Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv

Kan man få se på videon du hade som visade problemet? Jag har en Marmot Hydrogen med samma typ av blixtlås. Går att ladda upp på Youtube, Google Drive, OneDrive, Dropbox etc om det inte är möjligt på Utsidan.
Har provat på You tube men stog bara och snurra och blinkar och inget fel med kom
 
Fick ett meddelande men videon kom inte med så antar att funktionen är trasig. Kollade min Marmot Hydrogen och kan inte få dragkedjorna att glida ner på det sätt du beskrivit. Hoppas du lyckas få den reklamerad!
kan du som är bra på nya media lägga upp en video gärna här om det går på när du drar i sidorna på blixtlåsen med löpare nedåt och att de ej åker ner.
På min video så åker de ned lätt och fort
De har ju bytt tillverkare eller modell på de nya mot den YKK som SMUX har på bilderna
Nu fick jag svar från återförsäljaren att dom ska höra av sig till tillverkaren igen
 

Fick löparen att glida ner några gånger men då fastnar den igen efter en bit. Väldigt svårt att få det att hända och lyckas inte när jag försöker återskapa det.

Tror att det är denna dragkedja som är ny. Min sovsäck är från 2016 och smux skrev 2012.
 
Senast ändrad:
OK, nu förstår jag vad du menar. Trodde först att dragkedjan öppnade sig mellan löparna på något sätt.

Min YKK uppför sig inte som din, utan är låst i varje läge där löparen befinner sig även när jag försöker provosera den lite försiktigt. Nu har du en ny modell av dragkedla på din säck, och om detta är en tänkt funktion eller en defekt kan jag inte svara på utan du måste kolla med återförsäljaren. Jag inser problemet med att löparen ändrar läge och säcken kan öppna sig när du rör dig i sömnen!
 
Hej,
Har flera sovsäckar och samtliga låser löparen i opåverkat tillstånd, det vill säga när inte dragtappen påverkar låsbygeln som vid öppning eller stängning av säcken. Prova med att ta tag om löparen (endast) och dra upp och ner, om detta går är låsfunktionen trasig. Låsbygeln är fjäderpåverkad och skall opåverkad vara så att säga `parkerad´ i ett mittläge där löparen är LÅST. Enkelt att testa och i ditt fall inget att diskutera om, lämna tillbaka säcken till återförsäljaren som enkelt själv kan konstatera faktum.

Bifogar bild på min 5 år gamla Marmot Plasma som har en liknande YKK kedja som din.

Rättelse, se mitt svar på tsebring´s kommentar nedan.
 
Senast ändrad:
Hej,
Har flera sovsäckar och samtliga låser löparen i opåverkat tillstånd, det vill säga när inte dragtappen påverkar låsbygeln som vid öppning eller stängning av säcken. Prova med att ta tag om löparen (endast) och dra upp och ner, om detta går är låsfunktionen trasig. Låsbygeln är fjäderpåverkad och skall opåverkad vara så att säga `parkerad´ i ett mittläge där löparen är LÅST. Enkelt att testa och i ditt fall inget att diskutera om, lämna tillbaka säcken till återförsäljaren som enkelt själv kan konstatera faktum.

Bifogar bild på min 5 år gamla Marmot Plasma som har en liknande YKK kedja som din.
Intressant! Det var mer än vad jag visste om dragkedjor :) Alla mina sovsäckar låser åt ena hållet: man måste använda dragtappen för att kunna öppna dem men de går att stänga även utan.

Marmot skriver själva på hemsidan att Marmot Hydrogen har en "Full Length Locking YKK Two Way Zipper with Zip-Guard Slider". Om låset inte funkar borde dom enkelt kunna byta ut det som kallas zipper slider (se länken nedan) och det kanske hjälper med reklamationen att skriva precis vad som är trasigt och behöver bytas.
 
Hej,
Har flera sovsäckar och samtliga låser löparen i opåverkat tillstånd, det vill säga när inte dragtappen påverkar låsbygeln som vid öppning eller stängning av säcken. Prova med att ta tag om löparen (endast) och dra upp och ner, om detta går är låsfunktionen trasig. Låsbygeln är fjäderpåverkad och skall opåverkad vara så att säga `parkerad´ i ett mittläge där löparen är LÅST. Enkelt att testa och i ditt fall inget att diskutera om, lämna tillbaka säcken till återförsäljaren som enkelt själv kan konstatera faktum.

Bifogar bild på min 5 år gamla Marmot Plasma som har en liknande YKK kedja som din.
du har den gamla modellen som fungerar jag och tsebring har den nya modellen men hans är ju ok fast använd
Min säck är ju till 99% ny skick och fel på
 
Intressant! Det var mer än vad jag visste om dragkedjor :) Alla mina sovsäckar låser åt ena hållet: man måste använda dragtappen för att kunna öppna dem men de går att stänga även utan.

Marmot skriver själva på hemsidan att Marmot Hydrogen har en "Full Length Locking YKK Two Way Zipper with Zip-Guard Slider". Om låset inte funkar borde dom enkelt kunna byta ut det som kallas zipper slider (se länken nedan) och det kanske hjälper med reklamationen att skriva precis vad som är trasigt och behöver bytas.

Hej,

Läste din kommentar så jag var tvungen att testa igen och du har rätt, låsning fungerar åt ett (1) håll = dragskon kan stänga säcken utan hjälp av dragtappen men för att öppna krävs den. Rätt skall vara rätt........tack!
 
Hej,

Läste din kommentar så jag var tvungen att testa igen och du har rätt, låsning fungerar åt ett (1) håll = dragskon kan stänga säcken utan hjälp av dragtappen men för att öppna krävs den. Rätt skall vara rätt........tack!
Det var bara en iakttagelse när jag testa det du skrev :) Kanske finns ytterligare typer som låser åt båda hållen men att dom väljer denna typ till sovsäckar. Mycket intressant i alla fall och roligt att lära sig nått nytt så tack för att du dela med dig av den kunskapen!
 
Jag köpte en Hydrogen i våras och mitt blixtlås fungerar bra, jag kan inte "riva upp" den som du kan göra på din video men jag kan både öppna och stänga säcken utan att använda dragtappen.

Min Helium (tillverkad 2017) fungerar på samma sätt och har samma typ av kedja.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
TheBostonRag Marmot Hydrogen/Helium/Phase20? Bo och sova 11
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
SLupusE Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo? Bo och sova 5
Joakim Ambrosson Marmot Hydrogen/Helium Bo och sova 9
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
Segagubben Marmot Helium/Sawtooth Bo och sova 6
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Dagsvandraren Marmot Cloudbreak 20 Bo och sova 7
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
JoeSwede Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite? Bo och sova 23
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
orjanraberg Marmot Nusku 3P Bo och sova 5
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
millimeter Marmot Never Summer o dyl Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
gaazmaa Marmot Grid PLUS? Bo och sova 1
Zaphi Marmot Halo 4p Bo och sova 9
bengtfalke Marmot Never Winter sovsäck? Bo och sova 2
herbert.m Marmot Sawtooth Membrain sovsäck Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
MAW Marmot Helium Membrain / WM Apache GWS Bo och sova 13
EOF Marmot Alpinist 2p Bo och sova 1
SUPERENDURO Marmot Limelight 3P Bo och sova 15
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.