MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro??

Hej Gubbs.

Har en Garmin Vista, och har länge funderat på att skaffa Garmins kartprogram till den. Jag bor i södra Dalarna och reser runt en hel del, ofta till Norges västkust, Stavanger Bergen och där i kring.

Nu är alltså frågan, vad skall jag köpa?? Och vad täcker de olika produkterna??

Har hört att det skulle komma nåt nytt som skulle täcka hela sverige, eller bättre än det gamla i alla fall. Har det kommit, och hur bra är det??

Om man köper MetroGuide Europe, har man då nån nytta med att komplettera med nåt annat från Garmin, typ MapSource eller nåt??

Tacksam för svar.

MVH Tony

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej igen då.

Tja det ser ju bra ut. Fast man blir ju besviken över att det som sades i somras, att det skulle komma nåt nytt som täckte hela Sverige, inte verkar blivit mer än en ynka tänjning av den gamla gränsen från Gävle ned över Åmål. Surt för mig som bor så nära den övre gränsen alltså, och helst vill ha full täckning.

Är det som någon sa, att man får MapSource med om man köper MetroGuide Europe??

Vad är skillnaden mot Roads&Recreations Europe???

Finns det nån anledning att ha båda??

Var köper jag det jag behöver billigast, eller går det att hitta dem som "fulöl" på nätet tro??

Tacksam för svar.

MVH Tony

Tony-Avesta; sa:
Är det som någon sa, att man får MapSource med om man köper MetroGuide Europe??
Ja, MapSource är prgramvaran som du måste ha för att kunna se och ladda över kartinformationen till GPS:en. Så vitt jag vet använder Garmin MapSource-programmet till alla sina kartor. Att det gäller CitySelect, MetroGuide, Roads&Recreation och BlueChart vet jag.

Vad är skillnaden mot Roads&Recreations Europe???
R&R saknar adressökning som är en mycket trevlig och väl fungerande funktion.

Finns det nån anledning att ha båda??
Nej, inte som jag kan komma på. R&R är bara intressant om man har så lite minne i sin GPS att man har svårt att använda MetroGuide. T.ex. de 1.44 MB som GPS III+ har räcker inte så långt med MetroGuide.

Var köper jag det jag behöver billigast, eller går det att hitta dem som "fulöl" på nätet tro??
Försök passa på när någon återförsäljare har en kampanj och lämnar rabatt. Två länkar till "fulleverantörer" :) finns här:
http://www.expansys.com/product.asp?code=0101035800
http://www.gpsw.co.uk/acatalog/GPS_Categories___MapSource_Software___104.html

Hmmmm.....

Måste fråga en till sak.

Förut fanns det ju en variant som hette MetroGuide Sverige/Danmark eller nåt sånt. Är den utgången, eller finns den ännu??

Är den nya MetroGuide Europe lika bra på Sverige som den tidigare, eller sämre/bättre??

Hoppas på svar.

MVH Tony

Ersatt

MG Sweden/Denmark har ersatts av MG Europe. Vissa handlare har den gamla kvar, men prissättningen på den var hutlös jämfört med den nya, så pruta långt under handlarens inköpspris om det ska vara någon mening för dig. Vill han inte sälja då, så får han väl bre smör på sin CD och käka upp den i stället. Kanske han inser att det är bättre att få något i stället för inget.

MG Europe är bättre på Sverige och Danmark än den gamla var. Täckning längre norrut i Sverige, uppdaterade kartor, fler gatunamn osv.

Anders

MG Europe vs Sweden/Denmark

MetroGuide Europe är bättre i allt så jag skulle aldrig överväga att köpa MG Sweden/Denmark om det inte vore för att uppgradera den till MG Europe. I länken nedan ser du ett uppgraderingserbjudande som gäller t.o.m. den sista Augusti. Där kan du se vad vad uppgraderingspriset blir och sedan är det bara att räkna ut vad du kan betala för Sweden/denmark för att gå plus...
http://www.garmin.com/manuals/MGEuroUpdate.pdf

OBS - notera att de varslar om 8 till 12 veckors leveranstid och att man måste skicka in CD:n!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips