Mat inför långtur

Kommer i sommar bege mig ut på långtur, och söker förslag på fler lätta och lättlagade matrrätter som inte kräver förberedelser genom torkning. Frystorkat är ute ur bilden för övrigt.

Som det ser ut nu ser en dagsranson ut såhär ungefär:

Frukost:
Havregröt med frukt & bär + lite socker
Russin (60g)
Pulverkaffe
Pulveristé

Lunch:
Makaroner med Carbonarasås
Russin (60g)
Chokladkaka (100g)

Kvällsmål:
Varma koppen
Chokladkaka (100g)
Jordnötter (80g)
Godispåse (80g)

Vikten blir runt 750g/dag med totalt kcal på mellan 2700-2900.
 
Jag skulle nog rekommendera dig att ta en funderare gällande chokladkakorna.

Min erfarenhet att ha med chokladkakor under sommaren, och framförallt varma sommardagar, är att dessa bara blir kladdiga och riskerar att rinna ut i packningen och kladda ner den ordentligt. Jag hade valt något som inte riskerar att smälta i värmen.

Om det däremot inte kommer vara så himla varmt så är det inget fel alls med chokladkakor.

//Peter
 
Jag skulle nog rekommendera dig att ta en funderare gällande chokladkakorna.

Min erfarenhet att ha med chokladkakor under sommaren, och framförallt varma sommardagar, är att dessa bara blir kladdiga och riskerar att rinna ut i packningen och kladda ner den ordentligt. Jag hade valt något som inte riskerar att smälta i värmen.

Om det däremot inte kommer vara så himla varmt så är det inget fel alls med chokladkakor.

//Peter

Hmm, att jag inte tänkte på det nu när jag sitter med 6kg choklad :)
Borde väl inte vara något problem så länge de inte ligger i direkt solljus?

Nåt lika kaloririkt och kompakt som choklad har jag svårt att hitta.
 
Hur lång tur pratar vi om? Är det tio dagar blir det 7,5kg att släpa på. Jag skulle nog satsa på lite mer variation för det blir ganska enahanda att äta samma varje dag. Sedan är det en fråga om mättnad, då godis och choklad förvisso innehåller mycket näring, men ger inte mycket till mättnadskänsla.

Jag skulle satsa på lite couscous och potatismospulver. Det ger ganska mycket energi i relation till vikt. Dessutom blir det inga "sockerkickar".

Mvh /Joel
 
Kommer i sommar bege mig ut på långtur, och söker förslag på fler lätta och lättlagade matrrätter som inte kräver förberedelser genom torkning. Frystorkat är ute ur bilden för övrigt.

Som det ser ut nu ser en dagsranson ut såhär ungefär:

Frukost:
Havregröt med frukt & bär + lite socker
Russin (60g)
Pulverkaffe
Pulveristé

Lunch:
Makaroner med Carbonarasås
Russin (60g)
Chokladkaka (100g)

Kvällsmål:
Varma koppen
Chokladkaka (100g)
Jordnötter (80g)
Godispåse (80g)

Vikten blir runt 750g/dag med totalt kcal på mellan 2700-2900.

Du får inte i dig något protein eller fett alls, bara socker och lite snabba kollisar. Du kommer inte må så bra efter några dagar bara.

Jag rekommenderar energybars och flapjacks som enkelt energiintag. Då frytorkat inte får vara med.

Tänk också på vad du äter mellan huvudmålen, snacks med andra ord.

Denna video har många bra tips om lätt mat:
 
Med erfarenheter av monotona maträtter under flera längre perioder. Rekommenderar jag dig att tänka om.
Hemlagat-torkat är inte besvärligt eller speciellt bökigt men billigt och kan bli både gott och ge texturupplevelser i munnen samt smaker på tungan.
Mat skall göra mycket mer än leverera 3800 kcal per dygn.
Så sätt dig med en kokbok och fundera på din matlista, vad skulle du vilja äta?
Hö är inte bra och en varm sommar funkar inte choklad alls.
go tur och måltider
 
Jag skulle aldrig klara att äta sådana mängder med godis, inte ens en dag :).

Satsa på basmat i form av ris, pasta och olika torrsåser. Finns färdiga pastarätter från Ekström som är helt ok. Nudlar från asiaten är funkis lunch. Couscous är funkis lunch tillsammans med rostad lök, rökt korv, rökta musslor i olja. Lite russin i fickan under marsch. En chokladkaka på kvällen eller varför inte en bit rökt korv eller nåt. Ta också med färdigblandade ingredienser för pinnbröd, jag lovar att nystekt bröd med mkt smör är godare än choklad ;)..,

//J
 
Torka har jag som sagt ingen kunskap, ork eller utrustning för att göra. Jag är dock helt övertygad om att det är gott och vikteffektivt.

Jag har sen lumpen svårt att tänka mig att äta frystorkat igen, men har ju ändå lyckats få mig några dussin portioner hem.

Vad tror ni om att ersätta chokladkakorna med en frystorkad rätt samt någon form av godis/bar?

Eventuellt dryga ut måltiderna med olivolja.

Det är en 30-dagarstur det handlar om, varav det kanske blir ett stopp halvvägs för att fylla upp med mat.
 
Fler rätter jag planerar att äta är Mos med ölkorv och bearnesås. Makaroner med vegköttfärsås, Ris med makrill i tomatsås.

Lite i den stilen är jag ute efter förslag.


Kommer även fiska under turen så inte helt omöjligt att det blir en och annan lunch med öring också.
 
För att få upp energihalten så är olja fiffigt (en skvätt olivolja funkar till det mesta, ris, mos, pasta, bulgur, couscous).

Det mesta av godiset skulle jag byta ut mot mackor (knäcke, vakuumförpackade pita eller tortillas, eller baka själv). Smör (inte bordsmargarin) håller rätt bra (man kan annars göra ghee av det) och innehåller mycket energi. Salami eller ost som pålägg (ger protein!). Smörgåsmat är rätt underskattat tycker jag.


Bifogar en PDF om bakning som jag skrivit ihop till våra scouter.
 

Bilagor

  • Bannocks_m_varianter.pdf
    37.1 KB · Visningar: 780
Denna lista består ju mest av mjölmat och godis. Jag skulle själv bli helt sänkt av sån kost i kombination med längre ansträngning. Om jag har gått en hel dag, och sen dricker en varma koppen och toppar med nötter, choklad och godis som middag, då blir jag darrig och på mycket dåligt humör.

Möjligen ger det starkare motivation att verkligen få upp fisk!

Ett konstruktivt förslag: kanske röda linser kan vara något för att "piffa till det".
 
Om du serverade mig en sån dagsranson skulle du få ett tjurigt sällskap, :). Jag skulle aldrig bli mätt. Två varma koppen o en dl couscous kan vara en okej lunch tillsammans med 1/2 dl nötter, men det är en ganska knapp lunch. Middagen brukar jag göra mer mättande. Godis (o dit räknar jag även torkad frukt o choklad) räknar jag inte med ska ge nån mättnad alls. Det är en bra buffert att ha med sig istället.

Nej, det finns ju massor av bättre grejer att käka. De flesta grejerna redan nämnda. Blå bands vegfärssåser är bra också, men testa portionsstorleken innan du ger dig ut (min hugnrigaste middag i år var när jag o en kompis delade på två påsar av deras risotto, 8-9 portioner skulle det vara, men usch vad hungriga vi var efter den middagen).

Santa marias vegetariska tacofärs är också god.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.