Medelhavet

Hej!
Funderar på att denna sommar ta kajakerna på biltaket och åka ner till Medelhavet och paddla där. Finns det någon som har tips, råd och erfarenhet så är jag tacksam.
Anders
 
Bra medelhavspaddling

Hej!

Jag har själv paddlat från La Spezia (IT) ner till Tarifa efter medelhavet och det ofta så bortglömda Liguriska havet. Mitt tips är att du sätter ner kajaken i Menton (Frankrike) och sedan paddlar neröver med självklara stopp i Monaco S.T Tropé. Sedan finns det jättefina platser i Spanien. La Manga är min favorit där havet går in och blir det skyddade "Mar Menor" (SE KARTA).

Skulle du våga dig ännu längre ner till den södra Atlantsidan kan jag rekomendera Algarve kusten som i vissa avsnitt är som en miniskärgård.

Akta dig för Italien vilket jag personligen tycker är Europas skitigaste land!.

I och med valutaunion har det blivit lite dyrare men vill du ha tips på bra hotell så fråga bara.

LYCKA TILL!!!!
 
kroatien

Jag har två somrar i rad nu varit nere i Kroatien och paddlat i Adriatiska havet.
Helt suverän paddling i vacker miljö och med en skärgård med öar av kalksten. Vattnet är idigoblåt och temeraturen ligger runt 30. Jag brukar leva i mina skorts dag som natt.

Fösta året paddlade vi längs ön Cres och sov på de sandstränder som finns på ön.

Andra året var vi nere vid naturreservatet Kornati
Då tar man färja från Zadar

Maila om du vill ha mer information.
Vi paddlade även mycket fors på vägen ner om du är intresserad av det.

Mvh Henrik
 
Sydvästra Kreta

Sydvästar Kreta; Har regelbundet sett paddlare efter kusten. Bra infrastruktur, du kan bo på stranden såväl som i mindre orter eft kusten.
Bra start kan vara Paleochora. Flyg till Chania, sen transfer.
Stor respekt för mkt kraftiga byiga frånlandsvindar. Kommer periodvis några dagar. Sen stiltje.
Fantastisk natur, det vilda Sfakien, White Mountains rakt upp från havet.
Trevlig resa!
Mvh ebh
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.