HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....?

Funderar på att köpa antingen en eTrex Legend eller en GPSMAP 76 och har konstaterat följande:

http://www.gpsw.co.uk finns det två modeller av Legenden, den "vanliga" och en Europaversion.
Vad jag kan förstå så är det själva grundkartan i mottagaren som är olika, eller????

Går denna grundkarta att byta ut?

Eller är skillnaden bara den att det följer med en MetroGuide Europe CD?????


Sen GPSMAP 76..... den finns bara i ett utförande vad jag kan se, vilken karta innehåller denna??
Finns det någon där ute som har handlat GPSMAP 76 därifrån som kan svara på detta?

Om jag köper en GPSMAP 76, får jag då samma karta som Legenden's Europakarta, eller får jag en karta där Europa inte ens existerar???

Tacksam för svar.

// Micke
[Ändrat av micke.lu 2003-05-06 kl 21:38]
 
Baskarta och annat

Baskartan är en sak. Den är inbyggd och låter sig inte ändras, eller åtminstone har Garmin inte släppt något programverktyg som tillåter att man ändrar den.
Baskartan finns i både Legend och GPSMAP 76. Måhända är den dessutom exakt likadan, men det vet jag inte. Dock ska du vara medveten om att inköp av en sådan GPS måste göras i Europa, om du ska få baskartan över den här delen av världen. I de 8 MB som används till baskartan ryms en tredjedel av världen, så det finns tre versioner på baskartor att få tag i. Respektive version säljs i respektive del av världen.

Europaversionen av Legend, så som det framställs hos GPSWarehouse, är just en Legend med MetroGuide Europe med i paketet. Paketköp är förmånligare, men se upp om du beställer en sådan, så att du får den nyaste versionen av MG Europe, alltså 5.0. De har säkert versioner med 4.0 kvar i lager. Kolla annars Garmins uppgraderingserbjudanden, ett tag kunde man byta gratis om man råkat köpa version 4.0 efter introduktionen av 5.0, men jag vet inte om det gäller ännu.

Anders
 
Tack Anders

Har inte mycket till erfarenhet kring GPS med inbyggd karta så därför undrar jag:

Vad gör jag egentligen med MetroGuide Europe??

Ger programmet mig möjlighet att ladda in mer detaljerade kartor över Sverige i min mottagare eller????

// Micke
 
Jajamen!

Om du köper en Legend, har du inte full nytta av den utan exempelvis MG Europe. En Legend har 16 MB kartminne, där 8 MB används till den allerstädes närvarande baskartan. De andra 8 MB är fria för användaren att utnyttja. En Vista har 32 MB, så där får användaren 24 MB att lägga in sina kartor i.

Skillnaden på detaljnivå är enorm, om du jämför baskartan och MG Europe. Baskartan täcker ju hela Europa, från mitt i Atlanten och till Uralbergen, samt hela vägen ner till och med Sydafrika. Allt detta i 8 MB. MG Europe, som alltså "bara" täcker 19 länder i Västeuropa, tar totalt sett lite drygt 800 MB. Att den blir mer detaljerad är inte svårt att inse.

Du får naturligtvis välja ut de snuttar som intresserar dig, och så ladda in dem till din GPS. På så sätt kan du ha detaljerad karta över det område som intresserar dig just nu och använda baskartan när du är utanför området. Du kan ändra din inladdade kartuppsättning när du vill.

Du kan se mina åsikter om MG Europe på http://home.rixtele.com/~anders/MGEurope.htm
om du vill.

Sökfunktionen i en Legend fungerar inte heller fullt ut utan att några MetroGuide kartor är laddade i enheten. Först då kan man söka på gatuadresser och diverser objekt (bensinstationer, restauranger osv.)

Anders
 
3 OLIKA.......

Efter att ha letat lite mera har jag på http://www.garmin.com/products/gpsmap76/ hittat att det finns TRE olika modeller av grundkarta på GARMIN GPSMAP76:
- Americas highway
- Atlantic highway
- Pacific highway

När jag mailade GPSwarehouse, http://www.gpsw.co.uk, och frågade vad det var för grundkarta i den GPSMAP 76 som dom säljer, så fick jag till svar att det var,
- Atlantic International

Tittar man då på GPS4LESS, http://www.gps4less.co.uk/76Swhatsinthebox.htm

så ser man att deras GPSMAP 76 har,
- Atlantic (European) Highway , som grundkarta.

Min fråga:
Är Atlantic International och Atlantic Highway samma karta????
Och är det just denna karta som finns i GPSMAP 76 som man köper hos sin lokale handlare här i Sverige????

Tacksam för svar. Man vill ju gärna veta vad man köper......
MVH. // Micke
 
Precis

Just det, 8 MB räcker till en tredjedel av världen.

Atlantic Highway eller International, tja, kärt barn har många namn. Garmin har dessutom bytt namn på samma grundkarta i samma GPS vid något tillfälle, troligen mest för att det gick.

Köper du Atlantic någonting så får du en baskarta som täcker denna delen av världen, från W30º till E60º på tvären och från S60º till N75º på höjden. Dessutom finns det ytterligare en baskarta under denna. Denna understa karta täcker hela världen, men den består bara av en kantig landplätt med Stockholm på just i Sverige, och något liknande över resten av världen.

Kartorna ligger alltså i lager, med den minst detaljerade underst. Har man inget bättre, eller om man zoomat ut tillräckligt, syns den mindre (minst) detaljerade kartan. Det går också att gå in och stänga av de mer detaljerade kartorna, utan att ta bort dem från enheten, om man vill det av någon anledning.

Anders
 
Tack Anders!

Jag kommer att beställa en GPSMAP 76 från GPS-warehouse så fort jag aktiverat mitt E-kort.

//Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0
torpet Hjälp! Navigering 3
sted0200 AIS-Hjälp Navigering 7
jasy Oziexplorer, hjälp Navigering 2
sted0200 HJÄLP Navigering 4
Monika1 Barometertryck - hjälp Navigering 22
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
zirkaloy Hjälp med att föra över karta Navigering 9
Loranga "Bättre" Mapsource kartor med hjälp av cGPSmapper? Navigering 13
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.