Materialvård

Jag tänkte att det finns säkert många där ute som sitter på en massa bra knep och tips om hur man bäst tar hand om sina prylar. Dela med sig... eller snåla? :eek:)
 
Många prylar är det...

Har du några speciella prylar som du undrar över hur du ska sköta om, eller är det en allmänt nyfiken fråga? I hemmamiljö eller under fältmässiga förhållanden? Tills vidare får jag nog snåla lite, för det skulle nog bli ett ganska långt inlägg annars...

Men visst, sunt förnuft brukar funka när det inte finns anvisningar eller annat att tillgå...

Fredrik
 
Det är en allmänt nyfiken fråga, och jag tänkte mig mest hur man fixar till och förvarar hemma. Själv har jag varken mycket eller speciellt avancerade prylar. Lite hoppas jag att jag har mellan öronen, och läskunnig är jag ;o)
Tanken var att någon som läste frågan kanske fick en aha-upplevelse i stil med: "Jag har ju faktiskt en supersmart idé som jag vill berätta om"...
 
Min supersmarta idé...

På förvaringsfronten byggde jag efter behov en variant av vitrinskåp, blev ganska trevligt faktiskt om jag får säga det själv, för materiel modell större. Småprylarna ligger samlade i en låda, allt på samma ställe så slipper man rota runt när man ska ha nåt!

Att bygga eget är kanon för hur ofta hittar man en möbel som har de rätta måtten? Jag har inte lyckats i alla fall, inte efter de behov jag har... bygg själv!

Annars får man väl göra som de flesta, ösa inte allt i nåt gammalt förråd eller nåt... :p

Fredrik

Ps. Jag har också lite mellan öronen [/fri tolkning]
 
Det enda spontana jag kommer på är att förvara sovsäcken luftigt samt liggunderlaget uppblåst om det är av den typen, kängerna ska man naturligtvis oxå sköta nogrannt med infettning od.

Annars är råden innan att förvara allt på ett ställe mycket bra, jag gör det numera efter mycket letande i många lådor. :)

Mvh
Uffe
 
Oj ska man förvara thermarest i uppblåst tillstånd?
Det hade jag ingen aning om. Tack för tipset =)
 
Therm-a-rest..

.. bör förvaras uppvecklad med ventilen öppen dvs inte upplåst (alltså fylld med extra luft utöver vad den själv blåser upp sig med) med stängd ventil. Allt enligt manualen till min Guidelite.

/AW
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus_K waxed oiled nubuck mm materialvård Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.