Marmot Trestles Elite 20 på vintern?

Hej!

Jag funderar på att testa på att tälta under vintern när det är såhär fin snö ute. Men, frågan är vilken sovsäck som passar. Jag funderar på Marmot Trestles Elite 20 (för kvinnor), med komforttemperatur på -6,5 grader. Jag är vegan, så syntet är enda alternativet för mig. Och har en tajt budget, så denna är den enda, av de jag kollat på, som verkar bra enligt mina kriterier. Den är också lätt.

Låter det som att det skulle räcka med den komforttemperaturen? Kan ju komplettera med varma kläder också och eventuellt en sleepliner.

Ni som tältar vintertid (mellersta Sverige), vilken komforttemperatur tycker ni krävs?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för tips, det får jag testa :) Blir kanske lite tungt dock att bära två sovsäckar. Men å andra sidan kommer vi inte vandra direkt, bara tälta, så det kanske inte gör så mycket.

Hej, jag har en Wm´s Trestles Elite 30, med komforttemp -1,3 grad. Mitt medskick är att jag fryser i den redan när det är 5-8 plusgrader. Så lita inte för mycket på angiven komforttemp.
Har en annan säck av annat märke men samma komforttemp, som jag inte fryser i. Sen är det ju otroligt individuellt med det där med frysande.
Däremot upplever jag modellen Trestles Elite mkt bra, inte minst med den extra korta dragkedjan på ”andra” sidan.

Det borde nog gå bra, men som småtärna skriver är det individuellt. Och så klart relaterat till yttertemperatur.
Jag sov sist i -10 med en komfort +2. Hade dock några lager med kläder på men upplevde inget obehag. Var noga med liggunderlag(en!)

Det går också att stoppa säckar i varandra om du har en idag.
-30 har funkat bra med -18 plus en +5 för mig (man). Bara det inte blir för trångt.
Glöm inte att ett bra liggunderlag är lika viktigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips