Marmot eller Klättermusen?

Tjing!
Ska köpa ny jacka och har fastnat för Marmots Alpinist Jacket och Klättermusens Bifrost. Dessa kostar lika mycket och båda har sina fördelar och nackdelar. Men vilken ska jag välja......ena dagen har jag bestämt mig för den ena men så ändrar jag mig igen nästa dag. Hjälp mig, ge mig några orsaker till varför jag ska/inte välja någon av dessa?

Tak på förhand för tips.......

Marmot Glenmore

Tjena,

jag stod för ett halvår sedan och funderade på samma val som dig. Bifrost kändes rejälare men var samtidigt inte lika smidig som Climber. Nu i januari (tror jag det var) så dök dock en ny jacka upp från Marmot som de kallar Glenmore om jag inte minns fel. Den är i princip lik Climber men har en bättre luva med mer strut, inte alls olik Bifrosts, och riktiga fickor (dvs inget nät). Den är helt enkelt anpassad för fler aktiviteter än avancerad klättring.
Jag har inte hunnit använda min så mycket ännu, en tre dagars skid och tält tur i Lunndörrsfjällen och diverse skidåkning har det blivit. Den har dock inte på något sätt svikit mig ännu och verkar värd pengarna. I Lunndörren blåste det omkring 10-15m/s men jag funderade aldrig på att sätta på glasögonen trots det, luvan skyddade så pass bra ändå.
Mitt tips är alltså att spana in Glenmore.

/Björn

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
cutan 2

Polarn köpte precis en Bifrost som skiljer sig från min tre år ga genom att det är det smidigare Cutan 2. Den blir markant lättare och smidigare, om det behövs kan man ju ha sin egen åsikt om!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips