Hjälp med gps-teknik!

Hej!

Jag är lite novis på ämnet men är ute efter en gps-teknik som jag kan använda
till att mäta avstånd (max 1,5km) och det ska vara ett liten sändare som
skall sättas in i ett litet objekt för att sedan kunna se var den är samt mäta
avstånd till denna med mobil-gps via en app.

Kan ni hjälpa mig?
Vad behöver jag och var skall jag börja?
Säg till om det är något mer ni undrar.

Tack på förhand!
/Niclas
 
En smartphone har visserligen en inbyggd GPS, men om smartphonen är 1,5 km bort så är det svårt att titta på den. Det behövs alltså i såna fall minst två stycken. Men själva "sändaren" behöver ju inte vara en smartphone.

Det finns ju GPS-puckar för att t.ex. spåra bortsprungen hund. En sån lösning är väl antagligen betydligt enklare att komma igång med.

Dock så kräver väl alla såna lösningar att bägge enheterna har internetanslutning via mobilnätet (så det behövs två SIM-kort och två "abonnemang").
 

Enheten skulle behöva vara runt 4x2cm (eller däromkring)... så ganska liten med andra ord, och allt den behöver kunna göra är att sända ut sin plats som jag sedan ska kunna läsa av med min mobiltelefon i en app som jag ska få konstruerad... jag var nog lite otydlig trots allt!

En smartphone har visserligen en inbyggd GPS, men om smartphonen är 1,5 km bort så är det svårt att titta på den. Det behövs alltså i såna fall minst två stycken. Men själva "sändaren" behöver ju inte vara en smartphone.

Det finns ju GPS-puckar för att t.ex. spåra bortsprungen hund. En sån lösning är väl antagligen betydligt enklare att komma igång med.

Dock så kräver väl alla såna lösningar att bägge enheterna har internetanslutning via mobilnätet (så det behövs två SIM-kort och två "abonnemang").

Nej, sändaren får ej vara en smartphone, utan bara en liten "enhet" som sänder ut sin egen position. utan att det behövs ett simkort eller "abonnemang".

En sån här kanske fungerar?

Ring upp och få en länk skickad tillbaka på SMS (som kan visas i google maps på mobilen)

http://www.gpser.se/hundgps-tk201

Storleken var rätt bra på den men själva tekniken med sms skulle desvärre ej fungera...


Nu vet jag ej om det finns eller går... men allt jag vill att "sändaren" ska göra är att sända ut sin position som alltid är fixerad och densamma, sen ska jag alltså skapa en app som kan ge mig uppdatering på avståndet till denna när jag rör mig bortåt. Behöver även vara ganska exakt mätning, +-0,5m max.

Tack för alla bra svar hittils! =]
 
Du kan inte fixa det på det sättet du beskriver med en smartphone

Du saknar ett radiogränsnitt i en smartphone med den räckvidden - du har wlan/bluetooth 2,4Ghz med mycket kortare räckvidd och det är vad du har och ansluta mot en liten gps enhet med egen sändare och diretkompitabelt mot vilken smartphone som helst.

Antingen blir det en tillsats med radiodel på UHf med på smartphonen via t.ex usb som kan plocka in gps modulen med eller t.ex Garmin Astro

Tekniskt sett skulle man kunna hacka telefonen och köra dess 2g/3g och 4g radiodel med betydligt större räckvidd än (wlan/bluetooth) mot en gps med dess sändare utan inblandning i nätet men det får man inte..

En sådan hack skulle även kunna medföra möjlighet att köra DMO i områden utan täckning direkt mellan telefoner inom iaf någon km.
 
Om vi ska försöka bena ut det lite enkelt så är GPSer endast mottagare som lyssnar på sateliter och beroende på var sateliterna är så kan GPSen räkan ut var den är. Men en GPS sänder inte ut något.

För att sända ut (och ta emot) behöver du komplettera GPSen med något mera som t ex mobilnät (GSM/WCDMA/LTE = 2G/3G/4G) eller blåtand, wifi eller någon annan radioteknik för tvåvägskommunikation. Avstånd upp till 1,5 km diskvalificerar wifi och blåtand medan de andra kräver mobilnätstäckning via någon operatör.

Det du efterlyser är väl snarast en form av radiofyr som finns för flyg- och sjö-farten men inte för hobbybruk så vitt jag vet.

Det närmaste du kan komma är nog två moderna mobiler med någon app som tillåter att de delar GPSdata med varandra - dock får du den precisison som är summan av de båda enheternas fel.
Om du berättar mer detaljer om syftet kanske vi kan tänka utanför lådan och komma på andra alterntiva lösningar.

Är det orienteringsträning, avståndsbedömning eller varför?


/Patrik
 
Garmin Astro

(för att hålla koll på lösdrivande jakthundar) fungerar oberoende av GSM-nät.

Men noggrannhet på 0,5 meter blir nog knepigt.

Thure
 
Nej, sändaren får ej vara en smartphone, utan bara en liten "enhet" som sänder ut sin egen position. utan att det behövs ett simkort eller "abonnemang".

Det är i princip omöjligt på grund av det avstånd du vill klara av. Det finns i princip inga licensfria sändare som problemfritt klarar sina avstånd (det kan fungera vid helt öppen terräng, men då SER du ju å andra sidan platsen).

Men om du bara vill veta ditt avstånd till en fast punkt så fungerar det ju med vilken GPS-app som helst. Sätt en waypoint på den punkt du vill veta avståndet till och sen ger GPS:en kontinuerligt avstånd och bäring till den punkten. Du behöver ingen burk på punkten om det är fast punkt.

Men 0.5 m noggrannhet är en utopi, du klarar inte av att positionera sig då noga med en vanlig GPS. Med en medelvärdesräknande lösning kan du möjligen få en så noggrann position om du står still i några minuter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
edwin_sjostrand Hjälp, gps Navigering 3
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
XmadiceX GPS hjälp?? Navigering 21
graylingman Hjälp med GPS Utility Navigering 2
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
Winstar Magellan Meridian GPS hjälp önskas!! Navigering 17
salis Akut hjälp med överföring från GPS-->PC Navigering 11
Tidenztand GPS Hjälp om postitionsformat och Kartreferns Navigering 7
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.