Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning?

Det finns förutom glädjen med bra prylar det att rätt sort till rätt ändamål kan förstärka glädjen i utförandet. Du har fått utmärkta rådet att handla begagnat, då hinner du utan att investera för mycket lära dig på vilken nivå nästa investering skall vara eller vara nöjd med vad du skaffat dig.

go tur

Ps skidor, pjäxor följer samma naturlag som cyklar och kanoter, det behövs alltid en till!

En kollega lärde mig att opitmala antalet cyklar är "en mer än man har men fortfarande en färre än skillsmässa" :cool:

/Patrik
 
Bor man på landet nära havet är titel lånecykel bra att ta till! Går givetvis att tillämpa även på skidor och kanoter/kajaker.
 
Jag har åkt utför länge, men på turskidor fixar jag (troligen just därför) knappt ens en blå backe med någon acceptabel känsla av kontroll. Man får nog vara så skicklig som Thure för att tycka det är kul :). Satsa hellre på njutbara särlösningar än en dålig kompromiss.

Men: köp inga skidor. Lägg dina slantar på riktigt bra pjäxor, inkl. den "bootfitting" som praktiskt taget alltid behövs för att passa just dina fötter. Gärna lite mer avancerade än din nuvarande åknivå, och lite tajtare än vad som känns "rätt" vid en första provning. Gå till något ställe som kan detta - vet inte var du bor, men typ Snö & Sjö i Limhamn, Ski Store i Göteborg, eller (ännu bättre) någon motsvarande på en skidort. Då kan du först hyra några som känns lovande, åka några timmar, byta vid behov, till slut köpa ett par, ev. värmeforma, åka lite igen, få den "boot-fitting" som verkar behövas, etc. Det är en tidsödande process, men i slutänden har du sköna pjäxor som du kan ha länge, och som kommer att förbättra din åkteknik. Skidor är faktiskt mindre viktiga än pjäxor ur den synvinkeln.

Siktar du på att kunna göra lite toppturer och samtidigt inte tror dig behöva extremt sidstabila pjäxor för höga farter i hård pist, så är en kompromiss lite enklare här, än mellan alpin och nordisk utrustning. Satsa då på lite lättare pjäxor med gåläge och dynamisk flex - dessa är ett exempel som passar just mina ankfötter och låga insteg, men det finns många fler - så kan du hyra lätta randoskidor till, när det är den sortens åkning som vankas.

Fördelen med att hyra skidorna är att du kan testa olika, växla efter ändamål (pist/offpist/rando), snöförhållanden (isigt/mjukt) och din ökande skicklighet. Samt inte minst den snabba materialutveckling, som skett/sker på området. Jag har länge åkt på egna skidor, men helt släppt det på senare år, just för att kunna växla, testa och byta upp mig. Och varje gång jag byter till någon nyare modell, tycker jag det blivit lättare och roligare att åka :). Flyger du till skidorterna så slipper du dessutom betala frakt och oroa dig för bortkomna/skadade skidor.

OBS - allt ovan gäller alpin utrustning. Om nordiska turskidor och -pjäxor vågar jag inte säga ett knyst ;)
 
Senast ändrad:
TIdigare så har det väl varit Åsnes som varit lite ensamma om korta lösa skinn/stighudar i trampet ("kickerskinns") men nu finns de även till vissa Fischer-modeller av turskidor t ex dessa:

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.