Mat inför långtur

Fett. Matolja i en liten Brämhultsflaska som du kan toppa allt du äter med. Det finns vegetarisk Tacofärs eller sojagryn i hälsokosten. Digestivekex innehåller mycket energi och fiber samt ett ganska matigt alternativ. Toppa med svartvinbärsgele eller sylt. Jordnötssmör, helva, nøtter, tahina, rökt fet fisk, ost, linser, torkad tofu, ölkorv, rökt kött, messmör, Gudbrandsdalsost är saker som skulle piffa upp din tur och ge dig mer energi per viktenhet. Ju fetare mat desdå mer vatten ska du dricka.

Ett favoritrecept:
Pulvermos 1 påse.
Sojaproteinkuddar 70g.
Torkad purjolök.
1/2 buljongtärning.
Svartpeppar.
1/2 dl olja
1 burk lingonsylt.

Koka upp vatten med buljong, sojakuddar, lök och kryddor. Se till att proteinet blivit mjukt. Häll i resten av ingredienserna. Ta ner temperaturen med oljan och du kan äta målet nästan på en gång. Toppa med lingonsylt. Kan tillredas i plastbytta medan man smälter snö eller kokar vatten.
 
Att torka sin egna köttfärssås kan vara det enklaste och godaste som finns. Finns massor av trådar eller sidor på nätet där det finns beskrivet samt att du inte behöver något speciellt hemma utöver en ugn. En laddning köttfärsås och pasta till och en laddning chili-con-carne och ris. Underbart.

Vi torkade även köttgryta förra året, tokenkelt och med en laddning gräddsåspåsar och potatismos så hade vi vandringens höjdpunkt (matmässigt iaf)
 
Torka kött!

Torka renskav eller lövbiff eller annat magert kött som du steker i torr panna och sedan när allt vatten kokat bort torkar på bakplåtspapper i ugnen på 50-75C ett par timmar, snabbare om du har varmluftsugn, annars luckan på glänt. Gott och enkelt protein tillskott i soppor och annat.
 
Tror du genom ditt torkförbud biter dig i tummen. Allt kan torkas och utbrett i 50° ugn torkar det passivt över natten. Bara för att du inte prövat det behöver du inte förkasta det, det verkar korkat!
 
Vore schysst med lite fler tips på bra och lätt mat att ta med sig!

Mitt allra bästa tips är att gå till matvaruaffären o undersöka vad de har för grejer. Det finns verkligen mängder av torkad mat på en vanlig stormarknad. Ha ögonen öppna för nya grejer o leta gärna efter såna saker med sojafärs i.

Mesost, redan omnämnt är kanon, det verkar hålla väldigt bra i värme, smaker gott o ger mkt energi.
 
Inte så värmekänsligt som man kan tro.

Den som säger att Bregott måste förvaras i kylskåp vet inte vad den pratar om, jag har aldrig varken det eller smör i kylen, det står i skåpet i rumstemperatur och blir inte dåligt trots att jag är ensamhushåll. Likadant med tub-ost, det behöver inte heller kyla och klarar sig i rumstemperatur länge.

Dagens moderna hysteri när det gäller hygien har gått till överdrift på alla fronter och nästan allt överlever ett par veckor utan kyla utom köttfärs-charkprodukter som inte är rökta eller tillagade och förstås den livsfarliga kycklingen som har kort hållbarhet utan kyla.
 
Reflektioner utifrån denna tråd och andra:

För mig är mat är alltid en avvägning mellan olika faktorer:

1. Hur mycket energi ger maten?
2. Hur smakar den?
3. Vad väger den?
4. Hur mycket energi kräver den för att tillaga (vikt i bränsle att bära)
5. Hur lång tid tar det att förbereda hemma?
6. Hur lång tid tar den att tillaga på plats?
7. Vad kostar den?
8. Hur stor plats tar den i ryggsäcken?

Precis som trådstartaren väljer jag bort egentorkad mat för att mina erfarenheter är att den brister allvarligt på punkt 4-6. Frystorkat typ REAL väljer jag också alltid bort på grund av punkt 7-8.

Ju längre turer man tar ju viktigare blir punkterna 1-4. Hur den smakar är högst individuellt och för mig personligen inte så himla viktig faktor faktiskt, men jag har märkt på olika inlägg att det är oftast här det skiljer starkast i åsikter. Men visst är det gott med lite blåbärssoppa i turbogröten emellanåt.
 
hejhej, jag undrar också lite vad för mat man kan ta med, såg att det pratades om olika sorters vege-färs, det är ju gott å nyttigt, men går det att ha i ryggsäcken i en vecka? det är ju frysvaror?!
 
hejhej, jag undrar också lite vad för mat man kan ta med, såg att det pratades om olika sorters vege-färs, det är ju gott å nyttigt, men går det att ha i ryggsäcken i en vecka? det är ju frysvaror?!

Torr sojafärs hittar du bredvid köttkonserverna. Håller hur länge som helt i rumstemperatur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.