Merinoull - Djurhantering

Okej, det var ett ganska larvigt svar. Väääldigt mycket tillverkas i Kina och det är inte samma sak som att folk sitter fastkedjade i fabriker dygnet runt och det betyder inte barnarbete. Jag har naturligtvis inte koll på alla led i Icebreaker och alla fabriker, men jag har i alla fall träffat folk som varit på en del av dessa och sett ganska mycket bilder och film. Det ser väl ungefär ut som när jag jobbade på en fabrik i norra Norge. Fruktansvärt... eller inte.

Väääldigt mycket ull produceras i Australien, med ditt resonemang så är det väl skit samma hur man hanterar lammen, du skiter ju i hur människor behandlas..

Vi vet alla hur fina arbetsförhållanden det är i Kina, jag ber om ursäkt att jag anklagat folkrepubliken Kina för att inte följa konventionerna om mänskliga rättigheter, jag ber om ursäkt för att jag anklagar stora multinationella företag för att uttnyttja situationen i Kina och andra FINA demokratiska länder som respekterar mänskliga rättigheter som Indien och Pakistan...


lite kul är det att ingen bryr sig ett skit om dom som hanterar ullen men samma personer blir fullständigt galna av ett tveksamt inslag av TV4..
 
Väääldigt mycket ull produceras i Australien, med ditt resonemang så är det väl skit samma hur man hanterar lammen, du skiter ju i hur människor behandlas..

Vi vet alla hur fina arbetsförhållanden det är i Kina, jag ber om ursäkt att jag anklagat folkrepubliken Kina för att inte följa konventionerna om mänskliga rättigheter, jag ber om ursäkt för att jag anklagar stora multinationella företag för att uttnyttja situationen i Kina och andra FINA demokratiska länder som respekterar mänskliga rättigheter som Indien och Pakistan...


lite kul är det att ingen bryr sig ett skit om dom som hanterar ullen men samma personer blir fullständigt galna av ett tveksamt inslag av TV4..

Absolut inte. Självklart borde Kina snäppa upp sig flera steg när det gäller demokrati men det är tyvärr inte dem mest humana vägen för den enskilda individen att stoppa all produktion i Kina. Som jag ser det är det ett steg i rätt riktning, att sätta in företag som hjälper och inte stjälper. Få den enskilda människan att förstå vad de kan göra, vad de har att vinna på politiskt egagemang etc i form av fackföreningar och annat.
Min pappa jobbar en del i Kina och jag har en kompis som jobbat på fabriker där i flera år, visst finns det extremt usla förhållanden, men också det motsatta, det är på väg åt rätt håll och företagspåtryckningar hjälper mer än bojkott. Mammor och pappor måste framdeles ha ett jobb.

Fåren på Nya Zeeland lider helt i onödan eftersom det finns alternativ. Med omedelbar verkan!
Dessutom menade jag självklart inte att eftersom allt prouceras i Kina så är det skit samma utan att det betyder inte att alla fabriker är helt fördjävliga och att alla har fruktansvärda arbetsförhållanden. Man får helt enkelt hålla så god koll man kan på vad det är för företag man handlar med.
 
Och produkter av skin ska man inte ha, för det är synd om djuren, bomull orsakar en hel del miljöförstöring, syntetplagg är gjorda av olja (och kan innehålla giftiga antibakterie-ämnen). Vad är ok att ha på sig vid det här laget? Linnekläder?

Miljö aspekten måste i denna fråga anses vara den viktigast avgörande faktorn i ett val av en produkt. De ekologiska konsekvenserna måste ju anses vara viktigare att prioritera då hela våran existens på jorden baseras på att vi kan leva i balans med våran omgivning. Det är väl knappast något vi numera kan förneka.
Att sedan fåren lider är ju inte bra och måste förändras. Men att köpa syntetiska oljebaserade material, eller att köpa produkter tillverkade i ett smutsigt Kina, är ur ett vidare perspektiv mer destruktivt för mänskligheten på sikt.
Ska man vara riktigt duktig ska man köpa t.ex. ull produkter av lokala tillverkare som är ekologiskt och etiskt certifierade. Det vore ju något samhället borde sträva efter i högsta grad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.