midjebälte..

Re: Det funkade aldrig...

saxaren; sa:
Hur resp. vad gör ni med byxbältet?
Jag använder arméns vanliga bälte i tygväv och har inga problem. (Det var värre innan jag sprättade bort de reservknappar som sitter på M/59 byxornas insida, som jag använder ibland). Knivens slida något förlängd så den hamnar nedanför höftbältet. Kolla sömmar och dylikt på insidan av byxorna så där inte sitter något som kan skava. Som Nermander ovan tar upp är höftbältets stoppning viktig och hängslen skulle som jag förstår det i ditt fall helt eliminera problemet.
[Ändrat av Raskesven 2003-04-30 kl 23:06]

Re: Det funkade aldrig...

saxaren; sa:
Hejsan!

Hur resp. vad gör ni med byxbältet?

Jag använder rymliga brallor och har bara en tunn 25mm rem med ett plastspänne för att dra till. Spännet har inga vassa kanter och jag brukar ha spännet ur vägen ovanför höftbältets spänne.

Annars kan det ju bero på ditt höftbälte kanske? Om höftbältet är välkonstruerat ska det inte hindra höfterna eller benens rörelser och man ska inte heller behöva dra åt särskilt hårt för att det ska avlasta.

J

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inte så snyggt kanske men platt så det förslår, sy på kardborre på plattrem och man har ett steglöst skärp som är tunt och inte märks under avbärarbältet och som är okänsligt för väta.
Brukar själv slarva med det och har flera gånger råkat ut för att läderskärp färgar när dom blir blöta.
Under ett avbärarbälte är ett kraftigt läderbälte rena katastrofen.

JL

Tack för tipsen!

Bättre sent än aldrig, tänkte jag och skriver härmed ett något försenat inlägg för att tacka ala, nermander, Raskesven, joru, Lorre2 samt sajberjohan för alla goda tips och råd angående höftbältstekniken! Nu har jag flera möjligheter som jag kan testa under den nästa vandringen.

Det är bara lite synd att jag verkar vara tvungen att avsäga mig mitt älskade byxbälte för att undvika skavsår på höftbenet.
Vi har ju alla vissa prylar som vi behöver för "trivselkänslan" på en vandring. Somliga lär bära med sig elektroniska leksaker som t.ex. GPS, andra lär ha med sig absurt långa knivar. Jag har favoritbältet och favoritbyxan som absolut inte skall utbytas mot annat. Bältet är av svart läder och ser civil och teaterdyglig ut fastän det är brett och mycket robust, spännet är av det sällsynta enkla slaget och är lika robust som decent och icke-störande under alla slags rörelser.
Byxan är en gammal bundeswehrbyxa av det makalöst robusta och bekväma moleskin-tyget. Givetvis icke-teaterdyglig! 8)

En sista tanke om prylarna: jag tycker att det är spännande när folk skriver mindre vetenskapligt och mer personligt eller t.o.m. lite skojigt om vad de har med sig där ute. Häromveckan hade vi detta inlägg om att "man ska vara lätt packad". Hur roligt som helst!! Mer av det...

önskar sig

Saxaren

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips