Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning?

Jag är ingen van skidåkare, men älskar fjällen och att vandra. Har därför börjat se tjusningen med att gå på tur med skidor. Åker även lite utför emellanåt. Om man ska skaffa egen utrustning - är det nödvändigt att ha vanliga turskidor OCH alpina skidor? Eller kan topptursskidor (randonne) funka för både och? Alltså att man kan gå på "vanlig" tur med dem, men även ha de i vanliga skidbackar. Tänker eftersom jag inte är ute och skidar jättemycket vore det skönt/prisvänligt med en uppsättning skidor.
 
Viktigast är att det är roligt. Det går bra att ha kul i lite flackare pister med turskidor och telemarkteknik.

Du blir snabbare trött än med alpinskidor eller bredare och stadigare telemarkutrustning med plastpjäxor och t ex NTN-bindningar.

Personligen åker jag gärna med sån stadigare telemarkutrustning både i pist och på toppturer men använder turskidor på längre turer och även då med telemarksvängar utför.

Lycka till.

Thure
 
Well... Det beror ju lite på vad du har för krav på åkningen och hur bra teknik du har.

Jag har ett par Åsnes Amundsen som turskidor. De kan jag åtminstone telemarka mig nedför gröna backar med om jag har lust. Någon med bättre teknik än jag skulle fixa helt andra backar.
 
Det beror lite på ambition med turen. Jag har gjort några kortare turer med randoutrustning, 7-8 km etapper, men då har målet varit att göra toppturer och åka nedför. Lätta randogrejer med techbindningar går ju hyfsat att gå en bit med men det går ju inte att jämföra med turskidor. Lätt bra randoutrustning är ju rätt dyr också så det blir nog billigare med turskidor och vanliga alpingrejer.
 
Viktigast är att det är roligt. Det går bra att ha kul i lite flackare pister med turskidor och telemarkteknik.

Du blir snabbare trött än med alpinskidor eller bredare och stadigare telemarkutrustning med plastpjäxor och t ex NTN-bindningar.

Personligen åker jag gärna med sån stadigare telemarkutrustning både i pist och på toppturer men använder turskidor på längre turer och även då med telemarksvängar utför.

Lycka till.

Thure
Bra påpekande - att det är viktigast att det är roligt! Så sant : )
 
Du skriver att du inte är en van skidåkare. Då skulle jag absolut välja skidor efter aktivitet -alltså turskidor för turåkning och alpinskidor för utförsåkning. Hyr skidorna tills du vet vad du vill göra och vad du vill ha.
 
Om du inte är så van vid att åka skidor så kan är det förmodligen billigare att köpa begagnad uppsättning turskidor och alpinskidor. Särskilt alpinskidor brukar gå att få för en spottstyver.

Med det sagt så går det bra att tura med lättare randonnee-utrustning också. Jag har gjort flerdagarsturer med dagsetapper på ~20 km med lätt randoutrustning (pjäxa runt kilot, lätt dynafitbindning och skida med 85 mm i midjan), samtidigt som andra i gruppen hade turskidor. Jag upplevde inte att jag fick streta mycket mer än de andra, men om det verkligen är helt platt kan det kännas lite segt. Samtidigt hade jag mycket roligare de dagar vi gjorde toppturer. En till fördel är att det är lätt att ta ut innerskon för att torka på kvällen, särskilt på tälttur. Samma utrustning funkar i pist för nybörjare eller någon som inte kör så hårt.

Vill man verkligen skapa ett kombinationskit så kan man köra med smalare stighudar och därmed få bättre glid. Ännu bättre skulle vara att skaffa en randonneeskida med fiskfjäll. Jag vet att bland annat Voilé tillverkar dessa.
 
Vikten är enligt mig det som avgör. Utförsutrustning blir i de flesta fall för tungt att dra runt på platten med och omvänt utför - ett par lätta turskidor i en backe med mer lutning än ljusgrön pist är nog begränsat nöje. Det kommer att fladdra och ge dålig balans och sannolikt vurpa.
Jag som åkt mycket utför och sedan lärt mig telemark "fuskar" ganska ofta på telemark och turskidor genom att göra parallellsvängar även med lös häl. Med stabila pjäxor funkar det hyggligt för mej, både på telemark och turskidor. Brett mellan fötterna för balansens skull och rejält tryck med hälen mot skidan.
Jag kan ta mej ner i grön och ljusblå pist med smala längdskidor utan stålkant också men då är det inte nöje utan då jag ibland är för lat för att ta av mej och gå hem sista biten från spåret till stugan.

Som andra sagt, hyr eller köp begagnat så har du nog råd med bådadera. Reasäsongen är igång i butiker, uthyrningsskidor kommer nog till försäljning lite senare på säsongen.

/Patrik
 
Jag har inte heller några problem att ta mig ner för en grön/blå backe med vanliga löparskidor så länge underlaget är bra. Så naturligtvis går det att åka utför med topptursskidor.

Jag skulle själv aldrig få för mig att göra det. Jag vill ha skidor som passar till det jag ska göra. Ett par riktiga turskidor är bättre om du ska tura. Det är bara om det är mycket backar och isigt som jag skulle kunna tänka mig ett par topptursskidor till tur. De passar för toppturer.

När det gäller utförsåkning så är det också rätt stor spridning på hur och var du åker. Är det bara i pisten, eller letar du mjuksnö off-pist? Ett par pistskidor är ofta betydligt tyngre och stabilare än topptursskidor. Det gör att det är väldigt mycket enklare att få fast stålkanterna när det är isigt. Det går inte alls lika bra med topptursskidor -- som i sin tur är väldigt mycket bättre på utförsåkning än turskidor.

Om du åker med fart och kraft tenderar topptursskidor att vara för mjuka. I alla fall för mig. När barnen var mindre åkte jag ofta telemark i mindre branta backar. Nu är barnen stora, och jag hinner inte med dem på telemarksskidor. Jag finner inte heller det roligt att försöka åka fort i en svart isig pist på telemark. Det gör att jag oftast åker på rena pistskidor med familjen, och åker jag själv har jag ett par med turbindningar och stighudar för att enklare kunna lämna pisten.

Om turåkning är prioriterat skulle jag börjat med utrustning för det. Sedan skulle jag skaffat pjäxor för utförsåkning och hyrt skidor. När du sedan ser vad du gör mest, och vad du tycker är roligast kan du investera vidare.

En dedikerad topptursutrustning är dyr. I alla fall om den ska vara lätt, vilket den bör vara.
 
Jag skulle också säga börja med att hyra. Om du sedan vill köpa något så börja med att köpa pjäxor. Inte begagnade. Som jag ser det är pjäxor som skor och vem köper begagnade skor? Begagnade skidor är en helt annan sak.
 
Jag har kört relativt tunga telisprylar på många av turerna jag har kört (T1 med G3 bindning) där andra har gått på rena turgrejer, och visst är det segt på platten men ack så skönt när man skall åka nedför med tung ryggsäck, kan ta en repa på en fin topp när de andra ligger i tältet, eller kunna göra säkra svängar nerför en brant isig passage! Ser nästan inga nackdelar om ni inte är ett gäng som vill köra hela Kungsleden på en vecka!

Även skönt med plastskor och urtagbara innerskor på längre turer.

Men nu har jag även turprylar och det blir dem när det är familjetur, skejtskidor om jag skall späka mig eller vill köra fort med hundarna. Och tunga telisprylar får fokusen är topptur!
 
Det finns förutom glädjen med bra prylar det att rätt sort till rätt ändamål kan förstärka glädjen i utförandet. Du har fått utmärkta rådet att handla begagnat, då hinner du utan att investera för mycket lära dig på vilken nivå nästa investering skall vara eller vara nöjd med vad du skaffat dig.

go tur

Ps skidor, pjäxor följer samma naturlag som cyklar och kanoter, det behövs alltid en till!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...