Marmot Hydrogen/Helium/Phase20?

Efter förra årets nybörjar-flopp när jag valde sovsäck så har jag bestämt mig för att investera i en riktigt bra dunsäck.
Förra året fjällvandrade jag med en Nanowave 35: +8 för kvinnor och +3 för män.
Jag tyckte det blev kallt vid 3 plusgrader men jag klarade ner till -3 i underställ och varmvattenflaska mellan benen.

Jag har snöat in på en till Marmot. Hydrogen och Helium verkar vara samma säck fast Helium har 230g mer dun.
Funderar om Hydrogen blir för kall för tidig vår och sen höst och att Helium ska bli för varm för sommarfjället.

Marmot Hydrogen:
Dun: 330g 800cuin gåsdun
Vikt: 680g
T-Comfort: +1
T-Limit: -5

Marmot Helium:
Dun: 560g 800cuin gåsdun
Vikt: 940g
T-Comfort: -4
T-Limit: -10


Har även sneglat på Phase 20: lättviktssäck med 400g 850cuin. 400g verkar vara perfekt för 3-säsongsbruk.
Den är dock lite dyrare och saknar trevliga finesser som Hydrogen och Helium har.

Marmot Phase 20
Dun: 400g 850cuin gåsdun
Vikt: 660g
T-Comfort: -1.5
T-Limit: -7.5


Det jag egentligen undrar är vid vilken tempratur tycker ni att det blir för varmt med en säck specad för -10?
Stämmer EN-ratingen bra så är ju ändå Hydrogen 8 grader "varmare" än min nuvarande, kanske räcker?
Om någon har en av dessa säckar så berätta gärna om era erfarenheter, när det blev för varmt/kallt etc.
 
Några enstaka nätter kan bli varmare även norrut. Med en för varm sovsäck klarar du det genom att bruka säcken som täcke.

Betydligt bättre att enstaka gånger ha värmeproblem än ständigt frysa.

För de flesta män passar en -5--7 ° säck till vårt klimat för vår till höstsäck. De flesta kvinnor behöver en varmare säck och helst en kortare.

Under friluftslivet skaffar man sig svalare och lättare sommarsäck och om man vintertältar en rejäl vintersäck.

go tur
 
Jag använder Hydrogen som en ren lättvikts sommarsovsäck, fungerar även bra på fjälltur under fjällens högsommar (mitten av Juli och 2-3 v in i Augusti) när det sällan är frostnätter. Med ett underställ och strumpor+sidenlakan sover jag bekvämt ner till några få plusgrader på ett bra välisolerande liggunderlag. Nu är jag lite äldre och lite frusen när jag sover.
När det är kyligare och risk för frostnätter kompletterar jag med en Marmot Pinnacle (800CUIN, TComfort -5,5C, TLimit -12,2C).

Skulle jag välja en sovsäck för att skandinaviskt 3-säsongsbruk (eller sommar till tidig höst i fjällen) hade det blivit en Marmot Helium. Jag har inte sett Phase20, men noterar att den är 2,5cm trängre över axlarna samt har tunnare tyg (Pertex 10D - gissningsvis Pertex Quantum, mot Helium/Hydrogen som använder 20D Pertex Microlight. Själv vill jag inte ha tunnare tyg än Microlight). Phase 20 har dock invändig krage vilket Hydrogen/Heliumn saknar. Modellen är dock ganska ny så inte så många recensioner ännu (REI är en utmärkt sida för att läsa produktrecensioner mm):
https://www.rei.com/product/112101/marmot-phase-20-sleeping-bag

Kan nämnas att jag har 2012 års modell av Hydrogen utan behandlat dun, 850 CUIN, Hellång dragkedja, TComfort +4C, TLimit -1,2C.
 
Jag valde mellan Helium och Hydrogen för 10 år sedan. Det blev Helium och även jag ibland velat ha en lättare säck som går ner i en mindre packpåse hag jar inte ångrat. De nätter när det åkt på förstäkningsplagg inuti i Heliumen hade varit en natt utan sömn i Hydrogen. Är det varmt får den vara täcke.
Tycker personligen att den är en bra kompromiss för tresäsongsbruk ovan trädgränsen.
Skulle jag handla idag blev det nog samma koncept även om jag förmodligen skulle sikta på en Voyager Light 500 från polska Robert's (roberts.pl).
Tvingade dåvarande sambon att köpa en sån för några år sedan och den är riktigt bra.
Bortsett från att den har en anings större packvolym och väger en aning mer pga grövre yttertyg tycker jag nog att den är bättre än Heliumen. Bland annat har den kragen som smux nämner. Säckarna från Robert's går dessutom att få i fler storleker (såväl bredd som längd) än från Marmot.

Nu blev det en lite väl lång utläggning men jag skulle i alla fall välja en Helium. Jag vill inte heller ha tunnare yttertyg än vad den och Hydrogen har vilket talar emot Phase 20. Å andra sidan kanske Phase 20 passar din kroppsform bättre. En för stor säck är en onödigt kall säck.
Provligga är alltid att föredra...
 
Några enstaka nätter kan bli varmare även norrut. Med en för varm sovsäck klarar du det genom att bruka säcken som täcke.

Betydligt bättre att enstaka gånger ha värmeproblem än ständigt frysa.

För de flesta män passar en -5--7 ° säck till vårt klimat för vår till höstsäck. De flesta kvinnor behöver en varmare säck och helst en kortare.

Under friluftslivet skaffar man sig svalare och lättare sommarsäck och om man vintertältar en rejäl vintersäck.

go tur

Värt att reflektera över då är ju att Hydrogen är en 30 degree F (-1.1 C) sovsäck så det är nog värt att gå upp ett snäpp om man vill ha en som täcker 3 säsonger.

Det känns som att man kan bli ganska kall på vissa kropssdelar om man sover med säcken som täcke - men det kanske fungerar bra?

Jag använder Hydrogen som en ren lättvikts sommarsovsäck, fungerar även bra på fjälltur under fjällens högsommar (mitten av Juli och 2-3 v in i Augusti) när det sällan är frostnätter. Med ett underställ och strumpor+sidenlakan sover jag bekvämt ner till några få plusgrader på ett bra välisolerande liggunderlag. Nu är jag lite äldre och lite frusen när jag sover.
När det är kyligare och risk för frostnätter kompletterar jag med en Marmot Pinnacle (800CUIN, TComfort -5,5C, TLimit -12,2C).

Pinnacle är ju snäppet varmare än Helium, ungefär vart går smärtgränsen innan du tycker den blir för varm?

Skulle jag välja en sovsäck för att skandinaviskt 3-säsongsbruk (eller sommar till tidig höst i fjällen) hade det blivit en Marmot Helium. Jag har inte sett Phase20, men noterar att den är 2,5cm trängre över axlarna samt har tunnare tyg (Pertex 10D - gissningsvis Pertex Quantum, mot Helium/Hydrogen som använder 20D Pertex Microlight. Själv vill jag inte ha tunnare tyg än Microlight). Phase 20 har dock invändig krage vilket Hydrogen/Heliumn saknar. Modellen är dock ganska ny så inte så många recensioner ännu (REI är en utmärkt sida för att läsa produktrecensioner mm):
https://www.rei.com/product/112101/marmot-phase-20-sleeping-bag

Kan nämnas att jag har 2012 års modell av Hydrogen utan behandlat dun, 850 CUIN, Hellång dragkedja, TComfort +4C, TLimit -1,2C.

Phase 20 har samma bredd över axlarna som min nuvarande nanowave 35 och är faktiskt bredare över höfterna så storleksmässigt så tror jag den passar.

Jag tror inte heller det är så stor skillnad mellan din äldre Hydrogen och den nyare, den äldre Hydrogen du har är stoppad med 312g 850cuin och nya har 330g 800cuin så till temperaturen bör de vara ganska lika i verkligheten känns det som?


Jag valde mellan Helium och Hydrogen för 10 år sedan. Det blev Helium och även jag ibland velat ha en lättare säck som går ner i en mindre packpåse hag jar inte ångrat. De nätter när det åkt på förstäkningsplagg inuti i Heliumen hade varit en natt utan sömn i Hydrogen. Är det varmt får den vara täcke.
Tycker personligen att den är en bra kompromiss för tresäsongsbruk ovan trädgränsen.
Skulle jag handla idag blev det nog samma koncept även om jag förmodligen skulle sikta på en Voyager Light 500 från polska Robert's (roberts.pl).
Tvingade dåvarande sambon att köpa en sån för några år sedan och den är riktigt bra.
Bortsett från att den har en anings större packvolym och väger en aning mer pga grövre yttertyg tycker jag nog att den är bättre än Heliumen. Bland annat har den kragen som smux nämner. Säckarna från Robert's går dessutom att få i fler storleker (såväl bredd som längd) än från Marmot.

Nu blev det en lite väl lång utläggning men jag skulle i alla fall välja en Helium. Jag vill inte heller ha tunnare yttertyg än vad den och Hydrogen har vilket talar emot Phase 20. Å andra sidan kanske Phase 20 passar din kroppsform bättre. En för stor säck är en onödigt kall säck.
Provligga är alltid att föredra...

Jag tackar för den långa utläggningen!
Anledningen till att jag kollar på Hydrogen/Helium är den härliga huvan, bråkfri fullängdskedja med en kortare kedja på andra sidan samt att fotboxen ser riktigt trevlig ut. Även priset är tilltalande.
Önskar dock att det fanns en "mellanmodell" som möttes i mitten av deras mängd dun.

Historier jag läst om folk som haft sina Hydrogen/Helium i 10+ år känns också betryggande!

Det låter som att Helium skulle vara det bästa valet, den bör fungera rätt långt in på hösten i låglandet dessutom.

Phase 20 är fortfarande intressant men då går man miste om den korta dragkedjan på andra sidan samt förmodligen en del livslängd i och med det tunnare yttertyget men "vinner" halskragen och den mindre packstorleken/vikten.
Den verkar ha liknande mått som min nuvarande säck så den borde passa bra, ibland finns det faktiskt fördelar med att inte ha "iögonfallande" axelbredd! :)


Stort tack för era svar! Det känns som att Hydrogen går bort.
Jag får beställa hem Phase 20 och Helium för provklämning då de inte finns i butik häromkring.
 
Pinnacle är mycket riktigt snäppet varmare än Helium. De är båda 15F säckar enligt Marmots marknadsföring, men verklig test enligt EN standarden ger att Pinnacle är varmare (har dubbel footbox, krage, mer dun etc).
Så till din fråga när jag tycker den blir för varm? Generellt upplever jag att dunsovsäckar inte upplevs lika svettiga som en syntetfylld sovsäck i varmt väder. En dunsovsäck känns helt enkelt luftigare och "andas" bättre. Dessutom går det ganska effektivt att variera värmen och ventilera den när man har hel dragkedja genom att öppna dragkedjan 50cm i fotänden ("skortenseffekten") långt innan man öppnar den helt och använder den som täcke. I mitt fall med Pinnacle skulle jag säga att vid ca +15 grader C på natten blir den definitivt täcke.

När det gäller livslängd på en dunsovsäck så kan den vara både 20 och 30 år, det beror helt på hur man sköter den och inte minst förvarar den. Jag använder alltid underställ eller sovsäckslakan för att skydda sovsäcken från smuts. Förvarar alltid okomprimerad varmt, mörkt och torrt.
Vår äldsta dunsovsäck är en Caravan Sarek -9 inköpt för ca 30 år sedan. Den är lika bra nu som när den var ny.

Visst kan även en dunsovsäck tappa lite av sitt loft genom upprepad komprimering, tvätt mm, men inte på samma sätt som en fibersovsäck. Dessutom tappar användaren metabolism med ökad ålder, så med en planerad långsiktig investering i en fin och dyr dunsovsäck är det bra att inte välja en för tunn från början. Dessutom är det mycket lättare att hantera en för varm natt än att frysa sig genom natten.

Det är också med beaktande av livslängden som jag medvetet väljer bort det allt för tunna tuget Pertex Quantum.
 
Pinnacle är mycket riktigt snäppet varmare än Helium. De är båda 15F säckar enligt Marmots marknadsföring, men verklig test enligt EN standarden ger att Pinnacle är varmare (har dubbel footbox, krage, mer dun etc).
Så till din fråga när jag tycker den blir för varm? Generellt upplever jag att dunsovsäckar inte upplevs lika svettiga som en syntetfylld sovsäck i varmt väder. En dunsovsäck känns helt enkelt luftigare och "andas" bättre. Dessutom går det ganska effektivt att variera värmen och ventilera den när man har hel dragkedja genom att öppna dragkedjan 50cm i fotänden ("skortenseffekten") långt innan man öppnar den helt och använder den som täcke. I mitt fall med Pinnacle skulle jag säga att vid ca +15 grader C på natten blir den definitivt täcke.

När det gäller livslängd på en dunsovsäck så kan den vara både 20 och 30 år, det beror helt på hur man sköter den och inte minst förvarar den. Jag använder alltid underställ eller sovsäckslakan för att skydda sovsäcken från smuts. Förvarar alltid okomprimerad varmt, mörkt och torrt.
Vår äldsta dunsovsäck är en Caravan Sarek -9 inköpt för ca 30 år sedan. Den är lika bra nu som när den var ny.

Visst kan även en dunsovsäck tappa lite av sitt loft genom upprepad komprimering, tvätt mm, men inte på samma sätt som en fibersovsäck. Dessutom tappar användaren metabolism med ökad ålder, så med en planerad långsiktig investering i en fin och dyr dunsovsäck är det bra att inte välja en för tunn från början. Dessutom är det mycket lättare att hantera en för varm natt än att frysa sig genom natten.

Det är också med beaktande av livslängden som jag medvetet väljer bort det allt för tunna tuget Pertex Quantum.

Jag är väldigt tacksam för dina utförliga svar Smux!
Vissa dunsäckar imponerar med sin livslängd, med tanke på hur länge man kan använda en vid rätt skötsel så känns det värt varje krona om man slår ut det på 10+år. Det blir ju många sköna nätter ute.

Det lutar just nu åt Helium eller Phase 20.
Helium ligger nog bäst till eftersom den är en tusenlapp billigare och ändå får man "mer" för pengarna, tänker på den extra dragkedjan som utökar både bekvämlighet och ventilation, mer fyllning och förmodligen en sovsäck som tål mer.
Den verkar även packa mindre än Phase 20 om man inte köper en mindre kompressionspåse till den sistnämnda.

Trots den lägre vikten på Phase 20 så får man alltså med en större "stuff sack" vilket är lite tråkigt, undrar vad som ligger bakom det? Finns säkert en tanke..
Storleksmässigt är Phase 20 kortare och smalare vid axlarna men bredare vid höfter och fötter.

Är någon intresserad så hittade jag nyttig information om Marmots produkter här:
http://www.marmot.de/uploaded_files/downloads/charts_F18.pdf
 
Vid vandring använder jag Sea to Summit eVent compression stuff sacks som är vattentäta. Small funkar till Hydrogen long och Medium till Pinnacle long. Så för ex Helium vare sig regular eller long bör medium funka bra.
 
Beställde hem en Helium i helgen och fick den på posten idag!
Säcken är uppdaterad för 2018 och har numer comfort -5 och limit -12 så det är snudd på att den känns olämplig för sommarperioden då jag kommer använda den som mest: Juli/Augusti.
Just nu i värmeböljan så är det svårt att föreställa sig hur den kommer vara runt nollan men jag är faktiskt lite orolig över att den ska vara FÖR varm.

Överväger just nu om jag ska skicka tillbaka och köpa en Hydrogen istället eller om jag ska testa Helium ändå, den lär fungera för allt utom högvinter känns det som med tanke på tempraturmärkningen.

Annars gillar jag verkligen den: Välsydd, stor och mjuk säck som packar smått och väger relativt lite.
 
Helium blir bra, har själv Pinnacle. Kan behövas de dagar det snöar i Juli. Hade inte velat haft mindre om man ska vara borta en längre tid och inte kan se kommande väderprognos.
 
Helium blir bra, har själv Pinnacle. Kan behövas de dagar det snöar i Juli. Hade inte velat haft mindre om man ska vara borta en längre tid och inte kan se kommande väderprognos.

Tack för input!

Jag kommer behålla Helium, jag var mest lite orolig över de kvällar det faktiskt blir varmt men efter lite test så upptäckte jag att det finns bra möjligheter att ventilera säcken.

För att vara så pass varm så blir den otroligt liten när man packat ner den.
Den kommer kunna följa med på många ställen där en Hydrogen inte skulle räcka till dessutom.

Återkommer med en liten utvärdering när jag testat den på riktigt! :)
Tack för all hjälp så länge!
 
Jag tror det är ett riktigt beslut att behålla Helium om du vill ha en utpräglad 3-säsongs säck som även klarar frostnätter och kompletterar din nuvarande Nanowave (som fortfarande duger bra för högsommarbruk med ljumma nätter i södra Sverige).

Då jag även har Hydrogen tycker jag den är begränsad till sommarbruk i södra Sverige och högsommar i fjällen (ca mitten av Juli till mitten av Augusti). Det är ingen sovsäck jag tar med mig om det riskerar bli frostnätter, då byter jag till Pinnacle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Marmot Hydrogen/Helium Bo och sova 9
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
SLupusE Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo? Bo och sova 5
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
Segagubben Marmot Helium/Sawtooth Bo och sova 6
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Dagsvandraren Marmot Cloudbreak 20 Bo och sova 7
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
JoeSwede Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite? Bo och sova 23
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
orjanraberg Marmot Nusku 3P Bo och sova 5
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
millimeter Marmot Never Summer o dyl Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
gaazmaa Marmot Grid PLUS? Bo och sova 1
Zaphi Marmot Halo 4p Bo och sova 9
bengtfalke Marmot Never Winter sovsäck? Bo och sova 2
herbert.m Marmot Sawtooth Membrain sovsäck Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
MAW Marmot Helium Membrain / WM Apache GWS Bo och sova 13
EOF Marmot Alpinist 2p Bo och sova 1
SUPERENDURO Marmot Limelight 3P Bo och sova 15
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.