Medvandrare Kebne/Sarek

Sitter och planerar inför fjällvandringen i sommaren. Ska gå en tur i Sarek med mina föräldrar, men kommer först gå i Kebnekaise.

Jag söker nu medvandrare för delar av turen och speciellt för toppturer. Har du erfarenhet av lite tuffare turer eller vill våga att bestiga någon topp. Du kanske vandrar i ett sällskap, där du är ensam om att vilja bestiga det där inbjudande berget eller göra en kamvandring.

Då får du gärna svara på detta inlägg. Jag är gammal orienterare, familjär med Kebnekaise och kringliggande fjäll, samt norra Sarek/Stora Sjöfallet.

OBS! Jag är inte guide och detta är inget sätt att ragga kunder.

/Viktor
 
Sarek

Kommer att vandra själv i Sarek i tre omgångar i sommar och jag kommer att bo hos en vän (same) i Padjelanta mellan varje tur. I fjällen en månad from 15/7 till mitten av Augusti.

Kommer att göra en topptur till Sarektjåkko och en kamvandring Pårte. Är någon av dessa intressanta för dig?

Har bestigit Sarektjåkko vid två tillfällen tidigare men aldrig vandrat kammarna på Pårtemassivet innan.
 
Hej.
Jag har inte kommit längre i planerna än till att jag ska upp "nånstans i fjällen nån gång i sommar".
Om tid och plats skulle sammanfalla så hänger jag gärna på.
 
Jag är!

Jag kan också vara intresserad, då i början av augusti då jag har en Jotunheimen-tur planerad.

Jag har lagt upp en rätt tuff rutt på totalt 6 nätter och 7 dagar rakt igenom från Kvikkjokk över till Suorva i NO.

Toppbestigning av Pårte-kammen (2:a dagen), Nåite (3:e dagen), Alkavare (4:e dagen), Nijak (5:e dagen) och tillsist Sarektjåhkko, troligen bara nordtoppen den 6:e dagen och sen till Suorva.

Snitt 19,5 km/dag och en toppbestigning per dag.

Hör av dig om det kan verka intressant och gärna någon annan om inte du är intresserad!

MvH // Joakim
 
Re: vilken färdväg

Kamvandraren; sa:
kommer du att ta från pårte till nåite, kamvandring?

Har inte funnit någon annan lösning än att gå ner samma väg och gå i dalen upp via Lulihavagge och sen upp genom Noajdejågasj och sen upp på Nåide.

Jag har en Garmin-fil om du/ni har Garmin Mapsource så ser du planerad sträckning och ser kanske någon kamlösning :)

Jag är nyfiken på att kunna ta en snabbare väg nedför Pårte, men vill helst inte ta med klätterprylar då jag inte känner mig "safe" med sådant ännu (bara klättrat inne och kört någon tävling).

// Jocke
 
Har ingen gps men jag förstår vad du menar. Pårte är en relativt enkel topptur om amn delar upp den på två etapper. Jag brukar gå från Kvikkjokk till de övre Tjeuratjärnarna första dan.

Andra dan observatoriet och sen Pårtetoppen.
 
Jag tänker lägga mig precis nedanför själva stigningen, på 1100-1200 m och sen lämna packning nedanför stigningen. Andra dagen blir således utan packning upp på Pårte och sen ner till lägret igen där nattläger 2 företas.

// Jock
 
Jag kommer börja i Kebnekaise och runt den 20:e juli kommer jag antagligen till Sarek. Toppar som jag tänkt bestiga, om vädret är bra, är i turordning:

Ahkka
Niak
Kavepakte
Sarektjåkkå
Kasskatjåkkå
Låddepakte
Ähpartjåkkå

Färdvägen går från Ritsem till Saltoluokta via Rinim. Veckan innan är jag i Kebnekaise och är du sugen att bestiga topparna i det massivet får du gärna kontakta mig.
 
viktorjonsson; sa:
Jag kommer börja i Kebnekaise och runt den 20:e juli kommer jag antagligen till Sarek. Toppar som jag tänkt bestiga, om vädret är bra, är i turordning:

Ahkka
Niak
Kavepakte
Sarektjåkkå
Kasskatjåkkå
Låddepakte
Ähpartjåkkå

Färdvägen går från Ritsem till Saltoluokta via Rinim. Veckan innan är jag i Kebnekaise och är du sugen att bestiga topparna i det massivet får du gärna kontakta mig.

Det enda Kavepakte som jag hittar snarlikt av är Gavabakte, är det samma?

Är riktigt sugen på Låddepakte, men ligger helt fel i rutten.. Ahkka ser också trevligt ut och det kan jag lägga in om jag tar en dag till :)

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Fabrikörn Reservdagar kebne? Fjällvandring 2
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Martinnn Kiruna till Kebne sydtopp Fjällvandring 8
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Noahspappa Abisko Kebne light? Fjällvandring 9
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
xaret Tips på 5-6 dagar kring Kebne Fjällvandring 10
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
Kiron Kebne krymper Fjällvandring 2
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
chuck_p Funkar Kebne i mitten på september? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Kebne 27:e juni - 6:e juli? Fjällvandring 3
Björn Karlsson Kebne runt Fjällvandring 6
Jens.Ros Tips Kebne och drakryggen Fjällvandring 12
patrickp Kebne runt ? Fjällvandring 7
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Silfer Kebne i september Fjällvandring 13
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
nilshansson Tips om sträckan Kebne runt via...... Fjällvandring 8
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
hamlin katterat - kebne Fjällvandring 3
Mtess Avsluta med Kebne, var börja? Fjällvandring 10
Ehlana Abisko-Kebne Fjällvandring 2
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
x-treme Att tälta vid Kebne??? Fjällvandring 6
x-treme Grejar jag kebne på en dag? Fjällvandring 5
tyler d Kebne i oktober? Fjällvandring 1
Förhållanden i Kebne 21-26 Augusti? Fjällvandring 1
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.