miljö impregnering

Är det någon ute där som vet hur jag kan impregnera mina fjällräven byksor och jacka utan att förstöra miljön? Jag änvänder vax är ok till byxorna men jackar avänds dessa som nu är väldigt farlig för omvärlden. Känner någon till något alternativ?

Traditionellt har kläder tillverkade av Fjällrävens G1000-väv impregnerats med Grönlandsvax, det borde väl vara OK miljömässigt?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om du av nån anledning inte vill använda grönlandsvaxet till jackan:

Nikwax innehåller inga flour–kolföreningar, utan EVA (etylenvinylacetat), samma material som i skumgummi.

Det finns även ett kiselbaserat impregneringsmedel som fungerar med nanoteknik - Armour heter det.
Där vet man inte riktigt vilka farorna är ännu. Man tror att de pyttesmå partiklarna kan ta sig in lite här och där, men Armour säger själva att det är "miljöanpassat".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips