metod för tillfälliga stopp under firning som tillåter fria händer ?

Så här knyter jag av min repbroms

Så här gör jag. Jag tycker den är överlägsen andra metoder främst av skälet att det 5 sekunder att göra den. Den är lätt att ta upp och till skillnad från den andra liknande metoden så gör jag ett extra halvslag om egen part på slutet så att man omöjligt kan råka dra i passiva änden vilket gör att avknytningen går upp.

Snabbt och säkert!
 

Bilagor

  • Avknytning repbroms.jpg
    Avknytning repbroms.jpg
    36 KB · Visningar: 938
Jag får skylla på starr, och drar mig med förnedrat huvud tillbaka till fisvärmen i sängen.
Det tycker inte jag att du ska göra... Trots ursprungsfrågan så undrar jag hur relivant dessa metoder är om man har en prusik.

Alla de metoder som det länkas bilder till är jättebra om man ska låsa av när man säkrar någon annan då man inga har nå prusik inkopplad... Men de är nog så jobbiga metoder om det gäller firning om man firar med en prusik. Testa fira med en prusik och gör de där avlåsningarna så börjar ni nog haja vad jag menar. Och hur många firar på enkelrep som alla bilder det länkas till här har? Visst händer det, men det hör knappast till vanligheten.

Vem är det som har missuppfattad ursprungsfrågan egentligen?

Edit: Kanske inte är så jobbiga metoder om man firar med prusiken över bromsen, men det har jag aldrig förstått varför vissa gör då man hänger i en prusik, inte i bromsen.
 
Det tycker inte jag att du ska göra... Trots ursprungsfrågan så undrar jag hur relivant dessa metoder är om man har en prusik.

Alla de metoder som det länkas bilder till är jättebra om man ska låsa av när man säkrar någon annan då man inga har nå prusik inkopplad... Men de är nog så jobbiga metoder om det gäller firning om man firar med en prusik. Testa fira med en prusik och gör de där avlåsningarna så börjar ni nog haja vad jag menar. Och hur många firar på enkelrep som alla bilder det länkas till här har? Visst händer det, men det hör knappast till vanligheten.

Vem är det som har missuppfattad ursprungsfrågan egentligen?

Edit: Kanske inte är så jobbiga metoder om man firar med prusiken över bromsen, men det har jag aldrig förstått varför vissa gör då man hänger i en prusik, inte i bromsen.


Firar jag på dubbelt rep, med prusik (dvs det vanliga) måste jag erkänna att jag oftast helt enkelt litar på prusiken vid tillfälliga stopp. (rensa säkringar och sånt)
Förmodligen en dum ovana.

Känner jag mig mer säkerhetsmedveten så virar jag repet runt benet (under prusiken alltså)

är det mer än ett tillfälligt stopp gör jag någon form av back-upknut under prusiken.
 
Jag ansluter till kören, angående hur jag brukar göra när jag firar...

Jag har som regel att alltid fira med prusik.
Alltid är förstås ett ord som kan innebära undantag i verkliga livet, men jag förhandlar inte med mig själv inför varje firning om huruvida det är nödvändigt med prusik, utan jag använder prusik om jag inte av nån ovanlig anledning saknar den eller har nåt annat speciellt skäl. Jag har halkat med foten under okomplicerade friningar och insett att det lätt händer nåt som göra att man reflexartat t ex tar emot sig med högerhanden för att inte köra ansiktet i bergväggen - och då är det bra med prusik.

Nåja, när jag firar med prusik och stannar upp, och vill ha mer säkerhet än vad prusiken innebär så knyter jag inte av bromsen, utan då gör jag stoppknut, och det går ju väldigt snabbt och är enkelt eftersom det är på det obelastade repet.
 
http://dai.ly/9R4nrT 8:25 in i den videon så gör jag när jag firar numera. Mycket smidigare än varianten då man har prussiken över låret. Plus att om ni vill vira repet runt er kropp så gör det!

(För er som inte vill se videon har jag en 60-cm slinga genom selen där jag hänger repbromsen i axelhöjd ungefär. Detta för att få prusikknuten genom säkringsloopen. Prusiken kommer knappast åt bromsen och man har en skönare ställning för att fira ner sig.)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.