Mervärde dyra termobyxor?

Jag har kikat runt lite efter ett par överdragsbyxor med syntetfoder och hellånga blixtås - thermobyxor helt enkelt!

Det är en rejäl prisskillnad mellan vanliga thermobyxor från sportaffären och vad som erbjuds från friluftsmärken som Haglöfs och Arcteryx.

Jag har inga problem med att betala för bra utrustning så.... vad är det jag får för mervärde med märkesprodukten?

Och ja, jag fattar att man betalar för märket så dra inte upp den diskussionen.

Uffe
 
Till att börja med så får du bättre sömmar och bättre blixtlås. Jag har förlorat mången plagg på sömmar och blixtlås, de är liksom kritiska för plaggets funktion.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Dyrare märken kan ha en generösare garantipolicy än billiga märken, i vissa fall har de även dyra underleverantörer, ex Gore, som i sin tur har egna garantier som ibland är generösare än märket du köper.
 
Hur skall de användas? Skall de bara användas vid t ex rast så lär det ju inte ha någon större betydelse Skall man i stället åla genom risig snårskog med dem, så kanske det t ex ställer större krav på att inte yttertyget rispas upp
 
Min korta undersökning i ämnet för en tid sedan gav också svaret vikt. Dyrare byxa, lägre vikt.
Som sagt, hur ska byxan användas.
 
Jag tror som andra har varit inne på att man betalar mycket för garanti och kundservice. Jag tycker det är mycket värt att t.ex. få en ny direkt över disk i butik som har varit fallet för mig flera gånger med Norröna-plagg (som dessutom har 5 års garanti) istället för att behöva skicka in vänta veckor/månader på en reklamation. Av den anledningen köper jag ofta i renodlade (fysiska) märkesbutiker om jag kan och det inte skiljer för mycket i pris.

Nu frågar du efter syntetfoder men vill ändå tipsa om WM Flight Pant eftersom de ligger i samma prisklass som Arcteryx. Jag valde mellan Flight Pant och Atom LT, ungefär samma pris men dunbyxorna är mycket varmare men du kanske har valt bort dessa p.g.a. fuktkänslighet?
 
Jämnare kvalitet och troligen mer generösa vid reklamation är väl märkesvarornas fördelar.
Det går ibland att få tag på billiga saker med hög kvalitet, men den identiska byxan på galgen bredvid kan gå sönder första turen.
 
Min lätt ogrundade uppfattning är att "finare" märken generellt gör mer specialiserade plagg.
För sjutusen får du kanske den perfekta byxan att ha som rastplagg på skidturen, klart lättare, smidigare och varmare än den där everestbyxan för en tusenlapp.
Men om du inte är på skidtur utan i pulkabacken med ungarna är det inte alls säkert att finbyxan vinner. (Varför har jag inga fickor till nycklar, plånbok, mobil och tusen snytpapper? Rispade jag just sönder tyget? Nej, kladda inte ketchup på dom!)
 
Jag upplever att många lågpriskedjor har bra service när det gäller reklamationer. Stadium t ex har varit mycket tillmötesgående gentemot mig trots brist på kvitton och att ganska lång tid passerat. Stora kedjor har resurser att vara duktiga på att reklamera, även om så inte alltid är fallet.

Med detta vill jag säga att det är lite för svepande att säga något om att lågpriskedjor handlar si, och högpriskedjor handlar så. Det är snarare upp till vilken policy personen/butiken/leverantören har.

//A
 
Lågpriskedjor, oavsett om det är kläder eller prylar, är ju i regel ganska lätta att ha att göra med om man vill reklamera

I regel räcker det att komma tillbaka med varan och säga att den gått sönder och så får man en ny utan frågor
I vissa fall utan att ens visa kvitto

Detta är erfarenhet från butiker i stil med Clas Ohlson, Kjell & Co, Dressman, HM, XXL

De gånger jag haft problem med misstänksamhet och ovillighet vid reklamation är när jag köpt saker på småföretag som säljer dyrare märkesprodukter.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips