Min farmors systers Sarek-vandring någon gång under 40- eller 50-talet

Min käre far är förvaltare av den otroliga bildskatt av gamla foton som finns i min släkt på min farmors sida. Både min farfar men även andra runt omkring den generationen var ruskigt flitiga på att fota och dokumentera. Idag hade han i anallerna hittat ett album som min farmors syster satt ihop.

Jag vet att hon var fascinerad av fjällen och jag för min egen del har förbarmat mig över både STF-årsböcker från hennes samlingar men även en drös med fjällkartor samt generalstabens karta över stora delar av fjällkedjan. Vad jag inte kunde drömma om var dock en sådan här fantastiskt fin dokumentering av en Sarekvandring hon gjorde någon gång under 40-talet alternativt 50-talet. Snacka om hard core!! Det var allt annat än ultralätt på den tiden kan jag tänka. Jag själv älskar fjällen och känner mig som en del av det och det värmer otroligt mycket att få reda på att även min farmors syster höll det så nära hjärtat. Får gåshud när jag kollar igenom bilderna och läser texten och ser att jag själv har gått på samma stigar och tältat på någorlunda samma platser!

Se och njut!
Tack så mycket! Sååå intressant!

Ja det är synd att jag är 20 år för sent att upptäcka deras resa. Tänk vad vi kunde pratat om äventyret min farmors syster och jag! Nu kom bilderna ovan i lite knasig ordning, men den bild som heter #02 är märkt "I väntan på Kallok i Sitojaure". De verkar ha varit tre stycken äventrare men tycker mig endast se två på alla bidler. Måntro det var en lokal guide?
Det var nog Petter Anu Kallok de väntade på. Han körde båten mellan Vaggevare och Rinim.

Svaret ang Kallok fick vi av Bandersson ovan, men när man samtidigt ser på bilderna är flera av dessa där de själva är med på bilden tagna på så långt avstånd att det är tveksamt om de kunnat använda kamerans mekniska självutlösare till att ta dessa bilder utan att det varit en tredje person med på turen som hållit i kameran? Tittar man på ex bilden "Blåsigt och kallt, vårt första nattläger i Pastavagge" tycker jag min ana tre ryggsäckar?

Mycket intressant och spännade läsning och bilder. Intressant att se att bron över Smailajåhkkå fanns redan då fast i äldre utförande. Jag noterar att de gick Bastavagge och gissningsvis behöved skjuts över Sitojaure, kanske Kallok var båtföraren de väntade på? Kolla gärna med dagens båtförare som säkert känner historien och kan ge en ledtråd?
Bra tips! Ja de verkar ju ha börjat i den änden. Är dock lite konfys över deras rutt. Genom Bastavagge och sen ut på Peloslätten. Gissningsvis därifrån upp i Snavvavagge och utsikt över Rapadalen. Tillbaks mot Skarja och in mot Algavagge och sen vidare en bit i Njoatsosvagge. Samtidigt så finns det en bild från Öster om Peloslätten mot Slugga till där en sjö vid namn Setsitjaure efter ett vad över Guhkesvakkjåhkå. Gissningsvis en felstavning av Letsitjaure (Liehtjitjavrre) från Generalstabens karta. Måntro de gick en avstickare däråt innan de knatade vidare mot Alggavagge och Njoatsosvagge som båda är strösslade med bilder. I slutet en bild från Prinskullen vilket får mig att tro att de avslutade i Kvikkjokk. Frågan är också var den övre bilden på samma uppslag är ifrån: "Fjällen västra kanten av Sa...lalako".

Bilagor

• Letsitjaure.png
    Letsitjaure.png
    1.5 MB · Visningar: 6
  • 22.jpg
    22.jpg
    598.2 KB · Visningar: 6
Svaret ang Kallok fick vi av Bandersson ovan, men när man samtidigt ser på bilderna är flera av dessa där de själva är med på bilden tagna på så långt avstånd att det är tveksamt om de kunnat använda kamerans mekniska självutlösare till att ta dessa bilder utan att det varit en tredje person med på turen som hållit i kameran? Tittar man på ex bilden "Blåsigt och kallt, vårt första nattläger i Pastavagge" tycker jag min ana tre ryggsäckar?
Precis. Och på bilden nrä de står på bron vid Skarja så står det ju utrryckligen "2/3 på Skarjabron" varför de måste varit tre. När jag är hemma hos farsgubben nästa gång ska jag ta med mitt makroobjektiv och se om jag kan få ut fler detaljer från bilderna och identifiera att det ju säkerligen är två andra ansikten också än min farmors systers.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
Bra tips! Ja de verkar ju ha börjat i den änden. Är dock lite konfys över deras rutt. Genom Bastavagge och sen ut på Peloslätten. Gissningsvis därifrån upp i Snavvavagge och utsikt över Rapadalen. Tillbaks mot Skarja och in mot Algavagge och sen vidare en bit i Njoatsosvagge. Samtidigt så finns det en bild från Öster om Peloslätten mot Slugga till där en sjö vid namn Setsitjaure efter ett vad över Guhkesvakkjåhkå. Gissningsvis en felstavning av Letsitjaure (Liehtjitjavrre) från Generalstabens karta. Måntro de gick en avstickare däråt innan de knatade vidare mot Alggavagge och Njoatsosvagge som båda är strösslade med bilder. I slutet en bild från Prinskullen vilket får mig att tro att de avslutade i Kvikkjokk. Frågan är också var den övre bilden på samma uppslag är ifrån: "Fjällen västra kanten av Sa...lalako".
I bakgrunden syns Jiegŋatjåhkkå, Ryggåsberget och Luohttotjåhkkå. ”SacLaLako” är Luohttoláhko. Lite oklart varifrån kortet är taget, det skulle till och med kunna vara från hyllan under Loametjåhkkå.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips