Min längd/vikt kontra kajakens

Det beror helt på hur du har tänkt använda kajaken och dina idéer kring hur du vill paddla och utvecklas inom paddlingen.

Kajaken är kort men samtidigt bred och djup = hög volym d.v.s. du ligger ju väl inom det angivna viktspannet. Sitter du sedan bra i den torde den funka som rekreationskajak, om det för dig helt enkelt handlar om att komma ut på vattnet lite korta turer.

Men, om du sedan t.ex. har som idé att använda kajaken för motion eller turpaddling så kommer den nog snart kännas en smula begränsande, kort och bred som den är.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Då det är min första egna kajak så tänkte jag lägga nivån på 1-3 dagars paddlingar. Den känder relativt bred när jag satt i den, detta var ju iof bara i butiken. Så nivån är mer att komma ut på sjön, kanske spendera en helg ute.
Som jag sett så är de flesta kajaker kring 5 meter, och tyvärr några tusenlappar dyrare därför blev jag lite nyfiken på denna men också lite fundersam kring måtten.

Lägger upp kajakens mått.
Length 14’ - 427 cm
Beam 24.25’’ – 62 cm
Depth 15.75’’ – 40 cm
Cockpit Width 19.25’’ – 49 cm
Cockpit Length 35.75’’ – 91 cm
Weight 53 lb – 24 kg
Max. Capacity 300 lb – 136 kg

Då det är min första egna kajak så tänkte jag lägga nivån på 1-3 dagars paddlingar. Den känder relativt bred när jag satt i den, detta var ju iof bara i butiken. Så nivån är mer att komma ut på sjön, kanske spendera en helg ute.
Som jag sett så är de flesta kajaker kring 5 meter, och tyvärr några tusenlappar dyrare därför blev jag lite nyfiken på denna men också lite fundersam kring måtten.

Lägger upp kajakens mått.
Length 14’ - 427 cm
Beam 24.25’’ – 62 cm
Depth 15.75’’ – 40 cm
Cockpit Width 19.25’’ – 49 cm
Cockpit Length 35.75’’ – 91 cm
Weight 53 lb – 24 kg
Max. Capacity 300 lb – 136 kg

Om du vill komma ut på flerdagarsturer och kanske då även paddla tillsammans med andra som sitter i längre, smalare kajaker är min uppfattning att du i det sammanhanget kommer känna kajaken som begränsande.

Min egen lekkajak/playboat, P&H Delphin är drygt 4,8 m och smalare än den kajak du tittar på. Jag har haft den med på helgturer när vi paddlat ut till något område där vi sätter upp läger och sedan plaskar runt kring lite grynnor och surf. Jag kan ju av egen erfarenhet säga att jag får jobba betydligt hårdare i den för att hålla turtempo än i min "vanliga" havskajak. Trots att Delphin både är längre och smalare än den kajak du tittar på.

Så denna kajak jag titar på kan bli lite tyngre att paddla längre streckor än de som är smalare och kring 5 meter?

Grovt räknat

så är marschfarten i knop linjärt relaterad till vattenlinjelängden i meter i ett 1 till 1 förhållande.

Så paddlar du tillsamman med en kamrater som har 1 meter längre vattenlinjelängd på sina kajaker så blir du konstant efter. Med en kajak med större våt yta så kostar det mera kraft att uppnå marschfarten. Bredden har viss betydelse men deplachementet och våta ytan har större betydelse. Se Björn Thomassons sidor för mera utvecklat resonemang. http://www.thomassondesign.com/fragor-och-svar

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips