Min farmors systers Sarek-vandring någon gång under 40- eller 50-talet

Åtminstone ett av tälten på bilden är ett Tarptent stratospire.
Duk hela vägen ner. Inner- och yttertält är sammankopplade och sätts upp samtidigt. Mycket enkel uppsättning, även i vind.

Uppenbarligen har du inte testat alla lätta tält.

Starta en ny tråd om dessa undermåliga "USA-tält" och låt denna tråd vara.

Det var verkligen inte meningen att Stefans bifogade foto skulle inspirera till en diskussion om tält. Tråden handlar om Johannes farmors systers färd i Sarek med fantastiska bilder från hur det kunde vara att vandra på 40/50-talet. Poängen med att visa Stefans foto var att ni skulle kunna se att kullen till vänster är densamma som i fotot 22.jpg. Jag spekulerade om det kunde vara taget från hyllan under Loametjåhkkå men så var det inte. Tack vare Stefan går det att ange var fotot var taget i Min Karta, de var antagligen på hemväg över Sähkok. Johannes – kan du få fram om de avslutade färden i Kvikkjokk?

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Vet vi förresten om alla bilder är från samma tur eller kan de gjort två olika turer?
Bra fråga. Så som fotona är tagna så har de en logisk följd i en rutt som lika gärna hade kunnat vara idag. Men det som kanske talar emot är att det känns som att snöläget i Algavagge är litye ymnigare än på andra av bilderna. Å andra sidan så visar ju dessa toppar nordsidan.

Vet tyvärr inte så mycket om moster Britas (som vi kallade henne) fjälleskapader annat än att hon varit till fjälls flertalet gånger. Just Sarek känns väl dock ganska mer strapatsartat under dessa decennier än nu. Fast å andra sidan fick hon aldrig barn så hon var väl friare att ta sig iväg än vad många jämnåriga var. Mängden fjällturister var nog inte lika många dock per kapita sett till hela befolkningen mot idag. Borde nog kanske gå att kolla upp i STF-statistik runt Kvikkjokk och Saltoluokta. Får också fråga farsgubben om när hon träffade sin gubbe och började väva på Kinnekulle och fick annat att göra än att hänga till fjälls.

Hehe ja! Fetlurade ;D Skulle vara spännande att få reda på vad de hade för käk.
För några år sedan läste jag någon bok från Saltoluoktas bibliotek om 3 personer som gjorde en sarekvandring någongång 50-, 60-tal och då tydligen bar med sig 35 kg potatis -- vet inte om de var ensamma om potatis som färdkost eller om det var mer etablerat?

För några år sedan läste jag någon bok från Saltoluoktas bibliotek om 3 personer som gjorde en sarekvandring någongång 50-, 60-tal och då tydligen bar med sig 35 kg potatis -- vet inte om de var ensamma om potatis som färdkost eller om det var mer etablerat?
Och att koka 35kg potatis (jag gissar att de inte åt dem råa) kräver ju en del bränsle då det inte är gott om ved på kalfjället...

Om jag tittar på bilderna Johannes lagt upp tycker jag inte ryggsäckarna ser orimligt stora ut mht till den tidens utrustning se exempelvis den bilden när de står på bron över Smailajåhkkå, så verkligt intressant att veta hur de provianterade. En så lång Sarekvandring med start i Saltoloukta och slut i Kvikkjokk borde ha tagit i varje fall upp mot 10-12 dagar i anspråk (kanske längre) så provianteringen blir inte obetydlig.

Det är även bilderna från östra änden av Snavvavagge (om jag tolkar bilderna med utsikt över Rapaselet rätt?) och Prinskullen som inte direkt passar in i en vandring genom Bastavagge-Alggavagge-Njoatsosvagge och till Kvikkjokk via Sähkok-Pårek varför jag ställde frågan tidigare om ev två olika vandringar. Självklart kan dock besöket i Snavvavagge varit en dagstur utifrån basläger på Biellevallda och Prinskullen en dagstur från Kvikkjokk, vem vet...

Senast ändrad:
Det är även bilderna från östra änden av Snavvavagge (om jag tolkar bilderna med utsikt över Rapaselet rätt?) och Prinskullen som inte direkt passar in i en vandring genom Bastavagge-Alggavagge-Njoatsosvagge och till Kvikkjokk via Sähkok-Pårek varför jag ställde frågan tidigare om ev två olika vandringar. Självklart kan dock besöket i Snavvavagge varit en dagstur utifrån basläger på Biellevallda och Prinskullen en dagstur från Kvikkjokk, vem vet...
Just Snavvavagge känns som en avstickande utflykt. Min frus och min första Sarek-tur gick i exakta fotspår. Skjuts från Sitojaure upp till Rinim. Genom Bastavagge och ur på slätten. Dagstur med dagpackning til Snavvavagge för att glutta på Rapaselet. Kolalr du på min profilbild så är står vi komiskt nog nästan vid samma ställe som de gamla bilderna är tagna ifrån. Historiens vingslag ger mig gåshud! :)

Tanken gällande Prinskullen har slagit mig också. Men om man som sagt avslutade i Kvikkjokk så kan de ju ha tagit en utflykt på andra sidan forsen/sjön och upp där för skojs skull.

Min käre far är förvaltare av den otroliga bildskatt av gamla foton som finns i min släkt på min farmors sida. Både min farfar men även andra runt omkring den generationen var ruskigt flitiga på att fota och dokumentera. Idag hade han i anallerna hittat ett album som min farmors syster satt ihop.

Jag vet att hon var fascinerad av fjällen och jag för min egen del har förbarmat mig över både STF-årsböcker från hennes samlingar men även en drös med fjällkartor samt generalstabens karta över stora delar av fjällkedjan. Vad jag inte kunde drömma om var dock en sådan här fantastiskt fin dokumentering av en Sarekvandring hon gjorde någon gång under 40-talet alternativt 50-talet. Snacka om hard core!! Det var allt annat än ultralätt på den tiden kan jag tänka. Jag själv älskar fjällen och känner mig som en del av det och det värmer otroligt mycket att få reda på att även min farmors syster höll det så nära hjärtat. Får gåshud när jag kollar igenom bilderna och läser texten och ser att jag själv har gått på samma stigar och tältat på någorlunda samma platser!

Se och njut!
Wow! Vilket skatt. Tack för att du delar med dig av dessa foton :)

Mvh / Enstöring

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips