Meta Gädda?

Tänkte prova meta gädda i insjö. Har bara gjort det typ en gång för länge sen. Skulle vara tacksam för lite tips av er som kan det här.

/mattias
 
Jag antar att du menar mete med levande/dött betesfisk. Utrustning, ett vanligt haspelset eller multirulleset duger bra, ju klenare grejor ju roligare, fast du bör minst ha ca 0,30 mm lina.
Börja med att meta eller sänkhåva upp lite mört i stl runt 0,5 hg-ja hur stora gäddor vill du ta?

Rigga upp med ett minst normalstort flöte, blya och om du sedan väljer enkel, eller trekrok är en smakfråga. Somliga skulle säga att man bör använda stålvajertafs, fast det gör jag aldrig. Möjligen kan du ju knyta på någon meter 0,50 lina längst ner.

Fäst kroken bakom ryggfenan på betesfisken och gör ett mjukt, svepande utkast. Om du snärtar eller tar i för hårt kommer betesfisken att flyga av.

Sedan är det väl bara att vänta som vanligt. Gör inte alltid mothugg direkt, vid napp. Låt gärna gäddan få lite tid att börja svälja betet innan mothugget kommer.

Alla gäddor som inte skadas eller som skall tas tillvara, skall återutsättas. Skonsammast är förstås att inte använda vare sig håv eller huggkrok, har sett på TV hur man kan fingergreppa i gälbågen/underkäken, inte i själva gällocket. En smal tång kan vara bra att ha när man lossar kroken.

Skitfiske!

/K
 
Vill flika in med lite vad jag tycker om gäddmete, detta fantastiskt roliga fiske.

carvingkimbo; sa:
Jag antar att du menar mete med levande/dött betesfisk. Utrustning, ett vanligt haspelset eller multirulleset duger bra, ju klenare grejor ju roligare, fast du bör minst ha ca 0,30 mm lina.
Börja med att meta eller sänkhåva upp lite mört i stl runt 0,5 hg-ja hur stora gäddor vill du ta?

Jag håller med om att det kan funka med ett vanligt haspel- eller multiset, men det blir lätt att handla om ganska tunga vikter att kasta med och det blir frustrerande när man inte når kanten på vassen som man siktar på. Det optimala är ett karpspö på omkring 3 lbs. Då orkar du kasta betet dit du vill, och samtidigt kunna driva in krokarna ordentligt vid mothugget.

Rigga upp med ett minst normalstort flöte, blya och om du sedan väljer enkel, eller trekrok är en smakfråga. Somliga skulle säga att man bör använda stålvajertafs, fast det gör jag aldrig. Möjligen kan du ju knyta på någon meter 0,50 lina längst ner.

Använd ALLTID någon form av starkare tafs vid gäddmete, att påstå att 0,50 nylon räcker är bland det sjukaste jag hört. Den klipper gäddan direkt. Dessutom är det lättare att göra tackel med dubbla trekrokar, vilket jag föredrar, storlekar beroende på betesfiskens storlek. Omkring två storlek 6 är bra allround tycker jag.

Fäst kroken bakom ryggfenan på betesfisken och gör ett mjukt, svepande utkast. Om du snärtar eller tar i för hårt kommer betesfisken att flyga av.

Jag föredrar att använda dubbla trekrokar och då sätter jag den ena kroken lite fint strax framför bröstfenan och den andra alldeles framför ryggfenan. Kör jag med enbart en trekrok sätter jag den alldeles framför ryggfenan. Vid dött bete sätter jag kroken helst i "läppen", likaså vid flötestrolling. Aldrig enkelkrok vid gäddfiske.

Sedan är det väl bara att vänta som vanligt. Gör inte alltid mothugg direkt, vid napp. Låt gärna gäddan få lite tid att börja svälja betet innan mothugget kommer.

Att låta gäddan svälja betet lite är väl att ta i, men gäddan får gärna hinna få in betet i munnen. Kring 8-10 sekunder efter att flötet sjunkit brukar vara optimalt, men det beror lite på vilket vatten man fiskar i.

Alla gäddor som inte skadas eller som skall tas tillvara, skall återutsättas. Skonsammast är förstås att inte använda vare sig håv eller huggkrok, har sett på TV hur man kan fingergreppa i gälbågen/underkäken, inte i själva gällocket. En smal tång kan vara bra att ha när man lossar kroken.

Exakt, gäddan ska återutsättas. Lär er använda gälgrepp, mycket effektivt och skonsamt. Tång/peang är bra för att få loss krokarna, även en avkrokningsmatta är inte helt fel för att skydda fisken. Käftöppnare kan fylla sin funktion också. Vägningspåse och en bra våg är också obligatoriska tingestar i C&R-fiskarens arsenal.
 
Anders, du har naturligtvis rätt i det mesta i ditt resonemang. Fast nu var det ju frågan om lite lättare "prova-på-fiske" i en insjö. Räknar man inte med att få "krokodiler" på kroken, tycker jag inte tafsen behöver vara så grov, fast det är klart, när man minst anar det...
Fan, nu blev jag också sugen!

/K
 
Hej Mattias
Meta gädda är precis som det redan är sagt, mycket roligt. Blev lite nyfiken på vilken sjö du planerar att meta i. Har själv mest hållt till i Lödde å (rekomenderas) och i Snogeholmsjön, där jag dock inte har fått något och tycker att det var för mycket folk överallt.

Sen läser jag att Bussman nämner en avkrokningsmatta, vad är detta för något?

/Göran - som också blev sugen
 
Självklart så behöver man inte köpa karpspön och hela kittet om man vill pröva på, dock så hävdar jag att en bra tafs är ett måste. Även en liten gädda vrider och vänder sig och får lätt in nylonet i käften och då går den av.


En avkrokningsmatta är helt enkelt en matta som man lägger fisken på medans man krokar loss den, helt enkelt för att skona fisken. En bit liggunderlag som fuktats funkar kalas!
 
strand; sa:
Hej Mattias
Meta gädda är precis som det redan är sagt, mycket roligt. Blev lite nyfiken på vilken sjö du planerar att meta i. Har själv mest hållt till i Lödde å (rekomenderas) och i Snogeholmsjön, där jag dock inte har fått något och tycker att det var för mycket folk överallt.

Sen läser jag att Bussman nämner en avkrokningsmatta, vad är detta för något?

/Göran - som också blev sugen

Det blir nog Snogeholmssjön. Polaren drog en 8 kg där på vobbler sist vi var ute:)

/mattias
 
Någon typ av vajer är ett måste! Även om det kanske ofta går bra utan så är det en fruktansvärd död gäddorna som har svalt en mört med krokar i går till mötes.

Om man inte orkar göra sina egna tafsar så kan man ta en lång vanlig tafs som man använder när man spinnfiskar och sätta en trekrok i beteslåset.
 
Bussman; sa:
Jag föredrar att använda dubbla trekrokar och då sätter jag den ena kroken lite fint strax framför bröstfenan och den andra alldeles framför ryggfenan. Kör jag med enbart en trekrok sätter jag den alldeles framför ryggfenan. Vid dött bete sätter jag kroken helst i "läppen", likaså vid flötestrolling. Aldrig enkelkrok vid gäddfiske.

När du fäster två trekrokar i betesfisken, fäster du väl båda i ryggen, eller?

/mattias
 
norpan_; sa:
När du fäster två trekrokar i betesfisken, fäster du väl båda i ryggen, eller?
/mattias

Nej, den främre (längst ut på tafsen) sätter jag i sidan alldeles strax framför bröstfenan. Fint och lätt i skinnet så man inte skadar betesfisken nämnvärt.

Hittade en bild på nätet: http://www.shell.linux.se/zipper/fiskeweb/img/artiklar/tackel-1-stor.jpg


Ett tips för att få betesfisken att sitta bättre på krokarna är att sätta på en liten stump gummiband som förstärker hullingeffekten lite på betet, eller hur man nu ska uttrycka det.
 
Bussman; sa:
norpan_; sa:
När du fäster två trekrokar i betesfisken, fäster du väl båda i ryggen, eller?
/mattias

Nej, den främre (längst ut på tafsen) sätter jag i sidan alldeles strax framför bröstfenan. Fint och lätt i skinnet så man inte skadar betesfisken nämnvärt.

Hittade en bild på nätet: http://www.shell.linux.se/zipper/fiskeweb/img/artiklar/tackel-1-stor.jpg


Ett tips för att få betesfisken att sitta bättre på krokarna är att sätta på en liten stump gummiband som förstärker hullingeffekten lite på betet, eller hur man nu ska uttrycka det.

Tackar för det. Löper den översta trekroken fritt på vajern (den som sätts i ryggen)??

/mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.