Milstenar inom klättring

Tjena! Är lite nyfiken på hur snabbt alla kom upp till ert mål det första året ni klättrade.

Satsade ni på 7a boulder inom lopppet av det första året?
Hur många dagar i veckan klättrade ni för att uppnå ert mål?

Själv hade jag ingen aning om hur svårt det kunde vara att nå 7a, då man kommer upp till 6a-6b ganska snabbt. Sen blir det ju som sagt ett väldigt stort kliv på resterande grader!

Jag hade inget riktigt mål under de första månaderna, mer än att bli mer fit! Har nu klättrat i 6 månader, mest bouldering inomhus och det tog mig ungefär 5 månader att klara min första 6c.

Nu känner jag att jag kan klara rätt många 6c, men jag får kämpa på de flesta!

Nu känner jag att mitt mål de kommande 6 månaderna ska vara att kunna bemästra de flesta 7a!

Den tiden jag kände att jag inte progressade någonting är den tiden när jag klättrade FÖR mycket, alltså hade mina leder och muskler ingen tid för vila.
 
Mitt mål när jag höll på och klättrade på 90-talet var att ha kul. Under vinterhalvåret spenderades en hel del tid på klätterväggen vi i klubben hade men det var framförallt att åka till olika klippor med sovsäck, tält och någon bärs till eldstaden på kvällen. Resor till andra länder var också trevliga inslag.
Visst fanns det många svåra leder jag inte kunde klättra men gott om leder i 6-registret så det räckte att vara stabil där. På borrbult kunde det bli några grader högre ibland.
För mig var målet att komma ut så ofta som möjligt och ha roligt. Målen är nog de samma idag även om jag inte klättrar annat än någon via ferrata ibland.
 
Jag har klättrat i 3 år, men inte varit så målinriktad som du. Hade ett förhållande som tog slut för 2 år sedan, och ett jobb som försökte ta livet av mig under 2021. Efter avslutat jobb och avslutat förhållande fick sig klättringen en rejäl skjuts, men jag klättrar nog inte mer än 6b eller 6c än.

Jag har ffa fokuserat på att ha mycket tid på väggen. Det är vanligt med skador i klättring pga överansträngningar, och jag har fått ont i lederna när jag klättrat för mycket. Jag har därför undvikit hangboards, det är för aggressiv träning för mig än så länge. Jag har istället försökt träna större muskelgrupper, samt öva mycket teknik på enkla leder.
 
Jag kanske inte är rätt person att kommentera här då jag hade inga andra mål i början än att klättra. Jag kan inte ens säga att jag hade målet att ha kul, hade jag inte tyckt att det var kul hade jag inte klättrat till att börja med.

Men, efter många år bestämde jag mig att jag ville ha klättrat graden 5.12 på bult ute (motsvarar 7a+) och Svensk grad 7 på trad. Så nu med några mål så försökte jag intensivt under ett års tid ticka 7a utan att lyckas. Då insåg jag att jag har alldelles för kass för att göra det med den inbyggda viktbältet jag bar runt midjan, så istället för att bli bättre bestämde jag mig för att bli lättare, då gick det rätt snabbt att ticka både 7a och några 7a+, och även en Svensk trad 7 slank ned.

Sen klättrade jag vidare utan mål några år, höll formen ganska bra, men på senare år har det blivit diverse skador. Så nu är målet att hålla mig skadefri så att jag kan ändå ge mig på 7a utan att paja. Jag har kommit underfund med att träning för att komma upp i graderna inte är samma sak som att träna för att kunna klättra länge under många år, så målen jag har nu har med träningen att kunna klättra länge... Inga lätta mål då jag är så fruktansvärt lat när det gäller att göra saker jag inte tycker är roligt.
 
Tack för alla era svar. Jag glömde ju skriva i inlägget att jag började för att det var kul! Men för mig personligen så måste jag ha ett mål och utvecklas för att fortsätta ha kul! Jag kör ett race mot mig själv, ingen annan :)

Ska jag träna upp min styrka för att förhindra skador men även för att kunna klara av de högre graderna så tycker jag det ändå är skoj pga. detta målet då haha :D
 
Om du måste ha ett mål skulle jag rekommendera något mer specifikt än ett gradtal. Välj en specifik led/problem som du tycker ser cool ut, sen jobbar du på den av och till och ser hur du kommer närmare att sända den.

Varför en grad, i mitt tycke, är för ospecifikt är för att det finns så mycket variation på leder att man hindrar sig själv genom att stirra sig blind på grader. För mig med perspektivet ledklättring utomhus så kan jag känna mig helt ok på en svagt överhängande handspricka som är 7a, medan en sportled på små lister känns omöjlig även om det är samma grad. En led på sva kan vara en ordentlig utmaning för ledpsyket, medan det bara är kul att falla på en överhängande led.

Du skriver att du mest bouldrar inomhus, även där kan du välja specifika problem som du projektar. Du borde också kunna hitta mål som kan uppnås inom en kortare tidsrymd en ett halvår (då får du fler belöningar på vägen mot det långsiktiga målet). Leta reda på ett problem som ligger precis utanför vad du klarar idag och jobba några dagar/veckor på att sända det. OBS, då menar jag av och till, inte bara nöta samma problem dag ut och dag in ;)
 
Ska jag träna upp min styrka för att förhindra skador men även för att kunna klara av de högre graderna så tycker jag det ändå är skoj pga. detta målet då haha :D
Fel tänk!
Många får problem på grund av att de tränar upp sin styrka för snabbt.
Leder och senor behöver mycket längre tid på sig för att anpassa sig till högre belastning än muskler.
Kombinationen av för mycket muskelstyrka kombinerat med dåligt (nybörjar)teknik är en garant för skador.
Istället för att träna upp styrkan, jobbar på teknik och balans.
 
Fel tänk!
Många får problem på grund av att de tränar upp sin styrka för snabbt.
Leder och senor behöver mycket längre tid på sig för att anpassa sig till högre belastning än muskler.
Kombinationen av för mycket muskelstyrka kombinerat med dåligt (nybörjar)teknik är en garant för skador.
Istället för att träna upp styrkan, jobbar på teknik och balans.
Ja,detta har jag läst mycket om. När jag tränar upp styrka för leder så är det hangboard där jag har fötter i marken så jag lyfter kanske 60-70% av mig själv. För muskler så är det klart mest klättringen som tränar, men efter varje träningspass brukar jag köra ut mig på pull up-bar och lite annat. Jag tar det väldigt försiktigt med lederna.
Jag har kännt stor progress med hangboarden, men vet också att man inte borde köra hangboard innan man klättrat typ ett år, det är därför jag inte ens är nära på att maxa när jag tränar.
 
Om du måste ha ett mål skulle jag rekommendera något mer specifikt än ett gradtal. Välj en specifik led/problem som du tycker ser cool ut, sen jobbar du på den av och till och ser hur du kommer närmare att sända den.

Varför en grad, i mitt tycke, är för ospecifikt är för att det finns så mycket variation på leder att man hindrar sig själv genom att stirra sig blind på grader. För mig med perspektivet ledklättring utomhus så kan jag känna mig helt ok på en svagt överhängande handspricka som är 7a, medan en sportled på små lister känns omöjlig även om det är samma grad. En led på sva kan vara en ordentlig utmaning för ledpsyket, medan det bara är kul att falla på en överhängande led.

Du skriver att du mest bouldrar inomhus, även där kan du välja specifika problem som du projektar. Du borde också kunna hitta mål som kan uppnås inom en kortare tidsrymd en ett halvår (då får du fler belöningar på vägen mot det långsiktiga målet). Leta reda på ett problem som ligger precis utanför vad du klarar idag och jobba några dagar/veckor på att sända det. OBS, då menar jag av och till, inte bara nöta samma problem dag ut och dag in ;)
Ja det här med grader är ju inget man ska stirra sig blint på, men på mitt gym känns det som att de som är satta är typ alltid samma svårighetsgrad(såklart är en del svårare för min stil och vice versa).
Har jag ett projekt så brukar jag köra 5-6 gånger på det. Om jag inte gör någon progress på de 5-6 gångerna så struntar jag i det för dagen. Kommer jag ett litet steg närmare toppen så är det 5-6 gånger till som gäller osv.
 
Nu är jag 44 år gammal. Efter en fallolycka 2009 så hade jag ett uppehåll på flera år innan jag började klättra igen.
Efter en skidresa ner till Alperna så fick jag se Matterhorn i verkligheten. Då tänkte jag att det skulle vara kul att börja klättra igen.
Det känns som att stordådens tid är förbi nu. Huvudsyftet nu är att ha kul och hålla passionen uppe. Det är ju det allting handlar om. Att känna en glädje i det man håller på med. Gör du inte det så är det bara att sluta.
Men det blir inte lika intensivt som förut. Man fikar nog lite mer nu än vad man gjorde när man var 20 år gammal.

Är jag i form så leder jag kanske 6- 6 på kil. Jag har inga ambitioner att göra några större dåd än så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge GriGri:n inom tradklättringen. Klättring allmänt 7
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
Hanna S. Nybörjare inom klättring Klättring allmänt 3
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
Magnuse74 Bluff inom klättring! Klättring allmänt 0
58429 Klätterutrustning för en nybörjare (inom- och utomhus) Klättring allmänt 5
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.