Medicinsk studie på Vildmarksleden Hindås-Göteborg

Det har redan berörts. Men jag hittar inte snabbt något svar. Så därför en fråga:
Är studien godkänd av en etikprövningsnämnd?
 
Nej, men med tanke på lagen om etikprövning från 2003 så låter detta som ett måste.
Följdfrågan är därmed, varför måste det kosta uppåt 16000 kr för en prövning? Då kan jag lika gärna lägga ner projektet med en gång, det är budgeten för hela alltet, inte bara en prövning i en etisk nämnd. Å andra sidan kommer ju inte resultatet att publiceras i en vetenskaplig tidsskrift, vilket tydligen andra (står på KI:s hemsida) har som mått på om man behöver göra en etisk prövning eller ej (rätt eller fel).
 
SÖS använder "utrustning för kontroll av deltagare, ketonstickor, blodsockerstickor, destilleratvatten och papp muggar för kontroll av urindensitet (vätskebrist)" på sina aktiviteter och det är inte troligt att de sökt tillstånd för detta. Det är nog inte särskilt troligt att man alls behöver söka tillstånd för att göra enkla tester på frivilliga fullt normala människor.

Om det är namnet medicinsk studie som folk irriterar sig på så får vi väl byta ut det. Ser inga större problem med att skriva om syftet till att vi som deltagare skall lära oss/dokumentera mer om våra kroppar och sätta in detta i ett större sammanhang baserat på extern forskning.
 
Jag skall kontakta etiska nämnden och fråga helt enkelt. Enligt en lagändring som trädde i kraft 1:a juni 2008 är det åtminstone principiellt olagligt att genomföra sådana experiment utan ett godkännande av etiska nämnden oavsett om försökspersoner ger sitt fulla medgivande eller ej.

Jag kan inte tolka lagtexten annorlunda, så tills vidare är projektet nedlagt. Får återkomma när jag fått deras svar.

http://dietsurvival.blogspot.com/2010/03/projektet-nedlagt-tills-vidare.html

Studien eller experimenten är designade enligt konstens alla regler och blir därmed "forskning" enligt etiska nämndens sätt att se på saken. Hela meningen med att vi ska kunna lära oss mer är att resultatet av experimenten går att publicera och resultaten är känsliga personuppgifter. Det spelar alltså ingen roll om jag kodar deltagarna och gör det omöjligt att identifiera en enskild person i varken slutrapporten eller i filmen - den ska godkännas av etiska nämnden först oavsett.

Mer information finns på etiska nämndens hemsida: http://www.epn.se
 
SÖS använder "utrustning för kontroll av deltagare, ketonstickor, blodsockerstickor, destilleratvatten och papp muggar för kontroll av urindensitet (vätskebrist)" på sina aktiviteter och det är inte troligt att de sökt tillstånd för detta. Det är nog inte särskilt troligt att man alls behöver söka tillstånd för att göra enkla tester på frivilliga fullt normala människor.

Om det är namnet medicinsk studie som folk irriterar sig på så får vi väl byta ut det. Ser inga större problem med att skriva om syftet till att vi som deltagare skall lära oss/dokumentera mer om våra kroppar och sätta in detta i ett större sammanhang baserat på extern forskning.

vi hade tillstånd och mig vetligen så använde vi inte några plats muggar i våran forskninsstrapats,


i den studien vi gjorde så är det tekniskt omöjligt att samla urin i en plastmugg

vi har där i mot använt plast muggar i förstudier
 
Senast ändrad:
Givetvis går det att ta prover på folk av "hälsoskäl" så länge man inte bedriver forskning, så om SÖS gör detta utan att analysera och publicera resultatet då är det ju inte forskning längre. Av samma anledning får vården, "hälsokontrollanter" (som jag kallar dem) eller "obehöriga" i kostprogram eller på gym ta en massa uppföljningsprover på en utan ett godkännande från etiska nämnden.
 
våra resultat kommer att publiceras med början i våran tidning, våra prover som berör kolestrol kommer en annan forskare att publicera, där har det komit fram resultat som ej var kända förrut. man har aft problem med tester förut att folk som säger att de inte har ättit men har gjortdet ändå och testerna har ej gått att använda. vi gjorde även en intresant studie på handrengöring i fält och det sämsta man kunde göra var att torka händerna i gräset
 
Intressant, vilken tidning är det och kommer man kunna läsa hela studien på nätet?

svenska överlevnadssälskapets tidning (något måste man i i förmån för att man är medlen i sälskapet),men det kommer att att lägga ut efter ett tag, målet är att så många som möjligt får vetskap om vad vi har kommit fram till. Sedan skrivs det på några pek som kommer ut i medicin tidningar förhopnigsvis.
 
vi hade tillstånd och mig vetligen så använde vi inte några plats muggar i våran forskninsstrapats,

Intressant. Kan man ansöka för flera år i taget på en etisk prövning typ 'Vi avser att undersöka människor under överlevnadsförhållanden på våra kurser under de närmast 20 åren' eller behöver ni söka för varje kurs (vilket jag har för mig inte var med i den budgetredovisningen du sammanställde sist)? Alternativt är det bara en kurs ni gjort sådana här noggranna kontroller på (vilket då motsäger budgetredovisningen som du skulle vara universell).

Sedan skrev du iofs papp muggar (särskrivet visserligen, men det var en textmassa hämtat direkt från ditt inlägg) och inte platsmuggar. Själv osäker på vad den vetenskapliga skillnaden blir för i min begränsade värld så borde pappersmuggar fälla mer in i provet än vad en plastmugg ger ifrån sig. Men det finns säkert en bra förklaring till det med organiskt material etc.
 
Intressant. Kan man ansöka för flera år i taget på en etisk prövning typ 'Vi avser att undersöka människor under överlevnadsförhållanden på våra kurser under de närmast 20 åren' eller behöver ni söka för varje kurs (vilket jag har för mig inte var med i den budgetredovisningen du sammanställde sist)? Alternativt är det bara en kurs ni gjort sådana här noggranna kontroller på (vilket då motsäger budgetredovisningen som du skulle vara universell).

Sedan skrev du iofs papp muggar (särskrivet visserligen, men det var en textmassa hämtat direkt från ditt inlägg) och inte platsmuggar. Själv osäker på vad den vetenskapliga skillnaden blir för i min begränsade värld så borde pappersmuggar fälla mer in i provet än vad en plastmugg ger ifrån sig. Men det finns säkert en bra förklaring till det med organiskt material etc.

känner du dig lyklig när du kan komentera någons brister vad det gälller det svenska språket, jag drar mig oftas för att skriva på detta forum för det finns perssoner som dig. jag lider av dysleksi och tycker det är jobbigt att skriva men jag försöker när jag tycker det finns något att säga.

vi har genomfört en kurs där vi undersökte matbris och sömnbrist och under kursen fick vi lära oss hur man ska lägga upp en forskningstudie, och vi har fått sponsring av vad det gäller ansökningar till etiska kommiten.
kursen bestod av fyra dagars helsvält samt efter en vila så gick vi in i 58 timmars sömnbrist vi var 2 st grupper den andra gruppen börjde med sömnbrist.

under våra grundkurser så har vi hålt kontroll på vår deltagare status men hur vida det har varit rätt eller fel angående etiken vet inte jag.

vilka utfällningar är du rädd för om man nu tog prover i pappmuggar och mig vetligen så har pappmuggar en plastfilm.

i stort så kan man säga att matbristen inte är ett problem under överlevnad sitution (om den inte är långvarig (långvarig enligt min åsikt över 10 dagar)) utan det är sömnbristen som skapar problemen.
 
Ska den studien publiceras i en vetenskaplig tidsskrift? hehe.. jag tycker det är lite anmärkningsvärt att ha fått tillstånd till intervention som innebär så lång svält och sömnbrist. Fast iofs skriver du att de kontrollerades noga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Mummis Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
fekki Tälta på John bauerleden (i närheten av Jönköping/Gränna) en natt Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.