Format/filer till garmin enhet.. Hjälp!

Hejsan.. har en fråga! stötte på dessa format

La till en bild! men jag förstår inte vilka av dessa format som passar till min garmin nuvi 205 enhet! Om de är något som inte skulle passa kan man konvertera om det då så det passar och isf vilket program använder man?? tacksam för svar

europe.img.zip (423M)
europe.navit.bin.zip (631.4M)
europe.osm.administrative.bz2 (74.3M)
europe.osm.bz2 (1474.7M)
europe.osm.coastline.bz2 (127.8M)
europe.osm.highway.bz2 (820.9M)
europe.poi.gpx.zip (18.5M)
europe.poi.tomtom.zip (11.6M)
europe.poly (2.8K)
europe.shapefiles.zip (1237.2M)

Bilagor

• format.jpg
    format.jpg
    94.9 KB · Visningar: 843
Man kan konvertera allt (det är bara en fråga om mjukvara)!

Men vad är det du vill göra? importera eller exportera data till/från din GPS?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
hej!

Man kan konvertera allt (det är bara en fråga om mjukvara)!

Men vad är det du vill göra? importera eller exportera data till/från din GPS?

Jag vill importera data till min gps enhet! men vilka av dessa format passar till min garmin nuvi 205 enhet! och vad är allt det där egentligen? tacksam för svar

Ska du ladda över en karta så görs de enklast med Mapsource.

Är det punkter så kan DNR Garmin lämpligtvis användas, då detta program kan läsa in lite andra format än Mapsource.

europe.img.zip (423M) verkar vara det enda formatet som är direkt kompatibelt med garmin,
dom flesta andra ser mer ut att ha med TomTom att göra.

Ska du ladda över en karta så görs de enklast med Mapsource.
Det gäller bara om det är en karta med en installationsfil för Mapsource. Saknas det så går det att göra en installation i Mapsource med MapSetToolKit.

För att bara föra över en img-fil till GPS:en så är det enklare att använda IMG2GPS.

Om det är en zip-fil ska du nog packa upp den först (extrahera). Det är inbyggt i vissa versioner av Windows, bara högerklicka och välj extrahera eller packa upp. Om du inte har det behöver du programmen winzip eller winrar.

Sen kan du föra över din img-fil med img2gps.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips