Mervärde dyra termobyxor?

Tack för alla svar.

Jag har inte köpt några byxor ännu.

Tänkt användningsområde är som förstärkningsplagg vid skid/vinterturer ovanpå skalbyxorna tillsammans med dunjacka.

Därför är syntetfyllning att föredra framför dun samt vindtålighet och DWR behandling nödvändigt. Likaså hellånga blixtlås i sidan. Byxorna skall även vara lätta och inte alltför skrymmande i packningen.

Som någon redan nämnt så använder man (förmodligen) inte plagget så mycket och därför är jag inte lika motiverad att lägga ut mycket pengar. Men jag har samtidigt varit med om att "noname" produkter har kroknat väldigt fort... Ingen som har både "friluftsbyxorna" och "sportaffärsbyorna" och kan jämföra?

Uffe
 
Jag vet inte om det är så fortfarande, men när jag var aktiv i scouterna fanns det snarast en omvänd snobbism där.
M/56 var mycket finare än fjällräven eller haglöfs och alla "visste" att finmärken inte bara var dyrare utan också sämre.

Där jag är aktiv råder ett visst märkesvurmande, tyvärr måste jag nog erkänna att jag hör till de värre i mitt distrikt. Men jag känner helt klart igen din observation från andra delar av landet.
 
Hej. Jag äger dobson termobyxor. Intersport 400:- väger typ 450 g i xl. Dragkedja i sidan men öppnas endast nedifrån. Hade varit att föredra när jag jämför med andra byxor jag har. Passform som en överdragsbyxa och sköna att ha utanpå trots icke förnöjda ben och annat tekniskt. Dobson marknadsför sig som svenska byxor. Skapligt mycket fyllning ger bra värme. Tyget är nåt micro. Slittåliga. Troligen inte nån behandling men håller sig rent från kallsnö. Blir blöta i töväder, torkar fort. Framfickor. Ena sonen 12 år gammal gillar sina. Han lever som ett barn och utsätter således plagget för påfrestningar och han har ännu inget tänk kring att vara rädd om kläder. De håller ihop fint för honom.

Bosse
 
Använder samma byxor som ovanstående sen flera år tillbaka, både till vardags och som förstärkning vid toppturer. Ser ingen anledning att köpa dyrare då det faktiskt blir ganska sällan som jag drar på demvid topptur, mest på längre turer. har hållit bra än så länge men utsätts å andra sidan inte för något nämnvärt slitage. Bra värme/vikt. Gillar att dem öppnas nerifrån då man har möjlighet att kapa dem vid pjäxkanten om man vill ha 3/4 byxor. Har dock inte gjort detta ännu då de används till vardags också.
 
Ser ingen anledning att köpa dyrare då det faktiskt blir ganska sällan som jag drar på demvid topptur, mest på längre turer.

Jag tänkte samma sak fast tvärt om när jag köpte ett par dyrare termobyxor för 16 år sedan, i och med jag mer eller mindre såg det som en engångsinvestering så tänkte jag att jag lika gärna kunde satsa på ett par byxor från ett dyrare märke, som passar, har en design jag gillar, bra garantitid osv. Jag kände att jag kunde kosta på mig då och om inget oförutsett inträffar kommer jag nog inte behöva skaffa nya de närmaste 10 åren heller, så utslaget på 25år så spelar extrasumman för 16 år sedan ingen större roll.
 
Kan tillägga att om jag trodde att jag skulle slita ut termobyxorna under ett par säsonger så skulle jag inte köpa från ett dyrare märke. Då hade jag definitivt också kört på Stadium eller liknande.
 
Jag har också ett par såna där för cirka 300-400 spänn från stadium som jag använt i diverse år när jag cyklat till jobbet, och i största allmänhet varit ute och promenerat och sånt. Det enda som hänt efter diverse års användande är att ena dragkedjans fäste längst upp gick sönder, men det lagades lätt med några häftklammers ;).

Hur som, klart duglig kvalité, tvivlar på att du behöver dyrare.
 
Sy om

Hej!

Mina termobyxor är köpta på eBay. Riktigt gamla och skönt patinerade andjaktbyxor från Cabelas med ett membran som funkade hyfsat men inte perfekt.
Billiga och medvetet väldigt stora från början. När jag fick dom lät jag en skräddare ta in dom i midjan och av det överblivna tyget sy in "vingar" med kardborr för att tighta till i knäveck och anklar. Kostade totalt 200kr att modda dom precis som jag ville.
Mitt recept var alltså att köpa märkesbyxorna men second hand och vara beredd på att sy om dom något eftersom jag inte kunde pröva dom innan. Känns som jag gjort ett klipp, lurat systemet typ.

Mervärdet med dyra termobyxor som du frågar efter är för mig att jag trivs i att ha på mig saker som jag kan läsa om, som har en reklamtext och ett membran som man kan se en youtube-film om. Jag kan gilla att ha möjlighet att götta ner mig i sånt och det är oftast inte lika tillgängligt hos de billigare märkena.

I detta fallet är dom antagligen inte bättre än byxorna från Stormberg (som jag också äger ett par av) men jag gillar att dom är från ett företag med en historia, kanske har används av en kanadensisk andjägare som tuggar tobak osv. Det som i antiksammanhang kallas för proveniens.
Ofta tycker jag det är tramsigt men kan också tycka att det är lite kul och nördigt.
 
Mervärdet med dyra termobyxor som du frågar efter är för mig att jag trivs i att ha på mig saker som jag kan läsa om, som har en reklamtext och ett membran som man kan se en youtube-film om. Jag kan gilla att ha möjlighet att götta ner mig i sånt och det är oftast inte lika tillgängligt hos de billigare märkena.

Men om du syr om dem så är det ju inte produkten i reklamen som du har? :)
 
Så är det. Just det stycket var mer almännt menat och ett försök att svara på TS fråga om vad mervärdet av dyrare plagg kan vara.
Men att ta in ett par byxor i midjan eller göra ett litet tillägg vid benslutet kanske inte direkt är att sy om..?
 
Kanske inte, men om du nu måste sy om den dyra produkten för att du ska bli nöjd, vad säger att det inte har gått precis lika bra att köpa en billigare produkt och sy om?

Jag drivs mer av att "kunna skaffa de grejer jag behöver utan att bli utfattig", och eftersom jag har många fritidsintressen av skild karaktär så skulle det aldrig fungera att köpa jättedyra grejer. Jag säljer heller aldrig grejer som jag inte använder, så argumentet "högre andrahandsvärde" som man ofta hör är totalt irrelevant för mig.
 
Billiga och medvetet väldigt stora från början. När jag fick dom lät jag en skräddare ta in dom i midjan och av det överblivna tyget sy in "vingar" med kardborr för att tighta till i knäveck och anklar. Kostade totalt 200kr att modda dom precis som jag ville.
Mitt recept var alltså att köpa märkesbyxorna men second hand och vara beredd på att sy om dom något eftersom jag inte kunde pröva dom innan. Känns som jag gjort ett klipp, lurat systemet typ.

Kanske inte, men om du nu måste sy om den dyra produkten för att du ska bli nöjd, vad säger att det inte har gått precis lika bra att köpa en billigare produkt och sy om?

Jag drivs mer av att "kunna skaffa de grejer jag behöver utan att bli utfattig".

Jag med! Det är därför jag sällan köper dyra produkter. Dom har däremot ibland varit dyra från början. Men det är inte ursprungspriset som styr. Utan främst funktion men också produktens andra värden som jag försökt beskriva; att det har en historia, används av en specifik typ av friluftsutövare, använder sig av en speciell teknisk inovation osv.. Men det hänger ju ofta ihop.

Att göra om produkterna, eller modifiera efter mina behov har inget med priset att göra. Eftersom det är så svårt, oavsett ursprungspris, att hitta något som passar precis som jag vill ha det.
Ändringarna är ofta mindre men inte alltid. Det vara att lägga till några karbinhakar på ryggsäcken eller knyta fast ett snöre i löparen för att lättare komma åt dragkjedjan med handskar på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars_P Dyra tröjor i ribbstickad polyester Kläder 23
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
Martin Fjäderlätt Arcteryx dyra? En myt! Kläder 36
d-b Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.