Mari 2, Mari 4 eller Reval

Hej,

Jag och min sambo köpte varsin Mari-2 förra sommaren.
Vi har inte hunnit använda dem jättemycket, men är väldigt nöjda. Finishen ser helt OK ut, men vissa skruvar kommer troligen att rosta. (Det är ju inte så svårt att byta ut så det stör inte oss särskilt mycket).

Mari-2 har enbart skädda och det hade jag faktiskt aldrig provat innan, men jag tycker att det fungerar bra. Med skäddan nere är kajaken mycket kursstabil, med den uppfälld lovar den lätt upp i vind.
Jag tycker att Mari-2 är lite instabil utan packning, men det uppvägs av att den känns så lättpaddlad. Tyvärr måste jag erkänna att två personer utan paddelvana som provat kajakerna tyvärr har kapsejsat, men själv känner jag att jag aldrig ens varit i närheten.

Vi tycker inte att de tillhörande sittbrunnskapellen är optimala så de kommer att bytas ut så småningom och vi köpte paddlar från VKV.

Jag tycker att fotstöden är lite små (får ont i fötterna om jag är barfota i kajaken), men det räcker förmodligen att vaddera dem.

Packutrymmena är bra och väl tilltagna.

Vi valde att köpa Mari-2 pga priset och vi tycker att vi fått mycket kajak för pengarna (betalade ca 7500 kronor styck hos Decco i Göteborg/Mölndal).

Trots att vi är väldigt nöjda så skulle det vara kul att höra från fler som har Mari-2. Vad tycker ni? Till vilken typ av paddling använder ni er kajak?
 
Har paddlat den som kallas Mari-extra några somrar och varit nöjd. tycker den är stabil och lastar mycket men ändå ingen pråm i sjön utan trevlig att paddla. Börjar dock fundera lite på att byta. Ni som testat Reval, hur är den att kanta, är den lägre i ryggen än Mari-extra med tanke på roll-träning?
Lars
 
L.A.; sa:
Ni som testat Reval, hur är den att kanta, är den lägre i ryggen än Mari-extra med tanke på roll-träning?
Lars

Nu har jag inte testat, men så här skriver de själva:
”Reval is not only longer and slimmer than Mari kayaks. It is also extra fast and more stable on bigger waves (because of upward curvature of the body). Lower rear deck gives more stability in windy conditions and provides easier rolling.”

Skall försöka hitta något lämpligt testobjekt asap. Den ligger onekligen bra till i pris...
 
Jag har lutat lite åt at köpa en reval ett tag men inte haft möjlighet att testa ännu, är det nogon som har testat en som kan säga om den passar till en relativt lång person (195)? Jag har paddlat en del i en vkv segull och där har jag problemet att avståndet till sista fotstöd's inställning är för kort.
 
Var ute på jungfrutur med min nya Reval RS ikväll och jag har svårt att tänka mig att den passar för en lång typ. Jag är 179cm och tyckte det var på gränsen, men väl i var det riktigt bekvämt, men fotstöd hade varit flott. Sittbrunnen är bara 40x73cm.

Gumman provade sin Reval Mini RS. Hon är helt ny på kayaking, så den initiella chocken har inte lagt sig än, men hon tycks vara biten på kajaking i varje fall. En trevlig liten(483cm) havskajak för mindre paddlare.
 
Fotstöd

En kommentar, fin kajak (för pengarna) men den har helt värdelösa fotstöd.. dvs. strunta i roder varianten och köp endast den med skedda om ni inte själv vill montera nya fotstöd.
 
inte värdelösa Re: Fotstöd

Eva_Lundgren; sa:
En kommentar, fin kajak (för pengarna) men den har helt värdelösa fotstöd.. dvs. strunta i roder varianten och köp endast den med skedda om ni inte själv vill montera nya fotstöd.

Jag paddlar med Tahe/Revals rörliga fotpinnar och man lär asig att ta jämt spjärn så man får stöd även mot de rörliga fotstöden, givetvis inte lika bra som fasta fotstöd men räcker mer än väl till mej. Jag tycker därför att värdelösa är ett för starkt ord.

Som uthyrningskajaker är fotstöden väldigt smidiga. Lätta att justera och det är enkelt att justera ute på vattnet med en nybörjare i kajaken. Bara att dra loss bakåt och justera utanför sittbrunnen och sedadn föra tillbaka. Föredömligt enkelt då man håller provapå-paddling och nybörjaren inte lyckats justera rätt före sjösättning.

/Patrik, inte missnöjd men det finns bättre
 
Håller nog med Patrik. För tillfället i varje fall. Har bara använt min Reval RS två gånger nu. Första turen brydde jag mig inte om att justera Roder och därmed hade jag pedalerna helt fel och kunde inte stödja mot dom. Följden blev trötta ben fort...

Andra turen, igår, justerade jag dom och kunde ha fötterna mot dom(utan rodret i) och vips kändes dets om jag kunde paddla hela dagen utan att bli trött i benen. Så helt värdelösa är dom nog inte....
 
Det går att få estlandskajakerna med ett annat rodersystem där fotstöden är fasta och för att svänga så vickas stöden som en cyckeltrampa. Rodret i sig är då inte av gillijotintyp (standard systemet), utan dras upp och vinklar sig 90 grader längs med skrovet.
Detta måste dock anges vid beställningen. Jag köpte min direkt från tillverkaren som skickade hem den för 800 kronor, (vi hade 12 kajaker i våran beställning). Email tar lång tid att få svar på, ring istället. Revalen med roder och skädda kostade 6300 Skr (påsken 2005).

http://www.tahekayaks.com/

Jag och ett par kompisar åkte upp till Stora Höga, Stenungsund, och testade alla Estlands-modellerna. Jag kommer inte ihåg vilken som är vilken av modellerna, men den flatbottnade var stampig i skvalpig sjö + att den flat och den rundbottnade hade så stora sittbrunnar att det kändes som man gled omkring i dom. Jag är själv 185 cm lång och ca 94 kg och föredrog Revalen med den minsta sittbrunnen där det kändes som att man fick mer kontakt med kajaken. Revalen tyckte jag dessutom, utan att ha någon större kajakvana, var mest sjöduglig. Det viktigaste till sist är att pröva själv och fundera på vilken kajak som passar bäst till ens ambitioner och kajakvatten.

Good luck

Andreas
 
En sak till.....
Det står i annonserna att Revalen är snabb bara för den är lång. Jag skulle vilja påstå att den är lika snabb kanske till och med långsammare än Mari kajakerna för samma framdrivningskraft. Revalen må vara längre och smalare, men vid vattenlinjen är dom alla ungefär lika långa. Dessutom är Revalen bananformad och likt en snipa gräver den ner sig ju mer man tar i och häckvågen blir bara större och större. Jämnför med en riktig tävlingskanot som har relativt raka stävar och bottenlinje.

Andreas igen
 
Borde inte v-formningen göra den långsammare också...ja, vad skall man säga, plogar ner lite djupare och skapar virvlar/motstånd...?
 
Teoretiskt har en v-bottnad större motstånd än en rundbottnad för samma tvärsnittsarea, men om det har nån betydelse i verkligheten är frågan.......
Inget att bry sig om, om man som jag bara paddlar omkring mellan öarna 10 ggr per år......

Matsson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marjo Estländska Mari eller Reval? Paddling allmänt 1
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
rickardag Pedaler i Reval/Mari Paddling allmänt 6
Mr Ardbeg Mari och Reval... Paddling allmänt 29
jjjjy66 Kapell till Mari 4? Paddling allmänt 1
stubbs Reval vs. Mari 3 extra Paddling allmänt 5
Hämta Mari-kajaker i Estland..?? Paddling allmänt 0
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.