Marstrand - Tälta?

Någon som har ett tips på var man kan/får tälta kring Marstrand?

Är det totalförbud i hela Kungälvs kommun?

(Turistbyrån hänvisar till länsstyrelsen som hänvisar till kommunen... Besvärligt verkar det vara i varje fall.)

Tack!
 
Det är inte något generellt tältningsförbud i Kungälv. Gällande Marstrand så förstår jag om tältning inte är tillåtet. Det finns å andra sidan många öar och bra ställen nära längs kustbandet och nära Marstrandsön att slå upp tält, vill man tvunget bo på Marstrand så får det nog bli Grand Hotell
 
Det finns en campingplats på Marstrand som jag använde under 2 nätter i somras. Dessutom såg jag förbudskyltar mot camping lite här och där.
 
Bra platser norr om Marstrand

Det går bra att tälta på Lilla Dyrön, Rersholmen, Katten och Lövön, norr om själva Marstrandsfjorden.

Det omtalade campingförbudet i Kungälvs kommun (och i ett par andra) gäller inte camping som sker inom Allemansrättens ramar. D.v.s. icke-störande och icke-förstörande tältning någon enstaka natt.

Hälsningar
Jens
 
Ängholmen..

Söder om Marstrand och vid utloppet av Albertssunds kanal mot Instö ränna, så finns två utmärkta öar att tälta på.
Ängholmen och Karholmen. Där finns stora gräsplätter på båda öarna :)
 
Tackar. Kan meddela att det blev Fjällbacka och pensionat Oscar II (som kan rekommenderas å det varmaste), istället för Marstrand och tältet. Det blev så p g a 15-18 m/s på lördagen.

Jesper
 
Tackar. Kan meddela att det blev Fjällbacka och pensionat Oscar II (som kan rekommenderas å det varmaste), istället för Marstrand och tältet. Det blev så p g a 15-18 m/s på lördagen.

Jesper
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.