Mick Fowler till GBG och Stockholm

For den som inte vill lyssna pa "aventyrare" som sockrar sina historier och saknar bilder fran turerna kan jag varmt rekomendera att ga pa bildvisningen med Mick Fowler den 27e I GBG och den 28e i Sthlm.

Fowler ar i mina ogon en av modern tids ABSOLUT framsta alpinister. Fa om ens agon har gjort sa spektakulara och tekniskt intressanta turer i Himalaya som Fowler.

Fowlers tur pa Spantik var saker 20 ar fore sin tid. Inte sedan tidigt 90 tal har han gastat Sverig. Ett maste!!!!!!!!!!!!



http://www.klatterforbundet.se/nyheter.php?id=235
 
Tack för tipset.

Ska bli kul att se. Har bara läst något kort av honom i klassikerboken "Cold Climbs". Hoppas det blir lika brittiskt bra som när Doug Scott var i stan.
 
Såg Mick i Stockholm. Suveränt.
Bra blandning mellan roliga anekdoter, härliga bilder och imponerande klätterberättelser. Start från "de unga åren" med chossklättring med isyxor i Dover (där de blev arresterade av kustbevakningen för detta :) ), till de råa rutterna i Asien. Han var otroligt entusiastisk, trovärdig och engagerad och jag fick mig många goda skratt. Man kände hela tiden hans brinnanande fascination för klättringen och äventyr generellt, men också för främmande kulturer och resor till fjärran länder. Dessutom var han extremt ödmjuk.
En story jag minns speciellt väl var berättelsen om hans första Asiatiska tur. De hade fått höra från "expertisen" att det var svårt att sova på hög höjd och därför skulle man ta massiva mängder med sömntabletter, vilket hela teamet gjorde. Mick vaknade mitt i natten av att han hade svårt att andas. En hårt spänt rep låg över hans bröst. En i teamet hade trillat av hyllan de låg på och hängde fritt i repet i sin sovsäck. Mick var så groggy och ville bara sova, men tänkte att nåt måste jag kanske göra och skickade ner en jumar längs repet. Den fastnade på en knut precis utom räckhåll för killen i sovsäcken. Efter mycket om och men vaknade de tillräckligt för att engagera sig i att dra upp den hängande polaren.
"De riktiga puritanerna i klätteretikens absoluta grädda vrider sig antagligen av vämjelse och skriker om kätteri då ser såna här skrämmande stilmässiga övertramp från den rena vägens klättring". Vad det rörde sig om var wire hooks att hänga i från yxorna :)
Mick frågade efteråt om vi tyckte en och en halv timme var för lång tid för en föreläsning. Jag blev oerhört förvånad att så lång tid förflutit. För mig var det inte en död sekund.
Toppbetyg!
 
Håller med Janne. Jag såg honom i Göteborg och det var likadant för mig, tiden gick väldigt fort. :) En riktigt rolig och ödmjuk kille som bjöd på sig själv. Man skrattade mest hela tiden.
 
Sällan har jag sett en person förmedla en sådan känsla av kärleken till bergen,
fina bilder och intressanta historier som spände från tiden som blåbär till erfaren
alpinist.
Särskilt intressant var expeditionerna till China/Tibet, vid ett område uppskattade han
över 150 berg runt 5-6500 meter som förmodligen aldrig är bestigna!
En sanna äventyrare som letar efter okända berg med liten/ingen info, ibland
endast en bild av berget.
 
Jupp högt betyg till Fowlers föreläsning.

(Janne, jag gillade hans svar på min fråga à propos turister vs purister i bergen. I korthet: visst köp dig upp på toppen om det gör dig lycklig, men lämna berget som det var när du kom.)
 
Jupp högt betyg till Fowlers föreläsning.

(Janne, jag gillade hans svar på min fråga à propos turister vs purister i bergen. I korthet: visst köp dig upp på toppen om det gör dig lycklig, men lämna berget som det var när du kom.)

Och om du koper dig sa ska det vara tydligt att du gjort det. Och alla snarlika varianter ska rapporteras for vad de ar.
 
Om man inte har ett tidigare CV som ändå visar på lite av varje, och sen kan rapportera en bestigning på nån typisk "kommersiell topp", så är det väl rätt tydligt redan. Det är väl mer ovanligt med att nån betalar för att bli uppburen längs nån imponerande pelare till en topp på typ 6850 m. :)

Det är så att säga inte samma sport, sen fattar kanske inte Aftonbladet det, men det spelar väl inte så stor roll.
 
Om man inte har ett tidigare CV som ändå visar på lite av varje, och sen kan rapportera en bestigning på nån typisk "kommersiell topp", så är det väl rätt tydligt redan. Det är väl mer ovanligt med att nån betalar för att bli uppburen längs nån imponerande pelare till en topp på typ 6850 m. :)

Det är så att säga inte samma sport, sen fattar kanske inte Aftonbladet det, men det spelar väl inte så stor roll.

Nä om vi skulle kräva etiska regler på en nivå som aftonbladet fattar så kan vi lika gärna stanna hemma :)
 
Kul snubbe den där Fowler, tänker bla på hans respons på min fråga om vad som driver honom att fortsätta med klättringen på den nivån. Utöver upplevelsen, glädjen och intresset av att besöka nya platser svarade han också kort och gott: 'It keeps me fit'
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pecall R.I.P. Charlie Fowler Alpin / Bigwall 1
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.