Material i snabbare havskajak

Är det någon idé att lägga ner pengar på extremare material i kajaken?
Tjänar man så mycket på det?
Hur är det hållbarhetsmässigt?
Tack på förhand för alla bra svar!
 
En fördel är ju att den blir lättare på land. Viktigt för mig som opererade ett diskbråck i våras...

Rätt skönt när man paddlar själv att orka lyfta kajaken upp på bilen t.ex..
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
I en havskajak blir väl den största vinsten att kajaken blir lättare att hantera när den är tom, t ex att lägga upp den på ett biltak. När den är lastad för långfärd torde själva kajakens viktskillnad på ca 5-8 kg gentemot en glasfiberkajak inte spela någon direkt roll för hastigheten.

När det gäller tävlingskanoter så väljs ju de mer extrema materialen mycket p g a att man vill ha en så styv kajak som möjligt. Minimivikten på 12 kg för en
K1 är ju annars rätt lätt att åstadkomma utan att ta till de dyraste materialen.

Om jag har förstått det rätt så blir en sandwichkonstruktion styvare men samtidigt känsligare för stötar och liknande än en vanlig konstruktion.

Det finns säkert fler som kan utveckla det hela ytterligare!
 
Som tidigare sagts så är de mycket enklare att hantera på land.

Vid en tävling är en viktskillnad på säg 8 kg riktigt kännbar. Det är 8 extra kg vatten i varje paddeltag som skall pressas undan. Det känns även i en havskajak.
Kolfiberkajaker brukar vara styvare än glasfiberkajaker, men det tycker inte jag är någon direkt fördel i en turkanot. I en tävlingskanot vill man givetvis få bort allt som kan äta upp kanotistens tillförda energi. En explosiv sprinterkanotist får ett glasfiberskrov att svikta märkbart, medans för motionärer är det försumbart.

Hoppas detta tillför något.

/Erik
 
Härligt!

Känns som att kanske det är en aning överdrivet att sattsa ett antal tusen på bättre material i en kajak som ska endast användas till turer och träning.
Så tack ska ni ha för bra inlägg!
 
Jaga vikt - men inte i kajaken!

Rent allmänt kan man nog säga att det (för turkajaker) är svårt att motivera de där extra tusenlapparna som t.ex. en kolfiberkajak kostar. Som andra redan påpekat, är ett par kilo hit eller dit ganska likgiltigt, när man paddlar en lastad turkajak i vanlig paddel-lunk.

Mitt råd är att ta de där tusenlapparna du sparar på kajaken och satsa dem på en riktigt lätt och bra paddel istället! Där gör nämligen 100-200 gram stor skillnad. Lättast är förstås kolfiber, starkast är de som görs i pressad glasfiber/polyester, och de är ganska lätta de också.

hälsningar
Jens
 
Vikt

Vikten är den faktor som har mest avgörande för hur fort en kajak eller vilken båt som kommer att färdas

Har man två likvärdiga kajaker kommer alltid den lättare att gå fortast ganska självklart om man tänker efter.

Ökad vikt drar alltid med sig en massa olägenheter som större våt yta och större vågbildnings motstånd m.m

Här har jag jämfört olika kajaker av samma typ men med olika specifierade skilda egenskaper

http://www.friedeldesign.se/stabfart.htm

OBS läs bara köp inget

Obsevera även hur små skillnadena är trots olikheterna, skillnaderna i skrov fart är inte procentuellt så stora. Så valet är förstås helt personligt. Hur mycket man är beredd att offra för högre fart

Att vikten är avgörande för farten är också ganska uppenbart när man tänker på dom fantasi summor man är beredda att slanta ut för olika tävlings farkoster alltfrån F1 bilar till jordenrunt kappseglare

Ett glasfiberskrovs vikt avgörs inte så mycket av valet av fibermaterial som byggsättet.

En duktig handuppläggare kan lägga ett laminat med en max glashalt av 30%, 70% består alltså av polyester så även om man väljer ett fibermaterial med halva vikten tjänar man bara något kilo

Racing farkoster bakas ofta i autoklav eftersom metoden är så dyrbar tjänar man inget på att använda "enklare" material utan man använder alltid exklusivare material.

Genom att baka i autoklav kan man utan problem bygga en havskajak med halva vikten men till dubbla priset tekniken har provat och det finns tillverkare i Sverige men är marknaden beredd att betala???
 
WYPISYG

Det beror på vad du ska göra. Men Ju Styvare material du har desto snabbare går kajaken genom vattnet. Ska Du ut på långpaddling behöver du också lätt packning om du ska dra nytta av viktminskningen. Men det är ju alltid trevligt att kunna slänga upp kajaken på axeln istället för att kånka o släpa
 
escape; sa:
Du kan regne med ca 0.25 % vinst in fart for 1 % mindskning in vægt

Det stämmer hyfsat bra det, min VKV Seagull som väger 25 kg gör vid rask marschfart 8,8 km/h och vid samma kraftinsats (subjektivt) så mäter jag upp 9,8 km/h för min Seal som väger 15 kg. Detta är genomsnittsfarten över en längre sträcka.

Så för överslagsberäkning kan nog denna tumregel vara användbar.

/Stefan
 
Fibbe; sa:
escape; sa:
Du kan regne med ca 0.25 % vinst in fart for 1 % mindskning in vægt

Det stämmer hyfsat bra det, min VKV Seagull som väger 25 kg gör vid rask marschfart 8,8 km/h och vid samma kraftinsats (subjektivt) så mäter jag upp 9,8 km/h för min Seal som väger 15 kg. Detta är genomsnittsfarten över en längre sträcka.

Så för överslagsberäkning kan nog denna tumregel vara användbar.

/Stefan

Detta gäller förstås bara kajaker av samma typ. Tex om du paddlar en VKV seagull som är 5kg tyngre än din kompis så kommer du att gå 1.25% långsammare.

Man kan givetvis inte jämföra helt olika kajak typer. Då skulle nästa Stockholms maraton vinnare kunna paddla en 4kg uppblåsbar gummi anka eftersom den ändå är lättast :)

Hans Friedel
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips