MFS-brännare i Trangiavindskydd

Är det någon händig hemmeckare som lyckats klämma ner Primus Multifuel-brännare i ett Trangiavindskydd?

Har ni några tips, så är det välkommet!

Optimus adapter

Köp Optimus Trangiaadapter för Explorerköket. Borra upp hålet lite så att den större MFS-skruven får rum. Skruva loss brännaren ur vindskyddet och fäst den i Trangiaadaptern. Jag gjorde detta för nästan två år sedan så nästa steg minns jag inte riktigt: jag tror att den (till Trangiaadaptern) medföljande förvärmningskoppen också får plats under MFS-brännaren.

Dra ut slangen genom Trangiakökets slanghål.

Klart. Om du vill öka effekten något så gör du en ny brännarkopp till MFS-brännaren av t. ex. en gammal konservburk i lämplig storlek. Borra några lufthål så att brännaren inte kvävs.

Jag testade denna version men fick inte nämnvärt bättre koktider än utan Trangiavindskydden så jag vet inte om jag kan rekommendera det. Men testa, du kanske får mer kläm på det än jag fick.

/Johan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
MFS i Trangia

Enligt senaste numret av Friluftsliv, med kökstester, så anser inte Primus att det är tillrådligt med denna kombination.
Detta pga att Primus vid tester har lyckats SMÄLTA aluminiumkastrullerna med MFS-brännaren/Trangiakombinationen!!!!
/Micke

Min MFS erfarenhet...

Jag har som ovan sagt testat att montera MFS-brännaren i Trangia och blev verkligen inte imponerad av effekten. En Kap-brännare eller Explorerbrännare i Trangiaköket har märkbart bättre blås och avger betydligt mer värme. Ändå kan dessa brännare placeras i stora Trangiaköket utan några smältproblem...

Däremot kan naturligvis alla fotogen/bensinbrännare skada aluminiumkastruller om de kokar torrt. Sådana skador kan också uppstå vid snösmältning om snön är riktigt torr och därför ångar bort utan att ett vätskelager hinner bildas. Jag undrar därför vad som ligger bakom Primus uttalande.

Hmmmm...

/J.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips