Marmot Cloudbreak 20

Hej,

Jag tänkte ge mig på första vandringen i fjällen mot sommaren (någonstans mellan maj-sep) och har tänkt att börja handla utrustning redan nu. Vad gäller sovsäck har jag svårt att hitta bra riktlinjer mer än att den skall vara varm för att vädret kan slå om fort på fjället. Vissa tycker att det skall vara komfort på -5C och andra -10C. Jag är en man på 1,82cm och jag vill inte frysa.

Jag kikar just nu på Cloudbreak 20 från Marmot med Tlim på -5,8C.

Till er som är ute mycket i fjällen, räcker detta?

Tack på förhand!

/Dagsvandraren (Som vill ut längre än en dag)
 
Jag frågade ungefär samma sak i den här tråden.

Det blev en Plasma 15 från Marmot så snarlik spec på den du funderar på. Har inte använt den på sommarfjället än men hemmavid i november/december. Mina erfarenheter än så länge:

Runt nollan i tält: varmt och skönt
- 10 i tält: OK men inte "varmt och skönt" framåt morgonen
-10 under bar himmel: för kallt andra halvan av natten men helt OK när jag förstärkte med en dunjacka och en filt eller ett par ull/fleecebyxor.

Om du har med dig en bra mellanlagertröja eller tunn dunjacka och fleecebyxor eller liknande lär det inte vara några problem men annars kanske du ska ta en lite varmare säck om du inte vill behöva förstärka om det blir minusgrader.

Liggunderlaget är viktigt också.
 
Jag skulle inte vara rädd att sticka ut på fjället med den säcken. Ett bra liggunderlag kan göra stor skillnad också. Enda "felet" med den säcken är att den är tung och skrymmande. Men ska du ha lättare grejer så kostar det mer.
 
Hej och tack för svar!

Jag är ingen inbiten vandrare och mina äventyr sker oftast på sommaren i varmare förhållanden än i fjällen. Den sovsäck jag har tänkt att införskaffa är som ett insteg till fjällvandring och jag är inte redo att betala priset för en dunsäck än även om det kanske lönar sig i längden.

Däremot måste jag säga att 1300g inte är så dåligt för den här säcken och jag har nu även hittat en till som tar sig strax under och som dessutom är 500kr billigare.

MHW Lamina 20. 1290g Tlim -7 (1525kr)

Men frågan återstår om man verkligen behöver en sådan varm säck eller om man klarar sig på en -2/-3 säck för att då spara sig ett par gram extra.

/Johan
 
Vissa är varma sovare och andra kalla, så det är individuellt vad man behöver.
Jag har använt en Haglöfs LIM 100 under flera år, med limit temp på +8 grader (om jag minns rätt) under flera år, den har jag använt för allt av tresäsong, och även en del frostnätter, men då får jag ha ett underställ på mig.
Den är numera bytt ut mot en dunsäck för +5 grader.

Andra vill ha -5 eller -10 även på sommaren, med en sådan säck hade jag fått en väldigt dålig sömn i plusgrader, men andra fryser i en sådan säck i flera plusgrader.

Tempangivelserna är vägledande, inte absoluta. Fryser du ofta, ta en extra varm säck, har du mer problem med att få sparka av dig täcket i sängen på sommaren och att hitta ett tillräckligt tunt täcke kan du gott gå för en del plusgrader på säcken.

Ligger du på ungefär genomsnitt i tempkänslighet tror jag du slipper frysa i såväl Marmotsäcken som MHWsäcken om du är nöjd med pris, vikt, specifikationer och annat med säcken i övrigt.

Ha underbara vandringsdagar i sommar. :)
 
Senast ändrad:
Vad gäller sovsäck har jag svårt att hitta bra riktlinjer mer än att den skall vara varm för att vädret kan slå om fort på fjället.

Övriga specifikationer som är avgörande:
Pris: Där vet bara du själv var gränsen går.
Isolering: Dunsäck blir generellt dyrare och lättare och förlorar mycket av värmeisoleringen om den blir fuktig/blöt.
Syntet är generellt billigare, tyngre och värmer hjälpligt även i vått tillstånd.
Vikt: Eftersom du ska bära säcken, gå för den lättaste säcken som uppfyller dina krav med avseende på temp, pris och isolering.
 
Övriga specifikationer som är avgörande:
Pris: Där vet bara du själv var gränsen går.
Isolering: Dunsäck blir generellt dyrare och lättare och förlorar mycket av värmeisoleringen om den blir fuktig/blöt.
Syntet är generellt billigare, tyngre och värmer hjälpligt även i vått tillstånd.
Vikt: Eftersom du ska bära säcken, gå för den lättaste säcken som uppfyller dina krav med avseende på temp, pris och isolering.

Packvolym: Större packvolym kräver större ryggsäck=mer vikt. Dunsäckar kan oftast komprimeras mer.
Kvalitet: Dragkedjor, tyg, sömmar m.m.
Form: Finns ju alla möjliga modeller, längder osv. En del menar att säcken ska vara minsta möjliga medans andra hellre vill ha lite rörelsemån i säcken. TS är i gränslandet mellan en regular och long. Kan vara värt att prova båda storlekarna innan du bestämmer dej.

Idag finns det dun som är behandlat för att tåla väta bättre men hur det funkar i verkligheten kan jag inte svara på.
 
Du skriver att du inte vill frysa, och du känner dig själv bäst hur frusen du är när du sover. En fibersäck tappar några graders isolering ganska snabbt då den inte har samma egenskaper som bra dun att återta loftet efter komprimering, så välj hellre en några grader för varm än för kall säck. Då du tänkt att kunna vandra i fjällen ända fram till September tycker jag du bör titta efter en sovsäck som är lite varmare än Cloudbreak 20, dvs runt TComfort -5C och TLimit -10C (ex Trestles 15 eller motsvarande från någon annan tillverkare).
Längdmässigt bör en säck i regular storlek ligglängd upp till ca 1,86 passa dig bra. Marmots mått brukar enligt min egen erfarenhet vara korrekta.
Vad gäller skärning på säcken beror det på hur du du vill sova. Själv sover jag oftast på sidan med knäna lite uppdragna inuti säcken, varför jag vill ha en säck som jag kan vända mig i utan att det är för trång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
Segagubben Marmot Helium/Sawtooth Bo och sova 6
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
TheBostonRag Marmot Hydrogen/Helium/Phase20? Bo och sova 11
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
JoeSwede Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite? Bo och sova 23
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
orjanraberg Marmot Nusku 3P Bo och sova 5
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
millimeter Marmot Never Summer o dyl Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
gaazmaa Marmot Grid PLUS? Bo och sova 1
Zaphi Marmot Halo 4p Bo och sova 9
bengtfalke Marmot Never Winter sovsäck? Bo och sova 2
herbert.m Marmot Sawtooth Membrain sovsäck Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
MAW Marmot Helium Membrain / WM Apache GWS Bo och sova 13
EOF Marmot Alpinist 2p Bo och sova 1
SUPERENDURO Marmot Limelight 3P Bo och sova 15
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2
mafor71 Helsport eller Marmot Bo och sova 1
niklaz Vattentät packpåse till Marmot Atom och Alpkit PD400 Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.