Media på långtur?

Bästa powerbanken, liten och lätt, om inte den minsta i världen på 10.000 mAh, samt en av de bästa märkena och inte nåt noname.


Något som kan slå den i vikt/energi förhållanden är:
Xtar PB2S Charger & power bank.
Det är en kombinerad batteriladdare och powerbank. Den har plats för två stycken 21700 lithium eller ett gäng olika mindre batterier.
Det skulle kunna vara vikteffektivt om den är bra. Ett 21700 väger ca 70g och kan ha som mest 5000mh. Poerbanken väger utan batterier ca 80g. Så för varje tillagda 5000mh är det bars att lägga på 70g. Har man dessutom en pannlampa med passande batterier kan det ju bli en väldigt bra lösning.

Men Anker väger 180g, så Xtar PB2S når samma vikt som två Anker om du tar med dig 20000mah(360g för laddare och 4 st 5000mah batterier. Och tar du med dig ännu mer så blir Xtar ett ännu mera vikteffektivt alternativ. Jag har själv inte provat den lösningen men kommer att göra det på kommande vintertur. En bra fördel kan vara att batterierna går att byta ut om de blir dåliga.
 
Så länge det inte finns något bättre än Li-Jon (lagringsmängd/vikt) så är ju skalet och laddelektroniken det enda man kan reducera vikt på. Det kommer nog att dröja innan vi får några större skillnader i totalvikt mellan moderna powerbanks. Någon större skillnad på själva cellerna verkar det inte vara.
 
Den litet modernare telefonen (Ulefone Armor 9 E) som jag köpt har den här bestyckningen på kameran:

Kameror:
  • Bakre kamera: Samsung ISOCALL Bright GW1 64MP sensor, ƒ / 1,89 bländare + 8MP och 2 x 2MP stödkamera
  • Fotoupplösning: 9280x6944p
  • Videoupplösning: 1920x1080p @ 30fps
  • 4 x LED-blixt
  • Framkamera: 8MP ƒ / 2.2 bländare

    Batteriet är litet mindre men eftersom den har modernare bestyckning så räcker det nog minst 1 vecka i flygplansläge med bara gps - utan spårning- påslagen.

    https://www.e-ville.com/sv/3045974-...r/46619-ulefone-armor-9e-ip68-smartphone.html




Faktabladet låter ju bra. Något klen sensor men frågan är hur bra bilderna blir? Har du lust att lägga upp några så man får se vad kameran går för?

Såg nu att Anker väger 195g, så tar man med sig 20000mah så vinner Xtar PB2S med 30 g

Anker är lättare i både 10 000mAh och 20 000mAh utförandet än Xtar. Om man nu behöver så mycket som 20 000mAh så har Anker en som väger 330g vilket är en vinst till Anker med 30g. Enligt dina uppgifter väger höljet till Xtar 80g och för varje 5000mAh batteri väger den 70g utöver höljet.

Xtar 10 000mAh 220g
Anker 10 000mAh 195g

Xtar 20 000mAh 360g
Anker 20 000mAh 330g
 
Anker är lättare i både 10 000mAh och 20 000mAh utförandet än Xtar. Om man nu behöver så mycket som 20 000mAh så har Anker en som väger 330g vilket är en vinst till Anker med 30g. Enligt dina uppgifter väger höljet till Xtar 80g och för varje 5000mAh batteri väger den 70g utöver höljet.

Xtar 10 000mAh 220g
Anker 10 000mAh 195g

Xtar 20 000mAh 360g
Anker 20 000mAh 330g
[/QUOTE]

Så sant, Anker är riktigt lätt och bra👍
Fördelen för mig med Xtar är att batterierna jag tar med mig passar i både pannlampan och min gimbal. Så jag kan plocka ur dem för att ladda t ex nödsändaren. Och skulle batterierna ta slut i pannlampan/gimbalen kan jag enkelt byta dem och inte få förlust genom laddningen.
 
Så sant, Anker är riktigt lätt och bra[emoji106]
Fördelen för mig med Xtar är att batterierna jag tar med mig passar i både pannlampan och min gimbal. Så jag kan plocka ur dem för att ladda t ex nödsändaren. Och skulle batterierna ta slut i pannlampan/gimbalen kan jag enkelt byta dem och inte få förlust genom laddningen.

Då förstår jag. Att ha all elektronik på samma batteri som även funkar till batteribanken är snudd på genialiskt! Vad har du för pannlampa som tar dessa batterier?
 
Den litet modernare telefonen (Ulefone Armor 9 E) som jag köpt har den här bestyckningen på kameran:

Kameror:
  • Bakre kamera: Samsung ISOCALL Bright GW1 64MP sensor, ƒ / 1,89 bländare + 8MP och 2 x 2MP stödkamera
  • Fotoupplösning: 9280x6944p
  • Videoupplösning: 1920x1080p @ 30fps
  • 4 x LED-blixt
  • Framkamera: 8MP ƒ / 2.2 bländare

    Batteriet är litet mindre men eftersom den har modernare bestyckning så räcker det nog minst 1 vecka i flygplansläge med bara gps - utan spårning- påslagen.

    https://www.e-ville.com/sv/3045974-...r/46619-ulefone-armor-9e-ip68-smartphone.html



Själv har jag införskaffat en Oukitel WP 6 med 10.000 mAh batteri. Jag skall använda den på min första långtur inom den närmaste tiden. Hitintills har den endast brukats på dagsturer. Telefonen väger knappt 4 hg.
 
Då förstår jag. Att ha all elektronik på samma batteri som även funkar till batteribanken är snudd på genialiskt! Vad har du för pannlampa som tar dessa batterier?
Pannlampan är en "ledlenser modell: mh10" som använder sig av 18650 batteri på 3500mah, och Xtar tar även sådana batterier. Gimbalen är en Zhiyun smooth Q2 som drivs av ett 21700 på 5000mh. Skulle powerbanken gå sönder så kan även gimbalen användas som en powerbank och kan ladda andra enheter med sitt 21700 batteri.
 
Som info kan jag nämna att jag mätt batteriförbrukningen på ett par sådana här telefoner när jag enbart kört gps (flygplansläge) och tittat på skärmen ca 1 gång per timme. På 8 timmar så går det åt ca 300 - 500 mAh. Det innebär att teoretiskt kan ett 10000 mAh batteri räcka ca 20 dagar om man bara använder gps:en.
 
Då jag använder mobilen till GPS och karta så är det även ljudkälla, jag kör dessutom med trådlösa lurar, samsung galaxy buds+. Dom har en batteritid på 10h och man kan använda en lur i taget så jag har oftast en ljudbok/podd i ett öra i taget.

Bär med mig en Anker powerport solar 21w solcellsladdare för att toppa upp powerbanken, har en Anker powercore 28600. Denna powerbank var dock riktigt kinkig med laddning från panelen, bytte den mot en tvärbillig andersson 20 000mah från netonnet som fungerade mycket bättre och tog minsta laddström från panelen.

20 000 mah räcker knappt 10 dagar till mobil, lurar och inreach med ljudbok rullande hela dagarna och kontinuerlig avstämning av GPS och fotande. Har man nån fin dag och kan toppa powerbanken så behöver jag aldrig tänka på att spara batteri.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.