Material val på kajak

PE-kanoter går att laga med varmluftssvetsning. Mattläggare (våtrum) klarar sådan jobb men behöver en stång av rätt material. Kanske importörerna kan ordna sådant eftersom det skärs bort lite kanter efter gjutningarna. Jobbade själv med vindsurfingbrädor på 1800-talet (ungefär...) och klarade en lagning då men skulle inte ge mig på det idag då det kräver ett visst handlag/vana för att bli bra.
 
Jag hittade detta just som bjuder på mycket och intressant läsning ang kemikalier och hälsa:

http://www.su.se/om-oss/press-media...kemikalier-bakom-flera-folksjukdomar-1.124686

Ögnade lite som snabbast och fokus ligger väl som vanligt på PCB och DDT och annat som de flesta är medvetna om. Tyvärr var det lite granna även om Epoxi, som får mig att åter igen lyfta ett varningsfinger i luften.

Som sagt hållfastighet, lättviktslaminat och att täta porer på fibrer är den skit bra till, men som sagt annat är viktigt i livet och ibland kanske man skall göra avkall på material val då alternativ fins även om de inte har samma topp resultat på mekaniska egenskaper.

Ank
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag kunde inte ungå att grubbla lite i natt på ditt och datt.

Som sagt basen för plast i de flesta fall är ju petrolium och som alla vet så är olja en gåva från moderjord som de flesta kan ha åsikter om likväl som andra råmaterial.

Problemet med olja är väl knappas dess ursprung eller den nytta den kan göra utan snarare mentaliteten bakom de som kontrollerar källorna. Olja behövs ju som sagt knappast till drivmedel och uppvärmning då alternativa energikällor existerar i överflöd. Men som sagt mentaliteten hos de som kontrollerar källorna är ju inte så pigga på släppafram teknologi som kan göra oss oljeoberoende vad gäller den biten.

Men då kan man ju fundera lite på just petroljiumåtgången vid kajaktillverkning och vara tämligen generös med att avrunda kalkylen dvs det fins ju något som heter lögn, förbannad lögn och statestik.

Det torde gå åt ganska lite olja vid produktion av en glasfiber kajak som väger ca 20kg dsv ca 10kg polyester inklusive gelcoat. Glas har vi ju redan konstaterat är sand och 10kg sand blir ju ingen större gruvdrift med tanke på all sand i Sahara. Sedan går det ju att åka moped ganska långt på 10liter bensin, så det är klart att en hel del Iranier kanske måste sätta hanken till för att vi skall kunna fortsätta kladda kajak.

Vill man utvidga kalkylerna lite så får man beakta att för att kunna bygga en motsvarande PE-kajak får man kanske gå upp lite i vikt till ca 25kg plast och olja. Då får vi nog även invadera något ytterligare arabland såvida inte vi kan spara lite på transportkostnaden genom att anektera Norge.

Som sagt nu har jag silat mygg för dagen.

/K
 
Ska man titta på material/energiåtgång vid tillverkning måste man även ta med livslängden. Glasfiberkanoten håller 20-25 år om man är försiktig med den med PE-kanoten förmodligen har ungefär halva livslängden.
Ett av de bästa materialen är nog ribbkravell med glasfiberförstärkning - det som ofta kallas stripbygge när det gäller kanoter. Då går det åt bara ett par kilo polyester eller epoxy. Ett bra stripbygge har förmodligen samma livslängd som en glasfiberkanot . Visst kan de vara stötkänsliga men ska vi tänka på miljön får vi nog göra lite uppoffringar och vara försiktiga så våra prylar håller längre. ;-)
 
Hur är ABS plast ? för det är väl det som bla Prijon har till Marlin modellen men kallar det för prilite?

För en nybörjare som mig så får man uppfattningen att den har alla fördelar från både glasfiber och hinkplast, lätt,styv men tål mycke stryk.
 
prilite känns skitmjukt tycker jag.
kändes mjukare i skrovet än den vanliga htp-marlin.
hade både och ett tag men jag föredrar htp.
sen bara för att både prilitemarlin och htpmarlin heter marlin så, är det ju långt ifrån samma kajak.
det ä renormt stora skillnader .utan att gå in på bådas egenskaper så kan jag väl lugnt säga att jag föredar htp marlin både när det gäller material och sjöegenskaper.
 
Gemensamt namn verkar vara thermoform. Prilite, TCC, VCP mm är märkenas egna namn på plastsorten som säkert skiljer sig mellan företagen.

Plasten placerar sig mellan PE/htp och komposit. Reptåligare material, tål mer än komposit men inte lika mycket som pe osv.

Prilitekajakerna tycker jag också flexar rejält. Har bara tittat på dem på landbacken men skrovet buktade in rejält när man la lite tryck på. Däremot var Alaw Bach tcc mycket styvare. Inte lika mycket som en kompisitkajak men ganska nära. Beror väl på tjockare material och kanske annan plastblandning? Kanske skrovformen också, gissar att däcket på Eddyline Raven syftar till detta:
http://4.bp.blogspot.com/-fxv1R3aVGbc/UMOQcvXDuHI/AAAAAAAABfA/F52b-Z6fY_I/s1600/raven-yellow.jpg
 
the test is in the pudding

It is worthy to note 4 of 6 that completed of the 16 who attempted the "blåbandet" in last years fantastic weather had Prijon kayaks, two Prilite Marlins and two HTP Seayaks of almost the oldest models made, I guess some 10 years old).

The fastest time in 2012 was in one of the Prilites, correct me if i am wrong?

Had the HTP Marlin been a better kayak than the Prilite model, it would still be in production, but the Prilite version killed all the HTP sales, obviously as the newer was a better kayak, but hence came the new Seayak HTP series in two sizes last year.

When you see your Prilite kayak become airbourne from your car at 100km/h and hit the road, and you stop, pick it up, check its ok (it was ) and continue on your way, you can wonder what the mess had it been a laminated one. I've done it embarrassingly twice, one time from top of a 3m trailer in -20°c on way to the boat show, (we had it on display the next day) and another time it actually twisted and snapped the Thule roof rack holder at the rear, when the fron strap broke. The kayak was 100% ok, the plastic wrapping on the end had saved it from any road rash.

Prijon seem to have a good formula for weight, stiffness and strength.

Im just saying how it is from my own experience...... without trying to be too bias ;-)
 
Styv skrov och däck är inte allt. Har själv valt en PE-kajak senast...
Har hört att thermoform blir svagare när det är kallt. Dina erfarenheter verkar ju säga att det inte stämmer?
 
When you see your Prilite kayak become airbourne from your car at 100km/h and hit the road, and you stop, pick it up, check its ok (it was ) and continue on your way, you can wonder what the mess had it been a laminated one. I've done it embarrassingly twice, one time from top of a 3m trailer in -20°c on way to the boat show, (we had it on display the next day) and another time it actually twisted and snapped the Thule roof rack holder at the rear, when the fron strap broke. The kayak was 100% ok, the plastic wrapping on the end had saved it from any road rash.

Prijon seem to have a good formula for weight, stiffness and strength.

Im just saying how it is from my own experience...... without trying to be too bias ;-)

Funny but I am sure that I read a sales pitch from a manufacturer of fiberglass kayaks, saying something like "Thermoplastic kayaks are superior to our fiberglass models in surviving falls from the car-rack, but if you don't plan to drop it from your car you will do better with a fiberglass kayak".
 
Gemensamt namn verkar vara thermoform. Prilite, TCC, VCP mm är märkenas egna namn på plastsorten som säkert skiljer sig mellan företagen.

Plasten placerar sig mellan PE/htp och komposit. Reptåligare material, tål mer än komposit men inte lika mycket som pe osv.

Prilitekajakerna tycker jag också flexar rejält. Har bara tittat på dem på landbacken men skrovet buktade in rejält när man la lite tryck på. Däremot var Alaw Bach tcc mycket styvare. Inte lika mycket som en kompisitkajak men ganska nära. Beror väl på tjockare material och kanske annan plastblandning? Kanske skrovformen också, gissar att däcket på Eddyline Raven syftar till detta:
http://4.bp.blogspot.com/-fxv1R3aVGbc/UMOQcvXDuHI/AAAAAAAABfA/F52b-Z6fY_I/s1600/raven-yellow.jpg

Styv skrov och däck är inte allt. Har själv valt en PE-kajak senast...
Har hört att thermoform blir svagare när det är kallt. Dina erfarenheter verkar ju säga att det inte stämmer?

PE är en form av termoplast, det finns flera. Man kan dela in plaster i termoplaster och härdplaster. Begreppet "komposit" säger ingenting om vad ett material består av, utan betyder egentligen bara att ett material är sammansatt i en struktur av minst två komponenter, som t.ex. armerad betong, lackerat papper eller som i våra sammanhang glas-/kol-/aramidfiberarmerad härdplast. Gelcoat, polyester- och epoxyplast är alla härdplaster.

Här finns lite bra bakgrundsinfo för kajakintresserade mfl:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Termoplast
http://sv.wikipedia.org/wiki/Härdplast
http://sv.wikipedia.org/wiki/Komposit
 
det där med att laga en hinkplastkajak känns inte rätt för mej.
hellre än att riskera livet i en svetsad eller strykjärnslagad hinkplastkajak, så tar jag hellre en ny istället. man har ju ett litet yukonlager för framtida bruk : )
för dom stackare som inte har ett yukonlager så är det väl bara att köpa en ny hinkplastkajak när man kör sönder.
jag skulle inte lita på en lagning så pass att jag drar ut på vintern å stångas med isen i en lagad kajak,
om det inte är en lagad glasfiberkajak förstås. då är det ju lugnt : )
så i vassa fall är glasfiber helt suveränt!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips