MetroGuide och "basemap" i eTrex Legend?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: En bok stav fattas i länken

Brune; sa:
Johan.E.S.; sa:
Nästan längst ner på följande sida: http://www.garmin.com//cartography/mapSource/MGEuro.js finns det bilder från GPSMAP 76. Kan jag förvänta mig något liknande i min Legend?

/Johan ES
Så här ska det vara
http://www.garmin.com//cartography/mapSource/MGEuro.jsp

Per

Ja, men på en något mindre display :)

Jag kör Mapsource på min Legend och tycker att det är rätt bra.

/Janne
 
Max tre fält

En Legend kan bara ha tre datafält tillsammans med kartan. Status överst, där alltid namnet på och avståndet samt tiden till nästa waypoint visas.
Nertill två konfigurerbara fält, som visar vad som helst utom positionen.

Jag har någon bild på detta i min utvärdering också.

Anders
 
Re: Jovisst

ALj; sa:
...Anvisningarna kan i vissa fall vara rätt noggranna, och för det mesta räcker de för att man ska hitta fram. MetroGuide har t ex mycket exakta (och troligen för det mesta riktiga) uppgifter om hur det ser ut i olika vägkorsningar.
Eftersom GPS:en i detta fall inte "förstår" rutten utan bara envist visar riktning och avstånd till nästa punkt så är det inte ett bra navigeringshjälpmedel i trafik utan mer en kul grej. Minsta felkörning och rutten är rökt. Att då generera en ny rutt i MG och föra över till GPS:en tar längre tid och är krångligare än att navigera manuellt med den inbyggda GPS-kartan som hjälpmedel. Brytpunktsrutter fungerar suveränt på sjön och i terräng men mindre bra om man är bunden till väg- och gatunätet.

MG är dock utmärkt för färdplaneringen och att i förväg se hur man skall köra men jag tycker knappast det är värt besväret att ladda ner rutten eftersom man ändå själv måste hålla mycket mer koll på den än med en "riktig" navigerande GPS. Jag använder hellre enbart ett landmärke i slutmålet jag navigerar mot.
 
Pip ...

... säger GPSMAP 76S när det börjar brännas, dvs när man nalkas en waypoint, och det är dags att gira/svänga.
 
Re: Jaså...

apersson850; sa:
Du är bara mallig för att du har en GPS V! :)

Anders
Aha, ett vänskapligt litet tjuvnyp. Du vet väl att det finns andra enheter med autorutt än GPS V som du tjatar om hela tiden? Eftersom du alltid nämner den kan man nästan misstänka att du är lite avundsjuk på oss :)

För er andra kan jag förtydliga att mina erfarenheter baserar sig på att jag tidigare använt icke navigerande GPS:er en hel del. När nyhetens behag med att lägga in rutter (vid körning i trafik) gått över började jag inse nackdelarna och kom fram till att det var bättre att använda den som jag beskrev i mitt förra inlägg. Bara för att det går att använda en skiftnyckel som hammare innebär det inte med nödvändighet att det är en god idé.
 
Nya frågor:

Om vi säger att jag vill åka mellan t ex Stockholm och Paris, kan jag då först skapa en rutt i datorn och sedan få den att välja ut enbart de kartbitar som behövs laddas in i GPSen?

Om jag inte kan klämma in alla kartbitar i GPS-minnet, kan jag då förbereda flera rutter efter varandra i datorn och seda nföra över dom till GPSen allteftersom man färdas (detta tillsammans med nya kartbitar)?

/Johan ES
 
Väl metod och sedan medel

Johan.E.S.; sa:
Om vi säger att jag vill åka mellan t ex Stockholm och Paris, kan jag då först skapa en rutt i datorn och sedan få den att välja ut enbart de kartbitar som behövs laddas in i GPSen?

Om jag inte kan klämma in alla kartbitar i GPS-minnet, kan jag då förbereda flera rutter efter varandra i datorn och seda nföra över dom till GPSen allteftersom man färdas (detta tillsammans med nya kartbitar)?

Förutsättningarna är således att du åker bil med en GPS med kartfunktion och har en bärbar dator med dig.

Själv skulle jag då satsa på att kunna ha datorn igång i bilen och kopplad till GPS och sköta all navigering direkt i PCn. Dvs inget behov av att föra över vare sig kartor eller rutter till GPS.

Om det inte går så får du göra så här (Garmin).

0) Överväg om du VERKLIGEN behöver har detaljerat kartunderlag för hela sträckan i din GPS. Grundkartan kan räcka för stora vägar.
1) Skapa din rutt i Mapsource.
2) Välj kartsnuttar manuellt (auto finns ej) som motsvarar rutten tills GPS-minnet är fullt. Du får klicka för kartasnutt för kartsnutt och hålla koll på minnesåtgången.
3) Spara kartvalet tillsammans med rutten i en fil. (En fil kan omfatta kartor, waypoints, rutter och färdspår.)
4) Upprepa steg 2) och 3) tills du är i Paris.
5) Öppna första sparade filen och överför till GPS (kartor och rutt).
6) Kör så det ryker tills kartunderlaget tar slut.
7) Ladda in nästa fil.
8) Upprepa steg 6) och 7) tills du är framme i Paris.
9) Bon voyage!
 
Gjorde just detta

Jag gjorde just detta åt en kille som skulle köra från Spanien till södra Småland.
Vi räknade ut en rutt som han tyckte var bra. Sedan laddade vi in kartblad från MetroGuide Europe längs rutten, så långt minnet räckte. Med en Vista tog det slut när det fortfarande var en del kvar av Tyskland (men inte så mycket). Sen körde han på kartboken och/eller skyltningen resten av vägen, samt med stöd av rutten, som ju fortfarande gällde i GPS:n.

Hur bra det egentligen fungerade vet jag inte, men han har kommit hem igen...

Anders
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips