MapSource uppgradering

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det kan väl näppeligen vara så att Vista Business skulle kunna rätta till de förvanskade proportionerna på kartorna i MapSource 6.14.1.

Möjligen är det så att olika användare upplever "förvanskningen" på olika sätt. För en del är det kanske naturligt att ha samma perspektiv på kartor som man hade på 1500-talet.

Jag tycker dock att det är att gå ett steg tillbaka och särskilt gäller det topografiska kartor. På bilnavigatorer kan man åtminstone välja själv hur kartan ska visas, 2D eller 3D, men det verkar ju inte vara möjligt i MapSource 6.14.1..

På bilnavigatorer kan man åtminstone välja själv hur kartan ska visas, 2D eller 3D, men det verkar ju inte vara möjligt i MapSource 6.14.1..

Kan man? Att vissa tillverkare kallar "perspektiv" för 3D innebär inte att bilden är tredimensionell. Effekten är ungefär densamma som att luta en karta kraftigt ifån sig när man tittar på den. Korkat enligt min åsikt. Att kartan ser ut på samma vis som när man tittar ut genom vindrutan på bilen tillför ju inget. Då kan man ju lika gärna titta ut genom vindrutan....

Fast det tycks vara på G med 3D kartor. Vissa nya GPS:er stödjer 3D. Nu väntar vi bara på 3D kartor. Typ Google Earth alltså.

En lustig konsekvens blir att man inte längre kan se "runt hörnet" på bergsvägar. Vill vi verkligen ha det så? Inte jag i alla fall!

3D innebär inte att bilden är tredimensionell. Effekten är ungefär densamma som att luta en karta kraftigt ifån sig när man tittar på den. Korkat enligt min åsikt.

Jag håller helt med dig. Om jag fick välja mellan 2D och alla dessa varianter av "3D" så finns det självklart bara ett val för den som vuxit upp med Generalstabens. En karta med 1500-talsperspektiv kan möjligen vara vacker att titta på men den är mindre bra för navigering.

Senast ändrad:
Såg att Garmin i dagarna släppt en ny version av MapSource, 6.15.3. Är det någon som har provat den och vet om det är samma problem med kartskalan i denna version som i 6.14?

Örjan

Det är inte "fel" på Mapsource 6.15. Funktionen är helt avsiktlig.
Äs mer här: http://forum.soe.se/showpost.php?p=368876&postcount=1668
Jag har läst igenom det du skrivit tidigare och det är mycket informativt. Att funktionen är helt avsiktlig är väl dock att ta i. Precis som du skriver har Garmin valt bort noggrannhet för utseende i nya versionen eller "fuskat" med ett annat ord. Det är nog bra om Garmin Sverige blir medvetna om att detta inte uppskattas av svenska användare som drabbas av fusket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips