Mat till barn ute, idéer sökes!

:)
Tack,det var roligt att höra...
Jag tycker bara att många gånger verkar det som att de så kallade"friluftmänniskorna" är de som förbrukar mest färdigmat/frys/halvfabrikat av alla.Ju dyrare och skummare har på något vis blivit "inne".
Själv lyckas jag väl inte heller alltid till 100% ,men det är ett mål som för det mesta uppnås.
Med tanke på att vi är ute väldigt,väldigt mycket så är jag nöjd.

Är påsmat enda sättet för många att komma ut,så tror jag att det bottnar i okunskap,ointresse eller helt enkelt att det är "coolt" att servera en påse tillverkad utomlands som kanske kostar ca 120kr eller mer per portion.
Jag får också känslan av att det här är föräldrar som inte själva fått vara ute i naturen själva och lära sig som små,utan att det kanske blivit en klassfråga där de nu boendes i någon storstad plötsligt vill ut i naturen till vilket pris som helst.Ibland tror jag att de gör det bara för att "bräcka" någon granne eller bekant...
Jag stöter på dessa till och från...Man ser det så tydligt så...

Alla får väl göra som de vill,jag tycker bara att det verkar synd och tråkigt att indoktrinera barnen med sådant.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Amerikanska pannkakor är fantastiskt gott ute i skog och mark. Vill man pynta till det lite kan man hälla i lite allt möjligt sött i smeten också. Häll i petflaska men inte ända upp så det går att skaka om ordentligt.

Tack för alla idéer! Mycket inspirerande. Gjorde pizza i panna över eld idag, uppskattat! Tunnbrödsrullar med ost och skinka i panna blir nästa rätt att prova. Kom gärna med fler förslag!

MVH/
Mikael

Färsk tortellini med körsbärstomater har varit enklast hittills på kortare dagsturer. Gott är det också. Jag kan också rekommendera de amerikanska pannkakorna. Då kan man dessutom med lite vana skippa kök och bränsle och bara ta med en stekpanna (om man får elda.).

Knorr spaghetteria Bolognese har också funkat bra. Väger lätt i plånboken och packningen.

Något som också barnen uppskattade sist var att rosta bröd över elden.

Jag blev lite inspirerad när ni nämner pizza. På ÖB köpte jag ett billigt kinesiskt stekpanna/tallriksset i aluminium. Detta har visat potential som lättviktsugn. Undrar om man inte kan göra en bra pizza i den om man lägger glödande kol på. Någon som testat denna metod?

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Som alternativ till korv så köper jag hellre Scans ekologiska köttbullar som grillas o rullas in i tunnbröd (som viks i botten) vilket är snabbt o enkelt o populärt när elden är tänd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips