Tältplatser på Luttolako finns men det är mycket sten och våta delar,men det finns "pärlor" vid nån av sjöarna har jag sett.
Skulle tänka mej att du bör beräkna ca en vecka eller något mer,beroende på fart och väderförhållanden.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Som vi gått inte ett enda svårt vad,ovan Alkavare kapell gick vi över bron över Miellätno.

Hur med vad? Kan nogle av jåkkarne väre problematiske?

Inte vad jag kan komma på. Du passerar till exempel Sarvesjåhkå vid vattendelaren. Jiegnavákkjågåsj innebär inte heller något problem givet din färdväg.

Över Miellädno går en bro (som iofs försöker avskräcka användare med en passeringsfientlig skylt).

Passagen över Álggájåhkå för att ta dig in i Niejdariehpvágge kan möjligen ställa till med problem. I värsta fall får du ta en liten omväg in i Álggávágge för att hitta en lämplig passage.

Tack får svar.

Hur med topture?

Är der någon som kan rekomendere topture på ruten?

:)

/Rasmus

Noajjde ligger ju påpassligt nära. En annan spännande topp är Ridátjåhkkå. Nuortap Rissávárre erbjuder en fin vy över Álggájávrre och Álggávágge.

Då det gäller vägen från Pårte till Kvikkjokk är det genare att gå via Pårek, om hemlängtan skulle vara stor i slutet av färden. Dessutom erbjuder Kungsleden mellan Aktse och Kvikkjokk inte på någon större fjällupplevelse, varför det kan vara en idé att korta ned den delen av turen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips