Med cykel till Lofoten

• Trådstartare ingelaliljebjorn@hotmail.com (Ingela Liljebjörn)
  • Start datum

ingelaliljebjorn@hotmail.com (Ingela Liljebjörn)

Gäst
Jag ska åka tåg till Narvik för att cykla på Lofoten och tänkte skicka cykeln med SJ expressgods. Problemet är att SJ slutat att skicka expressgods till Narvik för en månad sedan. Finns det tips på lösningar? Har någon fått dit cykel på annat sätt? Tacksam för tips! /Ingela

Cykel till Lofoten

Man kan (eller kunde i allafall polletera cykeln) till Riksgränsen, sedan kan du ju om du har mountainbike ta "Rallarvägen" från Riksgränsen ner till Narvik, eller cykla E10 (vanliga vägen) blir bara några mil "extra". Tommy

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vadå tåg? Häng på oss.

Du vet väl att det är billigast att cykla själv upp. Och det tänker jag och en arbetskompis göra 2002 i tre månader. Ska bestiga Kebnekaise och cykla vidare ut mot Lofoten ( jag kommer därifrån Gratangen). Sedan ska vi ned till Galdhöpiggen och bestiga den. Och rätt hem. Cirka 410 mil. Vill du va med så kontakta mig.
Mvh. Dan Hansen

Rallarvägen

Jag rekommenderar att cykla Rallarvägen! Mycket bra förslag!! Jag gjorde detta i somras och det var RIKTIGT roligt! Men se upp, för att vid slutet av Rallarvägen måste man fortsätta med färja till Narvik. Kontrollera när denna går, för det är inte ofta...

Cykel till Lofoten

Tågkompaniet har löst detta nu. Cykeln får du med dig på samma tåg som du åker. Detta gäller åtmindstone en avgång per dag.
/Mats

SJ och cyklar...

Hallå,
skall du skicka cykeln med tåg kan det vara lönt
att tänka till en extra gång. Slå in den i all möjlig slags skydd och papp. När jag för ett par år sedan hämtade ut min MTB i Åre för en veckas cyklande var bakhjulet helt mosat och på SJ var dom "oförstående"
Så ta det försiktigt. På SJ manglar dom cyklar!

För sent för denna säsong men...

...den som vill uppleva Lofoten per cykel kan ta sig själv och hojen på flyget. T.ex. Arlanda-Oslo-Bodö. Eftersom Norge inte är med i EU så måste man ta ut och därpå in hojen igen själv då man byter plan i Oslo. Dock bara på utresan. Från Bodö tar man sedan snabbkatamaran till Svolvaer på Lofoten. Har man riktigt brådis kan man flyga dit också.

cykel på tåget

jag ska själv transportera cykeln på tåget i sommar. Jag ska ta med cykeln till Karesouando ock cykla söderut till Smygehuk. Jag har fått i upplysning att det går att ta med sig cykeln på tåget som ett vanligt paket, vilket innebär att det skulle kosta ca:1000 kr (enkel resa). Finns det billigar lösningar så är jag väldigt tacksam för förslag./fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips