Militära ryggsäckar - Något att ha?

Nordesjö; sa:
Ryggor ska naturligtvis bedömas efter sin konstruktion, inte efter huruvida de är "militära" eller "civila".
Vissa människor har uppenbara "vapenvägrarkomplex" och sågar allt som är militärgrönt, något som är lika korkat som att göra tvärtom.

Utan den militära teknikutvecklingen skulle vi fortfarande gå omkring med Fjällräven-Åkes träram.
Nej, titta på konstruktionen, inte "färgen".

En Alice-rygga skulle jag personligen undvika, eftersom det är en gammal konstruktion med skum tyngdpunkt. Men en billig variant av en europeisk militärsäck lär väl funka minst lika bra som en lika billig civil säck.

Men ett begagnat exemplar av en beprövad säck är ett väldigt bra alternativ, oavsett om det är en militär eller civil säck.
helt enig...
og skulle jeg absolut vaelge mellem militärgrönt og mylder-multi-pop-farvet pryler, da ville det grönne vinde. hellere ligne "ingenting" end et juleträ.
 
Hagor 70L?

Så här ett år senare, det är ingen som har köpt Militaryshops Hagor 70L?

Jag vill ha något mellanting mellan en stor travelryggsäck och en liten dagstursäck för backpacking i stadsmiljö, landsbygd, djugel och öken. Hagor 70L tycker jag verkar vara hyfsat liten och behändig samtidigt som det inte lyser om den med färggranna och ljusa färger som vissa andra moderna ryggsäckar gör. Ganska mycket vikt utan att se enorm ut. Passar kanske inte riktigt i storstan iofs.. Någon som har testat den och har något att säga? Hur är den med lite vikt i?

Olle
 
backpack; sa:
stridspittar äro ett utdöende släkte.

har egentligen aldrig funnits (SÄGER EN FÖRE DETTA INGENJÖRDB200jägarutbildad"såkallad stridspitt"som var så konstuktiv under några år så att de överordnade grät................

Har någon av er gått tvåmilarn med föreskriven vikt placerad i arméns ränsel AD på ryggen?

Efter det är ALLA ryggor, till och med min första "trepunktsmes", rena underverken.
 
Just nu går Lundhags motion 56 att hitta för 1200 (origo för den är typ 3000) Vilket känns lite surt med tanke på att jag köpte min för 2000.
Nåväl, det är en superväska iaf.

Allmänt om ryggor är väl att du ska skita i priset först, gå i butiker och testa ha dem på ryggen med lite last i, det är det som räknas. därefter kollar du på vilka du har råd med ele vilka som finnas begade.
 
oeriksson; sa:
Jag vill ha något mellanting mellan en stor travelryggsäck och en liten dagstursäck för backpacking i stadsmiljö, landsbygd, djugel och öken.

Då känns en 70-literssäck väldigt stort!
Sikta istället nånstans 45–60 liter.

Att Hagor 70 ser "liten och behändig" ut på bilden beror nog på att den är ovanligt bred och tjock på samma sätt som till exempel ALICE-säcken.
70 liter är ändå 70 liter, och med en sån klumpformad säck kommer du att gå omkring som snubbarna i reklamen om "tunga ränteryggor".

Jag skulle spana på till exempel de minsta säckarna i Haglöfs SEC-serie. Finns i diskreta färger.
 
Everest.

Tjena!!

Gå in på Stadium o kolla in Everests ryggsäckar från 60 L o uppått,fina säckar! Ock kostar inte skjortan av en. Från 600-1300 kronor beroende på modell o antalet liter i säcken!

Lycka till /Nicklas
 
Jag kände lite på den på Terräng (gamla Militaryshop) i Malmö och den känns faktiskt inte som 70L. Det är därför jag överväger den. Annars har jag lite funderingar på Haglöfs SEC Track 55/65 iom att man kan ta bort en del av den och ha som daypack. Jag tittade litegrann på Osprey Atmos 35 också och den känns väldigt luftig och rätt rymlig, men 35L?? Atmos 50 kanske men då ser den ut som en expeditionsryggsäck igen och det vill inte jag gå med på stan. Frågan är egentligen hur mycket utrymme man behöver när man är borta ett 2-3 veckor i Asien.. jag har lite svårt att bilda mig någon uppfattning innan jag har packat färdigt. Får kanske prioritera det. :)
 
En 45 l med ett anständigt bärsystem för din rygg och en hyfsat stor krage att packa käket i när det bär utanför butiker och restauranger brukar funka väl för den som packar med omsorg.
Risken med 55-70l är att man tar med det som rymms, inte för att det behövs....

go tur
 
Nordesjö; sa:
...med en sån klumpformad säck kommer du att gå omkring som snubbarna i reklamen om "tunga ränteryggor".

Tror inte det, de killarna lutar ju BAKÅT. Hur skulle man kunna hålla balansen så om man hade något tungt i ryggsäcken?
 
oeriksson; sa:
Frågan är egentligen hur mycket utrymme man behöver när man är borta ett 2-3 veckor i Asien..

Om man inte behöver bära tält, sovsäck, kök och käk (eller annan specialutrustning) är handlar det väl bara om ett par ombyten och lite smågrunkor. Packar du snålt räcker 30 liter.

dabac; sa:
Nordesjö; sa:
...med en sån klumpformad säck kommer du att gå omkring som snubbarna i reklamen om "tunga ränteryggor".

Tror inte det, de killarna lutar ju BAKÅT. Hur skulle man kunna hålla balansen så om man hade något tungt i ryggsäcken?

Det har du ju rätt i... i verkligheten blir det väl gamnacke och framåtlutning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3
lundhags ryggsäckar? Transportera 1
swat TIERRA ryggsäckar ?? Transportera 4
ABHa Onlinebutiker Ryggsäckar Transportera 1
Ge mig tips om ryggsäckar Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.