Mens på fjället

I augusti kommer vi att vandra mellan Nikkaloukta och Saltaloukta, med några avstickare däromkring. Vi är ute ca 10 dagar och bor i tält. Vi har vandrat i fjällen förut, både sommar och vinter, men har långt kvar till vi skulle kalla oss för "erfarna" fjällvandrare.

OCH det är första gången vi lyckas pricka in vandringen de dygn då jag har mens. (Rätt kraftig sådan under 3-4 dygn). Det betyder i vanliga fall att jag måste byta tampong typ varannan timme dygnet runt och att jag blir extra trött... Jag är inte speciellt blyg, men tanken att stanna till på öppna vidder varannan timme och fixa med detta i sällskap med andra vandrare... alternativt att blöda igenom ett begränsat antal klädesplagg som jag ska leva i nästan två veckor känns sådär.

Är det någon som har bra tips eller erfarenheter på hur det går att få detta att bli lite, lite mindre besvärligt? Jag misstänker att det måste finnas en hel del som befunnit sig i situationen ett antal gånger?
 
Nu har jag inte vandrat med mens men jag har tänkt på följande alternativ: skjuta upp mensen (finns receptbelagda tabletter för detta), kombinera tampong med binda och på så sätt slippa byta så ofta, alt prova ut menskopp, den tror jag inte man behöver tömma så ofta. Till rengöring tror jag man klarar sig med vatten


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Min kompis "störtblödde" 2-3 dagar per mens. I början som tonåring tror jag inte hon sökte för det utan bara härdade ut. Hon fick sen tabletter för att minska blödningarna (cyklo f?) och även för att skjuta upp (primolut nor?). Hur som helst så var vi iaf och vandrade en sommar och då hade hon faktiskt snott med sig någon av småsyskonens blöjor. Hon kände sig jättesäker i de men jag vet inte hur det kändes "skavmässigt". Finns ju blöjor för riktigt stora barn som kissar i sängen (nighties?) - kanske kan de funka. Känns nog mycket mer åbäkigt än tampong men det är ju lite klurigt att byta ute på "stäppen". Jag brukar bära med mig ryggsäcken och huka bakom den om jag känner behov av extra doldhet. Många på håll fattar ju att de ska närma sig någon som hukar sig vid en ryggsäck i fred. De gissar sig säkert att det har med nr 1/2 att göra men ser ju inte själva bytet...
 
Hej!

Klokt att skriva och fråga trots att det kan kännas utelämnande!

Jag får oxå byta väldigt ofta första dagarna. Har inte sett det som ett svårare "bestyr" än något annat. Har aldrig varit med om att någon inte visat hänsyn när jag hukat mig en bit från stigen oavsett orsak.

Jag använder tamponger som vanligt och slänger de använda i en vanlig fryspåse som förvaras i en blöjpåse. Innehållet kanske inte superfräscht efter några dagar men du går ju på en led med stugor och kan slänga dem i brännbart och ta en ny påse kanske varje dag?

På natten är det lite lurigare. Jag använder en halv "mirakeltrasa" som extra skydd utöver tampong. Vid behov kan den sköljas på morgonen och hinner torka utanpå ryggsäcken till kvällen men jag har använt två halvor för säkerhets skull.
Japp, dessa slängs i brännbart när de inte behövs längre ;)

Tips är att sprita händerna även före tampongbyte och att ev ha med någon intimkräm.

Jag håller dock med övriga om att det bästa är att skjuta på det om du kan. Särskilt om du blir trött.

Lycka till och låt inte nåt så enkelt som mens vara ett hinder i fjällen!
Madeleine
 
Får förtydliga mitt svar, använder man menskopp så räcker det nog att rengöra den med vatten, men handsprit behöver man nog oavsett till händerna. Men jag skulle skjuta upp den, blir själv risig i magen när jag har mens och undviker det helst på fjällturer [emoji16]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Menskopp funkar, enligt min erfarenhet, utmärkt med friluftsliv om bara koppen passar bra (finns lite olika storlekar osv numer) men om mensen är av den sort att det påverkar ens allmäntillstånd känns det jobbigt att kombinera med vandring, åtminstone vandringsdagar. Har ni vilodagar?
 
"Menskopp" (är vad det låter som)

Jag tänkte också på detta, gjorde lite research för något år sedan, då fanns en tråd (kan ha varit på detta forum) där just den här produkten diskuterades detaljerat. Det som retar mig lite grann, är annars att ingen informerade mig om detta för typ 10-15 år sedan eller kanske redan i skolan.... länk här: http://menskoppen.se/ Jag förstår inte att den inte säljs på Apoteket eller är allmänt känd. Angående "mirakeltrasa" kanske detta kan vara en variant? Länk: https://www.imsevimse.se/shop.pab?category=564|78|78 finns som dag- och nattvariant samt trosskydd.
 
Jag tänkte också på detta, gjorde lite research för något år sedan, då fanns en tråd (kan ha varit på detta forum) där just den här produkten diskuterades detaljerat. Det som retar mig lite grann, är annars att ingen informerade mig om detta för typ 10-15 år sedan eller kanske redan i skolan.... länk här: http://menskoppen.se/ Jag förstår inte att den inte säljs på Apoteket eller är allmänt känd. Angående "mirakeltrasa" kanske detta kan vara en variant? Länk: https://www.imsevimse.se/shop.pab?category=564|78|78 finns som dag- och nattvariant samt trosskydd.

Numera säljs de faktiskt på en del apotek! Håller med om att det borde vara mer lättillgängligt dock. Jag började använda för tio år sedan, då hittade jag bara en sort i modell "har fött barn" och "har inte fött barn" men nu finns en uppsjö, det går till och med att välja färg och det finns med glitter! "Tyvärr" verkar min menskopp helt outslitlig men jag kanske skulle skaffa en till ändå :)
 
Jag har väldigt lite mens just nu (ammar), men använder menskopp när det behövs och tycker det funkar bra. Skölj av den med lite vatten, alternativt torka bara av den med lite papper så är den "good to go" igen. Handsprit känns väldigt vettigt (gäller ju tampong också). Om man vill vara mer hård på menskoppshygienen går det ju att ha några stycken, byta till en ny om den gamla börjar kännas sådär, och så bara koka den när man stannar till.

Håller med de ovan, jag fattade inte att menskoppar ens existerade förrän jag var typ 28. Vansinnigt slöseri att använda engångsartiklar när man inte måste. Mina slemhinnor är dessutom mycket mindre olyckliga med menskopp än tampong :).
 
Tack för bra svar och tips!
Jag håller med er som konstaterat att menskopp inte är något det talas speciellt mycket om...och det fast nästan alla jag pratar med nu sedan jag insett att det finns något sådant prisar den! Jag har inte testat själv, men nu funderar jag allvarligt på det. Jag ska kolla trådar och länkar MonicaKa, Vandrinssägen, Rallarros, Ayrin och Evake.

Blöja skulle kännas lite "begränsande" i den här situationen känner jag personligen, även om jag förstår din kompis tanke om att liksom vara "helt säker" KarolinaP... Ryggsäckstricket kommer jag däremot definitivt att använda (undrar lite varför det inte ens slagit mig själv tidigare)

"Mirakeltrasa" alltså MadeleineN... vilken bra idé! Den tar jag med mig, det väger ju inte speciellt mycket heller (i packningsstadiet känns allt som en kamp mot gram i vårt hem just nu ;)) Tack!

Jag gick och funderade idag... och kom fram till att just det faktum att mens sällan nämns någonstans i texter om vandring eller paddling m.m. gör mig lite, lite taggad att våga testa lite olika angreppssätt och se det som något lite småspännande istället för ett hinder. Något lär jag ju lära mig av erfarenheten :)

Förresten skulle jag vilja att någon som gör vandringsbyxor funderade på möjligheten att hitta en klurig lösning som möjliggör att även kvinnor kan slippa ta av sig byxorna varje gång...varför inte gylf som går att dra/öppna längre bak än "mitt fram" (jag får väl utveckla ett par sådana själv och testa om de ens skulle hjälpa ;))

Ha en fin kväll!
 
I samband med kisstratten Shewee läste jag i något forum på*engelska att det finns några kalsonger och leggings med gylf. Goggla bara så hittar du säkert ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.